Bemutatkoznak az Edisonplatform 2022-es kategóriagyőztesei – Szabó Szabolcs Alapítvány – TETT Mesepályázat
A természettudományos oktatás jövőjéért
Sorozatunkban megismerkedhettek 2022-es Edisonplatform díjazott szervezetekkel, akik a XXI. századi oktatásért, szemléletformálásért nagyon sokat tesznek, illetve érdemes megnéznetek a további Edison100-asok, listáját, hogy lássátok mennyi érdekes és értékes kezdeményezés, képzés működik Magyarországon a gyerekek érdekében.
A Szabó Szabolcs Alapítvány létrehozói az indulást követően testközelből ismerték meg a hazai természettudományos közoktatás válságos helyzetét, ami nem csupán a tanárhiányról szól, hiszen felismerték, hogy a jelenlegi rendszerben óriási a veszélye a tehetségek elsikkadásának. Annak, hogy elmarad a segítség ahhoz, hogy az érdeklődők és rátermettek egyáltalán elkezdjék közép- és felsőfokú tanulmányaikat. Ez pedig egyéni, közösségi, nemzetgazdasági és társadalmi téren egyaránt fájdalmas “luxus”. Az alapítvány születését egy régi barát, osztálytárs, kémiatanár, osztályfőnök váratlan és korai halála hívta életre. Szabó Szabolcs pedagógiai és fejlesztői munkáját viszik tovább tisztelői. Céljuk, hogy támogassák a természettudományos tárgyakat oktatók utánpótlását, mert jelenleg abba az irányba tartunk, hogy pár év múlva eltűnnek a kémia- és fizikatanárok. Az élménypedagógia eszközeivel nem csupán felkeltik és felerősítik a gyerekek érdeklődését, hanem arra törekszenek, hogy a tanári pálya is vonzó lehessen számukra.
Mivel foglalkoztok, mivel találkozhatnak nálatok a gyerekek?
Változtatni akarunk a természettudományos tárgyakat oktatók utánpótlásán, mert jelenleg abba az irányba tartunk, hogy pár év múlva eltűnnek a kémia- és fizikatanárok. Az élménypedagógia eszközeivel nem csupán felkeltjük és felerősítjük a gyerekek érdeklődését, hanem arra törekszünk, hogy a tanári pálya is vonzó lehessen számukra. Egyik zászlóshajónk, a Kémia MobilLabor például főleg a hátrányos helyzetű térségek iskoláiban tanulókhoz viszi el a kísérletezéssel járó felismerések élményét. Oda is, ahol már évek óta nincs kémiatanár.
Mi a tanítási filozófiátok?
Az élménypedagógia széles repertoárjában számos olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek felébresztik a gyerekek kíváncsiságát, közben építik, erősítik a tudásukat, kézzelfoghatóvá, értelmezhetőbbé és izgalmasabbá teszik számukra a tananyagot. Az érTZelem fogalmaira építünk: a világ megértéséhez kérdések feltételén, kétkedésen, fantáziáláson és kalandokon keresztül vezet el az út. Ehhez ideális platform a TETT – Te és a természettudományok mesepályázat.
Honnan jött az ötlet a szervezet létrehozására? Miért fontos számotokra ez a “misszió”?
A kiindulópont egy régi barát, osztálytárs, kémiatanár, osztályfőnök váratlan és korai halála volt: Szabolcs pedagógiai és fejlesztői munkáját kívántuk tovább vinni. Az indulást követően egyre inkább és testközelből ismertük meg a hazai természettudományos közoktatás válságos helyzetét. Ez nem csupán a tanárhiányról szól: a jelenlegi rendszerben óriási a veszélye a tehetségek elsikkadásának. Annak, hogy elmarad a segítség ahhoz, hogy az érdeklődők és rátermettek egyáltalán elkezdjék közép- és felsőfokú tanulmányaikat. Ez pedig egyéni, közösségi, nemzetgazdasági és társadalmi téren egyaránt fájdalmas „luxus”.
Milyen érdeklődésű, személyiségű, hátterű, igényű gyerekeknek a leghasznosabb?
