
Megvan a 400. varázspálcás pedagógus!
Újabb 100 pedagógust és gyermekintézményt díjaz a Szurikáta Alapítvány a Diabéteszes Gyermekekért
Tudjuk, hogy minden óvodapedagógus, tanító, tanár hihetetlen energiákat mozgat meg nap mint nap, hogy gyermekeink okosodjanak, ügyesedjenek, és elsajátítsák a közösség szabályait. Valahol mind szupererővel bírnak, ugyanakkor a Szurikáta Alapítvány Varázspálcáját csak a diabéteszes gyermekek ellátását segítő csodás pedagógusok érdemelhetik ki szülői ajánlások alapján. A május 10-i Varázspálca díjátadó ünnepségen átadásra kerül a 400. Varázspálca.
Ma Magyarországon 4000 gyermek érintett 1-es típusú diabétesszel. Ők megfelelő kezelés mellett teljesértékű életet élhetnek ugyanúgy, mint társaik: járhatnak óvodába, iskolába, és sikeresek lehetnek tanulásban, sportban, zenélésben. Ehhez viszont segítőkre van szükségük: felkészült pedagógusokra és nyitott és befogadó gyerekközösségekre. A felső osztályos tanulók már önállóan tudják kezelni a diabéteszüket, de vigyázó szemekre még nekik is szükségük van, hogy figyelmeztessék őket az esedékes inzulinbeadásra, vagy hogy mindig legyen mellettük valaki, amikor rosszul érzik magukat az alacsony vércukorszint miatt. Azonban a bölcsis, ovis és alsós korú gyerekek teljes mértékben segítségre szorulnak, a szülők az intézmények és a pedagógusok jóindulatára, rátermettségére vannak utalva.
Egy díj a cukorbeteg gyerekek pedagógusainak
Kocsisné Gál Csilla, a Szurikáta Alapítvány a Diabéteszes Gyermekekért vezetője négy évvel ezelőtt alapította a Varázspálca díjat, hogy elismerje azokat a pedagógusokat, nevelőket és gyermekintézményeket, akik példásan látják el a cukorbeteg gyerekeket. Minden évben 100 Varázspálca talál gazdára szülői javaslat alapján.
„Ezzel a díjjal szeretnénk elismerni azt a kiemelt figyelmet és gondoskodást, amit a pedagógusok minden nap vállalnak a diabéteszes gyerekek kezelésével. Ma már törvény rögzíti, hogy a gyermekintézményeknek fogadniuk kell és el kell látniuk a cukorbeteg gyerekeket, de az érintett családok történeteiből tudjuk, hogy sokféle hozzáállással találkozni, sajnos az elutasításnak, diszkriminációnak számos változata előfordul még. Éppen ezért szeretnénk elismerni a jó példákat, és szélesebb körben bemutatni azokat a pedagógus közösségeket, amelyek nemcsak a gyerekek számára biztosítják a teljes értékű gyermekkort, hanem a szülőknek is biztonságot nyújtanak” – osztja meg tapasztalatait Kocsisné Gál Csilla.
Pedagógusoktatás, ami felkészít a feladatra
Azonban hosszú út vezetett idáig, azaz a 400 gondoskodó pedagógusig, illetve gyermekintézményig. Maga az alapítvány létrejötte is abból a fájdalmas tapasztalatból fakadt 2014-ben, hogy a gyermekintézmények nem, illetve többnyire vonakodva fogadták a cukorbeteg gyermekeket, mert féltek a felelősségtől, az ismeretlen feladattól.
Az idén 10 éves Diab Tanoda már 2200 főt készített fel a diabéteszes gyerekek fogadására. A Szurikáta Alapítvány és a SE Gyermekgyógyászati Klinika Bókay utcai részlegének pedagógusoktatása egy olyan elméleti tudáson alapuló, gyakorlati fókuszú képzés, mely a mindennapi helyzetekre ad megnyugtató válaszokat, megoldási javaslatokat.
A Közoktatási törvény ma már rögzíti, hogy a gyermekintézményeknek fogadnia kell és el kell látnia a diabéteszes gyerekeket, az intézményvezető által kijelölt diabmentornak pedig el kell végeznie egy hivatalos képzést. 10 év alatt tehát nagyot fordult a világ, vannak felelősök, kötelezettségek, és ami a legfontosabb: a diabéteszes gyerekeket ugyanolyan jogok illetik az óvodában és iskolában, mint egészséges társaikat.
Mit ad egy intézmény, ha jól látja el a diabéteszes gyermeket?
