Zöld nyár felé félúton: a félévi bizitől az év végi jegyekig
Az idei tanév első féléve január 20-án zárul, az iskoláknak január 27-ig kell értesíteni a tanulókat és a szülőket a féléves eredményekről. És valljuk be, megesik, hogy ilyenkor az anyukákat-apukákat kellemetlen meglepetés éri. Pánikra azonban semmi ok, szidalmak és büntetések helyett íme 10 tipp a félévi bizonyítvány jegyeinek kijavítására. A kamaszpanasz.hu írása.
Mindenkivel megtörténhet. Talán a szülő tisztában is volt vele, hogy kamaszgyermekének gondjai vannak bizonyos tárgyakkal, de olyan is előfordul, hogy sokkolja a pillanat, amikor belenéz a félévi bizonyítványba, szembesül azzal, hogy nincs minden rendben.
A félévi bukás vagy egy-két jegyromlás bár csalódást keltő lehet, még nem a világ vége, és könnyen segíthetünk a gyermekünknek, hogy az év végi bizonyítvány jobban sikerüljön.
- Találjunk valamit, amiért megdicsérhetjük!
Valószínűleg a gyerek számít arra, hogy szülei csalódottak lesznek, vagy leszidják. Bár minden bizonnyal felmerül némi düh vagy csalódottság, érdemes a fókusz máshová helyezni, és találni valamit, amiért megdicsérhetjük csemeténket. Lehet, hogy épp javított a rajz vagy az ének jegyen, esetleg történelemből dicséretet is kapott. Jegyezzük ezt meg neki, így motiválhatjuk, hiszen valószínűleg az önbizalma ebben pillanatban amúgy sincs a csúcson.
- Dolgozzunk közösen a problémás tárgyakon!
Segítsünk neki, tanuljunk együtt vele. Próbáljunk meg kitalálni egy stratégiát, amivel hatékonyabbá tehetjük a tanulást. Racionális, elérhető célokat tűzzünk ki a második félévre! A külön tanár jó megoldás lehet, bár nem minden gyermek szereti. Kezdetnek az is jó, ha beszélünk a tanárokkal az iskolában, és érdeklődik a lehetséges alternatívákról.
- Beszéljünk a tanáraival!
A probléma nem oldódik meg, ha homokba dugjuk a fejünket, de azzal sem, ha a tanárokat hibáztatjuk. Kérjünk időpontot, és menünk el egy-egy fogadóórára a tanáraihoz. Kérdezzük meg, hogy mi állhat a rossz jegyek hátterében. Lehet, hogy a gyermek nem készít házi feladatot, vagy túlizgulja a dolgozatot, esetleg bizonyos témaköröket nem ért, vagy gondja van a memorizálással.
Egy tanár másképp látja a diákot, mint mi a saját csemeténket. A különböző perspektívák segítenek, hogy a leghatékonyabb megoldást találjuk meg a gyermek teljesítményének javítására.
- Legyen rendszeres tanuló-idő!
Sokszor az is hasznos lehet, ha minden nap fél órát együtt tanulunk, kikérdezzük, ismétlünk és segítünk, átbeszéljük a problémás tananyagrészeket. Beszéljünk meg egy időpontot. Így minden nap le tudunk ülni vele. Ezek a tanuló-idők azonban könnyen fordulhatnak veszekedésbe, ügyeljünk arra, hogy ne szidjuk! Motiváljuk inkább, hiszen minden kezdet nehéz. Ha úgy érezzük, hogy mi nem tudunk segíteni, kérjünk segítséget mástól!
- Találjuk ki, mi a kamasz számára legmegfelelőbb tanulási stílus!
Minden gyermek máshogy tanul. Van, aki vizuális, és van, aki hallás alapján jegyzi meg a dolgokat. Fedezzük fel, hogy gyermekünk miként tud a leghatékonyabban tanulni. Így már sokkal könnyebb lesz a megfelelő stratégiát kitalálni. Tájékoztassuk a tanárait is, így ők is könnyebben és hatékonyabban tudnak majd foglalkozni vele.
- Tanulási nehézségek
Ha úgy tűnik, hogy a gyerkőc valamilyen tanulási nehézséggel (például diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia vagy hiperaktív figyelemzavar) küzd, ne habozzunk, vizsgáltassuk meg. A tanulási nehézség semmit nem von le a gyerek intelligenciájából, és megfelelő módszerekkel kezelve ugyanolyan teljesítményt hozhat, mint azok a társai, aki nem küzdenek efféle nehézségekkel.
- Motiváció
Mindig keressünk és találjunk alkalmat a gyerek motiválására! A büntetés és a szidás soha nem vezet eredményre. A számítógéptől való eltiltás sem vezet jóra, inkább találjunk olyan programot vagy játékot, amely szórakoztató módon segíthet neki a tanulásban. Találjuk ki, hogy mivel jutalmazzuk, ha sikerül javítania, ahelyett, hogy a gyengébb eredmények miatt büntetnénk.
- A testmozgás is fontos
Ha egy fiatal egész nap a könyv felett görnyed az iskolában, és otthon is csak a tanulásra van ‘kényszerítve’, az nem biztos, hogy a legjobbat hozza ki belőle. Figyeljünk arra, hogy testmozgással is töltsön időt. Írassuk be valamilyen edzésre, vagy menjünk el együtt sétálni. A mozgás felpörgeti a szellemi teljesítményt, így a gyerek nem csak egészségesebb lesz, de a teljesítménye is javulni fog.
- Nézzük át együtt az időbeosztását!
Tanulmányozzuk át közösen a gyermek időbeosztását. Lehetséges, hogy a rengeteg klub, sportolás, verseny, zongoraóra, és egyéb elfoglaltság a gyermek tanulási teljesítményének rovására megy? A szabadidő nagy kincs, és mindenkinek szüksége van időnként egy kis kikapcsolódásra.
- Mindig dicsérjünk!
Amikor csak lehet, mindig dicsérjük a kamaszt, és értékeljük az igyekezetét. Sokszor egy jó szó többet ér, mint a noszogatás és a könyv felett ülés. Jutalmazzuk meg őt az igyekezete miatt, (például, ha javít a matekjegyén vagy esetleg egy jó jegyet hoz haza, de ugyanez igaz az iskolán kívüli tevékenységekre is) vigyük el a kedvenc helyére, vagy főzzünk neki valami különlegeset!
Forrás: kamaszpanasz.hu