Mivel a kezdeményezéseink a természettudományos érdeklődés felkeltésére és erősítésére szolgálnak, olyanoknak is hasznosak, akikben korábban fel sem merült, hogy egy kísérlet, a napi jelenségek magyarázata akár izgalmas is lehet. Közben pedig azokat is megcélozzuk, akik már építeni szeretnének korábban megszerzett tudásukra, tapasztalataikra. Így válnak célcsoporttá a nagyobbak, akiket fontos és hasznos ráébreszteni, hogy amit untak vagy amitől rettegtek, az igazából érdekes, sőt szórakoztató lehet. És így nyitunk a legapróbbak felé, akiket még zsigeri szinten érdekel az őket körülvevő világ.
Meséljetek el egy olyan történetet, példát röviden, amelyből éreztétek, hogy a munkátok célba ért?
Az első alkalommal tavaly meghirdetett TETT Mesepályázat egyik indulójától érkezett a következő visszajelzés: „A pályázat után egy kicsit elkezdtem gondolkozni azon, hogy mi lenne akkor, ha egy picit aktívabban részt vennék az órákon, mint a kémia, fizika? Tehát nem úgy néznék rá, mint eddig, hogy leírom, bemagolom, megírom a dolgozatot, elfelejtem, hanem egy kicsit mögé nézni, megérteni a lényegét, és valahogy olyan különlegesebbnek tűnnek ezek a tantárgyak a pályázat óta.”
Mire vagytok a legbüszkébbek az eddigi munkátok során?
Leginkább a csillogó szemekre és a kacagásba fúló hüledezésekre. Arra, ahogy a gyakran unottan és érdektelenül helyet foglaló gyerekek körbezsongják a foglalkozás végén a MobilLaboros tanárt, hogy még, még! Büszkék vagyunk a közösségépítő erőnkre, hogy a MobilLaborral, TETT meseírópályázattal, Természettudományos Vándorkupával már az ország közel 300 településére és 26 határon túli helyre jutottunk el, több mint 7500 gyereket, fiatalt szólítottunk meg. Közöttük olyat is, aki azután önkéntesnek jelentkezett hozzánk.
Kik inspirálnak titeket a mindennapokban? Vannak példaképeitek?
A közoktatásban uralkodó áldatlan állapotok dacára még mindig találkozunk kitűnő, szakmai és pedagógiai értelemben is kimagasló tanárokkal. Az oktatási rendszert ma kizárólag az ilyen lelkiismeretes, jól képzett, és mindent elviselő pedagógusok tartják már össze. Ők a példaképeink, velük és értük dolgozunk mi is önkéntesként egykori diákokként, hogy valamit visszaadhassunk az oktatásnak, az iskoláknak, a tanároknak.
Mit üzennétek a jelenlegi szülőknek ovis/általános iskolás gyerekkel?
Azt, hogy engedjék játszani a kicsiket és játsszanak velük minél többet, akár „természettudományosdit” is, hogy erősítsék bennük a jókedvet és a kíváncsiságot, hogy ne csupán engedjék, hanem kifejezetten bátorítsák őket a világ, a környezet megismerésére és megkedvelésére. Segítsék őket kérdezni is, sőt, a nagyobbakat szépen lassan kételkedni is abban, hogy minden úgy van-e, amit látnak és hallanak.
Van-e bármilyen aktualitás, most induló programotok, ha igen, pár mondatot mondjatok róla.
Miután tavaly több mint 500 pályamű érkezett a kezdeményezésre, második alkalommal is kiírtuk a TETT – Te és a természettudományok mesepályázatot, hiszen azt valljuk: egy történet sokkal jobban megmarad, mint egy képlet. Bízunk benne, hogy a kezdeményezéssel sikerül jobban ráirányítani a figyelmet a hazai természettudományos képzésre, és akár némi pluszlendületet is adni neki, miközben a bátor és kreatív fiatal pályázók felismerhetik és erősíthetik önmaguk egyedi teremtő képességeit. Emellett elindult a Kémia MobilLabor ebben a tanévben is, amikor újabb legalább 200 iskolába, 7000 tanulóhoz szeretnénk elvinni a kísérletezés örömét.
https://sz2a.hu/digitalis-mobillabor/