Jókai helyett Harry Potter? – Mi legyen a kötelező?

Jókai helyett Harry Potter? – Mi legyen a kötelező?

Kell-e egy kilencedikesnek Homérosz? Célszerű-e a Kincskereső kisködmönt vagy a Légy jó mindhalálig!-ot kisiskolásokkal olvastatni, pusztán azért, mert a főszereplő velük egykorú? Rendben van-e, hogy a “kortárs irodalom” legjobb esetben is fél évszázados műveket jelent? Vagy jöjjön inkább Harry Potter mint kötelező? Égető kérdések, amelyekre évtizedek óta keresik a választ a magyartanárok.

A csaladinet.hu ezúttal egy, a kötelező olvasmányok modernizálása melletti véleményt mutatott meg nekünk.

Toldy Ferenc a 19. század közepén összeállította a magyar irodalmi kánont, amely az iskolában tanítandó szerzőket foglalja magában. Azóta eltelt jó százötven év, a lista ennek megfelelően bővült, de ki nem nagyon esett senki a rostán.

Mai világ, mai kérdések?

A világ azonban rohamtempóban szaladt előre, a gyerekek és a fiatalok pedig joggal érzik úgy, hogy a magyar irodalom egy avítt, unalmas téma, amely a legkevésbé sem képes megszólítani őket – pedig elméletileg pont ez lenne a célja.

Kincskereső kisködmön alsó tagozatban – hogy a jól fűtött szobájában Minecraftozó gyerek egy szót sem ért belőle, az legyen az ő baja.

Légy jó mindhalálig ötödikben – az egyetlen reakció, amit képes kiváltani, hogy ez a Misi jó nagy lúzer, meg is érdemli a sorsát, az meg külön nevetséges, hogy magázza az osztálytársát.

A hetedikben olvastatott Legyek Ura pedig az értelmezhetetlenség alfája és ómegája, ez az a mű, amit húszéves kor alatt nemhogy felesleges, hanem kifejezetten káros megismerni.

Szabad-e még kronologikusan tanítani a kötelező olvasmányokat?

A problémát fokozza az irodalmi művek tanításának hagyományosan kronologikus rendje. Kilencedikben Homérosz, tizedikben Szigeti veszedelem és Berzsenyi, tizenegyedikben Jókai, tizenkettedikre pedig jó esetben eljut az osztály Örkény Istvánig, de sokan nem találkoznak – az általam egyébként rajongásig szeretett – Radnótinál modernebb szerzővel. Így a fiatal hamar le is vonja a következtetést: az irodalom korszerűtlen, unalmas, valami olyan, amin jobb túlesni, és utána értelmes dolgokkal lehet foglalkozni.

Teljes cikk: csaladinet.hu

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.