Hatékonyabb történelemtanulás tudományos alapokon – Bemutatkozik a Jocó bácsi x Voovo töri érettségi felkészítő applikáció

Voovo x Jocó bácsi

Hatékonyabb történelemtanulás tudományos alapokon – Bemutatkozik a Jocó bácsi x Voovo töri érettségi felkészítő applikáció

Április 1-jén ünnepelte a Jocó bácsi világa oldal a tizedik születésnapját. Számomra is hihetetlen az, hogy eltelt egy évtized azóta, hogy egy a szüleimhez tartó úton úgy döntöttem, hogy létrehozok egy Facebook oldalt Jocó bácsi világa néven. Akkor még nem hittem, hogy ebből az egészből egy meghatározó oktatási brand lesz. Nagyon büszke vagyok erre az egészre, amit létrehoztam, és ami rengeteg mindent adott számomra: sikereket, barátokat, szerelmeket. Az egész életemet ez határozza ma már meg, és egyáltalán nem bánom, hogy anno belevágtam ebbe az egészbe, sőt, életem egyik legjobb döntése volt.

 

Most pedig a jubileum jegyében egy hatalmas dobással készültem: a Voovo fiatal srácokból álló csapatával hetekig azon dolgoztunk éjjel-nappal, hogy elkészüljön az első, Jocó bácsis történelem érettségi felkészítő applikáció, ami nem csak érettségi, próbaérettségi előtt állóknak segít átismételni és megtanulni a tananyagot, hanem minden középiskolának segítséget nyújt a történelemtanuláshoz. Sőt, a történelem iránt érdeklődő, játékos kedvű felnőttek számára is egy nagyon jó lehetőség arra, hogy felelevenítse a történelemtudását, vagy éppen bepótolja azt, ami esetleg kimaradt. Hihetetlen boldog vagyok, mert egy olyan dolgot alkottunk a srácokkal, ami egy igazán egyedi, minőségi applikáció lett, méltó arra, hogy ezzel lépjünk ki együtt a középiskolai piacra. A Voovo eddig szinte kizárólag egyetemi kurzusokhoz fejlesztett dolgokat, de ezzel most kilépnek ebből, és nyitunk mindenki felé. Köszönettel tartozom nekik, hogy erre engem választottak.

 

Mire is épül a Voovo app?

A teljes, 2020-as Nemzeti Alaptantervben szereplő, kötelező történelem tananyagra épülnek a kérdések, feladatok, tanulókártyák. A tavaly szeptemberi tanévben elindult egy együttműködés a Voovo és a Semmelweis Egyetem között, aminek célja, hogy bizonyított hatékonyságú tanulási technikákat integráljon a tantervbe, mint az időszakos ismétlés (spaced repetition), az aktív felidézés (active recall) és az előhívásos tanulás (retrieval practice). Illetve egy innovatív értékelési rendszert (effort-based grading), vezessen be, ahol minden diákot a saját céljai elérése alapján értékelnek. A pilotprogram sikere azonnal megmutatkozott: két hét elteltével a diákok 92%-a naponta aktívan használta az alkalmazást, a félév végére pedig 94%-uk számolt be a korábbinál jobb tanulmányi eredményről. Ami még fontosabb, a hallgatók több mint fele saját elhatározásból más tantárgyak tanulásához is alkalmazta a gyakori ismétlés módszereit. Ez rámutat a rendszer tanulási szokás formáló erejére is.

 

 

Voovo X Jocó bácsi

 

 

Ennek a sikernek köszönhetően a Semmelweisen belül Fogpótlástani Klinika további hét, és a Mikrobiológia intézet négy kurzusra rendelte meg a Voovo-t. Továbbá már a Szegedi Egyetemen is bevezetésre került az Anatómia és Élettan kurzuson használják. Azonban a legnagyobb lépést a Pécsi Tudományegyetem tette, ahol egész egyetemes szinten indult egy pilotprogram, nyolc kart és húsz kurzust lefedve, többek között jog, történelem, orvos, egészségügyi, építész és művészeti hallgatók körében. A PTE továbbá egy sajtóközleménybe is kihirdeti az együttműködést, miszerint a Voovo segítségével bevezették a világ legjobb tanulási metódusát – az időközönti ismétlést – a hivatalos tantervbe. Ami nekem egykori pécsi diákként végképp garancia volt arra, hogy nagyon szuper ez a egész, és érdemes belevágni.

