Zöld nyár felé félúton: a félévi bizitől az év végi jegyekig

Zöld nyár felé félúton: a félévi bizitől az év végi jegyekig

Az idei tanév első féléve január 20-án zárul, az iskoláknak január 27-ig kell értesíteni a tanulókat és a szülőket a féléves eredményekről. És valljuk be, megesik, hogy ilyenkor az anyukákat-apukákat kellemetlen meglepetés éri. Pánikra azonban semmi ok, szidalmak és büntetések helyett íme 10 tipp a félévi bizonyítvány jegyeinek kijavítására. A kamaszpanasz.hu írása.

Forrás: kamaszpanasz.hu

Forrás: kamaszpanasz.hu

Mindenkivel megtörténhet. Talán a szülő tisztában is volt vele, hogy kamaszgyermekének gondjai vannak bizonyos tárgyakkal, de olyan is előfordul, hogy sokkolja a pillanat, amikor belenéz a félévi bizonyítványba, szembesül azzal, hogy nincs minden rendben.

A félévi bukás vagy egy-két jegyromlás bár csalódást keltő lehet, még nem a világ vége, és könnyen segíthetünk a gyermekünknek, hogy az év végi bizonyítvány jobban sikerüljön.

  1. Találjunk valamit, amiért megdicsérhetjük!

Valószínűleg a gyerek számít arra, hogy szülei csalódottak lesznek, vagy leszidják. Bár minden bizonnyal felmerül némi düh vagy csalódottság, érdemes a fókusz máshová helyezni, és találni valamit, amiért megdicsérhetjük csemeténket. Lehet, hogy épp javított a rajz vagy az ének jegyen, esetleg történelemből dicséretet is kapott. Jegyezzük ezt meg neki, így motiválhatjuk, hiszen valószínűleg az önbizalma ebben pillanatban amúgy sincs a csúcson.

  1. Dolgozzunk közösen a problémás tárgyakon!

Segítsünk neki, tanuljunk együtt vele. Próbáljunk meg kitalálni egy stratégiát, amivel hatékonyabbá tehetjük a tanulást. Racionális, elérhető célokat tűzzünk ki a második félévre! A külön tanár jó megoldás lehet, bár nem minden gyermek szereti. Kezdetnek az is jó, ha beszélünk a tanárokkal az iskolában, és érdeklődik a lehetséges alternatívákról.

  1. Beszéljünk a tanáraival!

A probléma nem oldódik meg, ha homokba dugjuk a fejünket, de azzal sem, ha a tanárokat hibáztatjuk. Kérjünk időpontot, és menünk el egy-egy fogadóórára a tanáraihoz. Kérdezzük meg, hogy mi állhat a rossz jegyek hátterében. Lehet, hogy a gyermek nem készít házi feladatot, vagy túlizgulja a dolgozatot, esetleg bizonyos témaköröket nem ért, vagy gondja van a memorizálással.

Egy tanár másképp látja a diákot, mint mi a saját csemeténket. A különböző perspektívák segítenek, hogy a leghatékonyabb megoldást találjuk meg a gyermek teljesítményének javítására.

  1. Legyen rendszeres tanuló-idő!

Sokszor az is hasznos lehet, ha minden nap fél órát együtt tanulunk, kikérdezzük, ismétlünk és segítünk, átbeszéljük a problémás tananyagrészeket. Beszéljünk meg egy időpontot. Így minden nap le tudunk ülni vele. Ezek a tanuló-idők azonban könnyen fordulhatnak veszekedésbe, ügyeljünk arra, hogy ne szidjuk! Motiváljuk inkább, hiszen minden kezdet nehéz. Ha úgy érezzük, hogy mi nem tudunk segíteni, kérjünk segítséget mástól!

 

  1. Találjuk ki, mi a kamasz számára legmegfelelőbb tanulási stílus!
    Forrás: pixabay.com

    Forrás: pixabay.com

Minden gyermek máshogy tanul. Van, aki vizuális, és van, aki hallás alapján jegyzi meg a dolgokat. Fedezzük fel, hogy gyermekünk miként tud a leghatékonyabban tanulni. Így már sokkal könnyebb lesz a megfelelő stratégiát kitalálni. Tájékoztassuk a tanárait is, így ők is könnyebben és hatékonyabban tudnak majd foglalkozni vele.

  1. Tanulási nehézségek

Ha úgy tűnik, hogy a gyerkőc valamilyen tanulási nehézséggel (például diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia vagy hiperaktív figyelemzavar) küzd, ne habozzunk, vizsgáltassuk meg. A tanulási nehézség semmit nem von le a gyerek intelligenciájából, és megfelelő módszerekkel kezelve ugyanolyan teljesítményt hozhat, mint azok a társai, aki nem küzdenek efféle nehézségekkel.

  1. Motiváció

Mindig keressünk és találjunk alkalmat a gyerek motiválására! A büntetés és a szidás soha nem vezet eredményre. A számítógéptől való eltiltás sem vezet jóra, inkább találjunk olyan programot vagy játékot, amely szórakoztató módon segíthet neki a tanulásban. Találjuk ki, hogy mivel jutalmazzuk, ha sikerül javítania, ahelyett, hogy a gyengébb eredmények miatt büntetnénk.

  1. A testmozgás is fontos

Ha egy fiatal egész nap a könyv felett görnyed az iskolában, és otthon is csak a tanulásra van ‘kényszerítve’, az nem biztos, hogy a legjobbat hozza ki belőle. Figyeljünk arra, hogy testmozgással is töltsön időt. Írassuk be valamilyen edzésre, vagy menjünk el együtt sétálni. A mozgás felpörgeti a szellemi teljesítményt, így a gyerek nem csak egészségesebb lesz, de a teljesítménye is javulni fog.

  1. Nézzük át együtt az időbeosztását!

Tanulmányozzuk át közösen a gyermek időbeosztását. Lehetséges, hogy a rengeteg klub, sportolás, verseny,  zongoraóra, és egyéb elfoglaltság a gyermek tanulási teljesítményének rovására megy? A szabadidő nagy kincs, és mindenkinek szüksége van időnként egy kis kikapcsolódásra.

  1. Mindig dicsérjünk!

Amikor csak lehet, mindig dicsérjük a kamaszt, és értékeljük az igyekezetét. Sokszor egy jó szó többet ér, mint a noszogatás és a könyv felett ülés. Jutalmazzuk meg őt az igyekezete miatt, (például, ha javít a matekjegyén vagy esetleg egy jó jegyet hoz haza, de ugyanez igaz az iskolán kívüli tevékenységekre is) vigyük el a kedvenc helyére, vagy főzzünk neki valami különlegeset!

Forrás: kamaszpanasz.hu

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.