„Gyerekeknek ugyanúgy kell színházat játszani, mint felnőtteknek, csak jobban."

„Gyerekeknek ugyanúgy kell színházat játszani, mint felnőtteknek, csak jobban."

szerző: Tibenszky Moni Lisa

Színházzal nevelés vagy színházra nevelés?

egyenisegekA színházi nevelés (színházpedagógia) nyilvánvaló közvetítő csatornát jelent a színház számára a fiatal generációk felé. Hogy az ifjúság megszólítására szükség van, nem vitás. Ehhez kellenek lelkes tanárok, a nyitott szülők is és befogadó közönség is. De hogyan kell csinálni? Kőszínház vagy tantermi előadás? Egyáltalán mi a cél: színházra nevelés vagy színházzal nevelés? Hogy lehet a legjobb eszközt a legjobb célhoz rendelni? Módszerek, ötletek, modellek – 6 nap 6 délutánján a XIV. Pécsi Országos Színházi Találkozón.

 

Az elmúlt néhány évben a színházi nevelési programok száma radikálisan megnövekedett Magyarországon. Egyre több iskolai program valósul meg preventív színházi előadások keretében vagy akár kötelező olvasmányokat feldolgozó vagy akár közösségi problémákat drámapedagógia módszerével feloldó osztályterem színházi program keretében.  A mintegy két évtizeden át tradicionálisan csak néhány színházhoz és társulathoz köthető terület napjainkra szinte minden kőszínházat érint, és mind több független társulat is indít ilyen programot. Központi kérdéssé vált, hogyan lehet megszólítani a gyermek- és ifjúsági közönséget; számukra milyen programokat kínálhatnak a társulatok, amelyek színházilag érvényesek, pedagógiailag relevánsak, és túllépnek a tradicionális nézői szerepen.

 

Hazánkban  legrégebb óta, 1992-től elsőként a Kerekasztal Színházi Nevelési Program foglalkozott drámapedagógiával, színházi neveléssel, míg az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt a színházi neveléssel foglalkozó szervezetek száma.

A Kerekasztal Színházi Nevelési Program angolszász modell alapján működik, társadalmi hatást próbál elérni. A rendező, a dramaturg már a nulladik perctől úgy építi fel a résztvevőkkel együtt kialakított darabot, hogy tudják milyen problémát, kérdést járnak körbe. Egy-egy előadás 2-3 órás, általában homogén közösségnek készül az Ő aktív bevonásukkal, egyszeri előadási céllal. A Kerekasztal célja, hogy az oktatási és színházi rendszer összekapcsolódjon. A több mint 22 éves szakmai tapasztalattal rendelkező szervezet célja, hogy teret adjon a fiatalok a saját értékrendjük megteremtésére, kialakítására. A Kerekasztal által megvalósított színházi nevelési program igen széleskörű, település és közösség fejlesztő programokat is megvalósítanak, ez is bizonyítja a program  társadalmi közösség fejlesztő hatását – mondta el Hajós Zsuzsa, a Kerekasztal képviselője a XIV. POSZT  első színházi neveléssel kapcsolatos kerekasztal beszélgetésén.

 

Tananyag is lehet a színház…

 

A nemzeti alaptanterv meghatározza, hogy a középiskolai képzés keretében dráma és etika tantárgyak kötelezően választhatóak. Ezen tantárgyak oktatását meg kell, hogy alapozza a színházi képzés, színházi nevelés – fogalmazott a színházi nevelési kerekasztal beszélgetésen Pálfi Erika az OFI részéről.

Új kerettantervben az erkölcstan is kötelező elemként szerepel, ami magában kell, hogy foglalja a tanár által alkalmazott projektmódszert, a vitavezetés – a drámapedagógia módszerekkel tanítást. A jövőt senki nem láthatja, de az biztos, hogy a pedagógusokon múlik , hogy milyen eszköztárral fogják tanítani a  gyerekeket. – foglalta össze az OFI képviselője.

 

Miért kell a színház? – Meg kell küzdeni a pedagógusokért és trendivé tenni a diákok számára

A programok a gyerekek egy harmadához jutnak el, a másik kétharmadhoz nem. Ezért fontosak a csatornák, kapcsolattartás az intézmények és a színházak között  – fogalmazott  Fekete Péter, Vidéki Színházigazgatók Egyesületének vezetője, Békéscsabai Jókai Színház igazgatója,…

Mi Békéscsabán folyamatosan egyeztetünk az iskolákkal, pedagógusokkal, az Ő hozzászólásaik,  a tananyag alapján alakítjuk ki , hogy mi legyen a repertoárra tűzhető darab, kik lehetnek partnerek. A színház ott van minden iskolai ünnepségen, színészeket delegálunk az iskolai ünnepségekre, intenzív a kapcsolat. A fiatalok számára trendivé kell tenni a színházat, hisz komoly a verseny a mobiltelefonnal, a közösségi médiával.- fogalmaz a békéscsabai színigazgató.

Meg kell találni a módját, hogy a színházi program, hogyan emelhető nevelési programmá. Amikor Toldi játszunk a színpadon, akkor utána Toldi vetélkedő, versenyt hirdetünk. Megválogatjuk, hogy kikkel dolgozunk, hiszen a színészek nem drámapedagógusok és fordítva, kell, hogy mindenki értse a drámapedagógiát, szükséges a képzés, továbbképzés a sikerhez.

 

Ezekre a kérdésekre számos válasz született, egymástól nagyon eltérő programok futnak országszerte a kötelező olvasmányokból készült jelenetek osztálytermi bemutatásától kezdve, az egész délelőttöt felölelő komplex programokig, amelyek olyan témákkal foglalkoznak, mint az ügynök-ügy vagy a döntéseinkért vállalt felelősség.

2013-ban sor került a terület feltérképezésére, a kutatás eredményeiről könyv is született (Cziboly Ádám – Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok kézikönyve).

 

 

Idén a POSzT történetében először egy komplex színházi nevelési előadás is beválogatásra került a versenyprogramba, a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság A hosszabbik út című előadása Gigor Attila rendezésében.

 

 

Fontos kérdéssé vált tehát a színházi nevelés, mint szakma tisztázása, definiálása, elhelyezése a mai magyar színházi életben – a POSZT-on megjelenő programsorozat erre tesz kísérletet.

 

Az OFF program hat délutánjának alapját kerekasztal-beszélgetések jelentik, amelyeken meghívott vendégeinkkel adott témák mentén próbáljuk körüljárni a terület alapproblémáit, a kezdeti nehézségektől és működési alapfeltételektől a pályáztatási rendszeren és finanszírozáson át a műfaji sajátosságokig, a színházi nevelés legfontosabb területeit körüljárva. A beszélgetéseket egy-egy műhely bemutatkozása vezeti be, felvázolva a nap tematikáját.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.