 

A diákok a tanév folyamán ismételnek, nem az utolsó pillanatban magolnak. A napi mikro-tananyagok segítenek új tanulási szokásokat kialakítani, és a nagy vizsga anyagot szórakoztató részfeladatokká bontani. A pilot program alatt a tapasztalatok és kutatások alapján a napi ismétlés bevezetése 34%-kal javítja a diákok teljesítményét.

 

Az active recall-t, más néven aktív felidézést, vagy előhívásos tanulást legkönnyebben az ellentétével, a passzív felidézéssel lehet magyarázni: a passzív felidézés az, amikor egy már ismert, korábban elolvasott, megtanult információt újra elolvasunk, újra megnézünk. Ezzel szemben az aktív felidézés az, amikor egy már ismert, korábban elolvasott, megtanult információt mindenféle segítség nélkül magunktól próbálunk minél pontosabban, részletesebben felidézni, ezáltal stimulálva az agyban a neuroplaszticitás kialakulását. Egyszerű példa az active recall-ra a tesztelés vagy a röpdolgozatok.

 

 

A spaced repetition metódus megértéséhez először be kell mutatnom a forgetting curve-öt, magyarul felejtési görbét. A felejtési görbe minden diáknál más és más hosszúságú, de a lényege azonos. Amint elsajátítunk egy információt, az az információ bekerül a felejtési görbénkbe, és másnapra, harmadnapra el is felejtjük a nagy részét, azonban ismétlésnél ez a felejtési görbe újraindul, de már egy hosszabb lefutással, nem pár nap alatt felejtjük el, hanem ez már megugrik egy hétre. Ha hat-hét nap után újraismételjük, akkor a következő felejtési intervallum már hetek, akár hónapok is lehetnek. Ez a spaced repetition, magyarul időközötni ismétlés, ami lehetővé teszi, hogy specifikus ismétléssel éveken át emlékezzünk a tanult információra.

 

Erre a tudományos metódusra épül az applikációnk, melynek segítségével sikeresebben készülhetnek a diákok az érettségire, és tanulhatnak középiskolában történelmet. A Voovo-ban vannak kurzusok (angolul: classroom), és az adott kurzuson belül vannak szakaszok és lépcsők, a lépcsőkben pedig vannak a konkrét ismétlő kvízek, tanulókártyák, feladatok. Ha egy szintet teljesít a diák, akkor az ahhoz kapcsolódó tananyagból elkészül egy tanulókártya, amely nagy segítség a tanuláshoz, az ismétléshez. Mi összesen 7+1 kurzust készítettünk: ókor, középkor, koraújkor, újkor, világháborúk kora, hidegháború kora, és jelenkor. A +1, pedig egy verseny, amiben minden, a hét kurzusban található tananyag egyben benne van, és lehet versenyezni a többiekkel értékes jutalmakért. A diákok be tudják állítani azt, hogy mikor kezdenek el tanulni, milyen időközönként jelenjenek meg új tanulási célok, és azt is, hogy mikor záruljon a tanulási folyamat, ami lehet az érettségi, vagy egy témazáró dolgozat is. Ezután az app készít egy egyedi felkészülési tervet, meghatározza, mennyi új információt kell elsajátítani és mennyit kell ismételni, melyre mindig figyelmeztet a rendszer. A program méri a sikerességet, az eredményeket és azt, hogy miben kell még fejlődni. Látható tehát, hogy egy tényleg nagyon komplex, jól felépített és strukturált rendszerről van szó, ami minden dáknak a segítségére lesz a tanulási folyamatban.

 

Közös célunk és álmunk, hogy minél több diák kipróbálja és használja a felületet, ezáltal pedig sikeresebbek legyenek történelemből. Bízom benne, hogy ez sikerülhet, rajtunk nem múlik, mi mindent megtettünk ezért. Most már rajtuk, rajtatok a sor! Szeretném kérni, hogy minél több diákhoz juttassátok el, segítve ezzel a mi munkánkat és az ő tanulásukat. Ezzel mindenki csak nyerhet, tényleg! 🙂

 

Az applikáció itt érhető el: https://www.voovostudy.com/joco-bacsi-tori-felkeszito-app

 

 

  • történelemtanár, pályaorientációs konzulens

Balatoni József

Balatoni József vagyok, történelemtanár, élménypedagógiai tréner, pályaorientációs konzulens, író, influencer.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.