- A gyerekben nem erősítik a betegségtudatot, ha nyitottan fogadják, és természetesen integrálják a közösségbe.
- A diabéteszes gyermek egészségesen szocializálódhat gyermekközösségben úgy, mint társai, ha korlátozás nélkül részt vehet az összes óvodai, iskolai programban.
- Helyes kezeléssel hozzájárulnak a gyermek egészségének megőrzéséhez.
- A közösség tagjai is kapnak a helyzettől: tanulnak az elfogadásról, önzetlen segítségnyújtásról a pedagógustól, valamint tanulnak a szabálykövetésről és az egészséges táplálkozásról a diabéteszes gyermektől.
- A szülőknek a befogadó intézmények, csodás pedagógusok lehetőséget adnak arra, hogy munkát vállaljanak, és a feladatikra koncentráljanak a nevelési-tanítási időben.
- Összességében a gyermekintézmény és a dolgozói, a gyerekközösség és a szülők egy biztonságos hálót jelenthetnek a diabéteszes gyermekek számára.
Történetek a kiszolgáltatottságról és a megváltásról
A Varázspálca díjra a szülők terjeszthetik fel a pedagógusokat. Megható történeteket, nehéz helyzeteket olvashatunk a méltatásokban. Van, hogy egy egész pedagóguskar biztosítja a támogatásáról a diagnózist kézhez kapó családot. Valahol az is működni tud, hogy egyetlen elhivatott nevelő vállalja a feladatot, szabadidejét nem sajnálva. Sőt olyan esetről is tudunk, ahol elsőre nem minden ment könnyen, de az őszinte és nyitott kommunikáció mindenki számára megnyugtató megoldásokat hozott.
Ott van például a halászteleki Jázmin esete, akinél első osztályban néhány hét alatt kiderült, hogy nem sikerült megtalálni a megfelelő intézményt, ahol a szülők biztonságban otthagyhatják gyermeküket. Ajánlás alapján találtak rá arra a pedagóguspárra, akik a legnagyobb természetességgel vették át a kislányt induló osztályukba. Meggyőzték az iskolaigazgatót, és felkészítették az osztályt is az új kislány érkezésére. Jázmint harmadik éve segítik a mindennapokban, minden programban részt vehet, és az olyan, ápolónői kompetenciákat igénylő helyzeteket is kezelni tudták az édesanya telefonos segítségével, mint egy soron kívül kanülcsere.
A soproni Vencel pedagógusai előtt is le a kalappal! A kisfiú óvodájának nyugdíj előtt álló pedagógiai asszisztense támogatásáról biztosította a családot, amikor megkapták a diagnózis. A szülőkkel együtt tanulta a diabéteszkezelést, figyelte a vércukorértékeket, melyik étel hogyan hat a kisfiú szervezetére. Folyamatosan kapcsolatban volt szülőkkel, kérdezett, tanult, javasolt. Vencel szerencsés, óvónője is elhivatott, támogatja az önállósodásban, és érzékenyíti a csoportot, ezzel segítve a fiút a diabétesz elfogadásában.
A jelölő családok Jázmin és Vencel pedagógusainak, illetve a 100 jelöltnek május 10-én, a Varázspálca díjátadó ünnepségen adják át az elismeréseket Budapesten, az Elméleti Orvostudományi Központban. Az eseményen az érintettek együtt ünneplik a csodás pedagógusokat, a program részeként vidám gyerekprogramokkal, kiállítók diétás kóstolóival.
Korábbi díjazottakról
2024-es díjazottakról szóló kisfilmek
- Családban az iskolában. Kisfilm egy Varázspálcás házaspárról
Sancó és Levéd legjobb barátok. Fél éves különbséggel kapták meg a diabétesz diagnózisát. Szerencséjükre tanítóik mindenben támogatják őket!
- Marci, Reni és az Almádi Magocskák Óvoda
Mit jelent egy család életében, ha az óvoda teljeskörűen ellátja a diabétesszel élő gyermeket napközben?
A Szurikáta Alapítványról
Szurikáta Alapítvány a diabéteszes gyerekek integrációjárért dolgozik 2014 óta, hogy ne érje hátrányos megkülönböztetés a diabéteszes gyermekeket állapotuk miatt, és ugyanolyan jogok illessék őket, mint kortársaikat. Pedagógusoktatással, érzékenyítő gyerekfoglalkozással, kiadványokkal, konferenciákkal, valamint egy informatív weboldallal segítik a diabéteszes gyermekek szüleit és pedagógusait.