Miért vagy ilyen „fura”? – Színházpedagógiai előadás, beavató és feldolgozó színházi foglalkozások a Tolerancia Világnapja kapcsán a MáSzínháztól
A Tolerancia Világnapja kapcsán a MáSzínház és a Felelős Szülők Iskolája közös szervezésében digitális színházi, színházpedagógiai élményben, ha úgy tetszik közös értékteremtésben vehetnek részt a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub tagjai. A szülők számára pedig egy edukációs beszélgetés és az inkluzív színházi előadás alkotási folyamatáról készült filmet tesszük elérhetővé, mely számtalan nevelési, közösségi, elfogadási problémára és megoldásra világít rá.
KépMás
Öt nő, mindegyik más, más gondolatokkal, más adottságokkal – kicsi, nagy, duci, vékony, szemüveges, ép vagy „fura”, mert más értelmi és testi adottságokkal született, mégis egyenrangúvá, társakká válnak a színpadon, amikor inkluzív színházként eljátsszák a KépMás című darabot. Öt nő, aki keresi az útját, a szerelmet, a családot, az anyaságot… önmagát.
A MáSzínház KépMás című színházi előadását nézhetik meg felvételről és az ehhez kapcsolódó középiskolásoknak készült beavató és feldolgozó színházi foglalkozást, mely a tolerancia, a másság, az elfogadás, a tisztelet kérdését járják körbe.
„Milyen együtt élni egy „dilis” tesóval? Elkaphatom én is ezt a betegséget? Miért vagy ilyen „fura”? – hangzanak el a kérdések a KépMás című darabban, ami alapvetően két testvér, egy egészséges és egy “fura”, azaz sérült testvér életét, mindennapjait, a családhoz, a elismeréshez, a boldogsághoz való jogát, annak törékenységét mutatja be, annak minden aspektusával. A darab megszólít, mély érzéseket, érzelmi hullámvasutat élünk át benne, hiszen a normalitás fogalma, a társadalmi elvárások fényében nem is olyan normális. Kiváló színészi alakítás, rendezés, egy igazán EMBERI SZÍNDARAB.
A darab saját élettörténeteken is alapul, a színészek karakteréhez is igazodik, formálja azt, oda-visszahat. A „furaság” gátját szedik ízekre, úgy, hogy közben mi magunk is a bőrünkön érezzük a kirekesztést, a bántalmazást, a cinkosság jó vagy épp rossz ízét. Egy különleges színház, mely egyben gyógyír a játszónak, az alkotónak és a nézőnek is.
Az előadást a társulat összesen 39 alkalommal játszotta a darab búcsújáig. Azt követően tették osztályok számára hozzáférhetővé a digitális színházpedagógiai programjuk keretében.
A színházi előadás, beavató és feldolgozó színházi foglalkozás felvételét itt Játék Másképp – Digitális színházpedagógia – YouTube tudják megnézni. Melyet akár irodalom, akár osztályfőnöki órán is megnézhetnek a középiskolásokkal és beszélgethetnek a TOLERANCIÁRÓL, az ELFOGADÁSRÓL.
„Ne bámuljanak már!”
Az inkluzív színházról, a közösségépítésről, a közös játékba ágyazott alkotási folyamatokról készült dokumentumfilmet pedig szülők számára is szeretettel ajánljuk, hiszen képet kapunk egy sérült és egészséges emberekkel együtt működő fantasztikus közösség, a MáSzínház életéről. A teljes csapat hetven családot és ötven önkéntes segítőt foglal magába, akiket egy maroknyi ép és fura színészekből álló csapat képvisel a színpadon.
Akik annyira megélték a furcsaságukat, hogy egymást kisminkelve, felöltöztetve kimentek a városba, hogy saját bőrüket vigyék a vásárra, ott éljék meg a bámészkodást, adott esetben kirekesztést, a furának lenni érzését, hogy utána ezekkel az érzetekkel, érzésekkel adjanak teret, akár kipukkanó szelepet a saját élmények megmutatásának, melynek mi lehetünk a nyertesei.
A Tolerancia Világnapjára készült beszélgetés és a KépMás színdarabhoz kapcsolódó „Ne bámuljanak már!” című dokumentumfilm megtekinthető november 16-án este 19 órakor a Felelős Szülők Iskolája youtube csatornáján.
És mit ajánljunk élő programként?
November 20-án látható legközelebb inkluzív előadás a MáSzínháztól; a Zuhanás sokkja nehéz témákról, a veszteségről és gyászfeldolgozásról mesél. Ez alkalommal ráadásul “extrán inkluzívak” lesznek, hiszen angol nyelvű feliratozással játsszák a darabot.
Még 4 alkalommal látható náluk a KépMás “férfi párja”, az Apák fiai – legközelebb december 4-én.
December 17-én pedig egy új bemutatóra kerül sor a MáSzínházban: Shakespeare Rómeó és Júliáját helyezik egy speciális keretbe, egy tárgyalás folyamatába, benne 12 értelmi fogyatékos játszóval.
Mindezt hol? A színház bázisán, a 1092 Budapest, Ráday utca 50. szám alatt.
A MáSzínház közösségének tagjai értelmileg fogyatékos és tipikus fejlődésű gyerekek és felnőttek, önkéntes segítők és színházi szakemberek. A közös munkánkban a bemutatóval egyenértékűen fontos az azt megelőző nevelési folyamat. Drámajátékaink az emberépítést célozzák, feladatuk a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. A dráma szó jelentése: tenni, cselekedni. Jelentéséből következik, hogy aktív részvételt, cselekvést követel minden játékostól. A résztvevők passzív szemlélőből aktív, a történéseket maguk alakító, változtató játékossá válnak, akik egy saját önkifejezési móddal képessé válnak a társadalom felé is kommunikálni, amit érdemes, sőt fontos tudni róluk.
A MáSzínházban 2005 óta folyó pedagógiai és művészeti munka alapvetése az, hogy értelmi fogyatékos tagjainkat nem tekintjük sajnálatra méltó lényeknek. Sokkal inkább olyan egyénekként kezeljük őket, akiknek megvannak a saját adottságaik és személyiségük – ahogy nekünk, orvostudományi szempontból ép embereknek is. Ezek közül egy tulajdonság csupán a fogyatékosságuk.
Az utóbbi években létrehozott előadások egyre inkább ezt a szemléletet voltak hivatottak közvetíteni nézőink felé. Ez idő alatt folyamatosan csatlakoztak újabb művészek, szakemberek a társulathoz, egyre színesebbé téve nem csak a képzést, hanem a közösség gondolkodását is.
A 2014-ben először megrendezett ELEGY (ELfogadva EGYmást) integrációs tábor jelentette az első lépcsőfokot a továbblépésben. A 24 ép értelmű 12-18 éves diák, a 13 MáSzínházas értelmi sérült fiatal felnőtt és a 11 felnőtt segítő és tanár részvételével megvalósult táborban vegyes csoportokban hoztunk létre performanszokat. Az együttélés, a tolerancia “gyakorlati” megtapasztalása és a közös alkotás pozitív hatása messze felülmúlta várakozásainkat. Itt váltak a többségi gyerekek munkánk másik közvetlen célcsoportjává.
Ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy a meglévő- és a frissen csatlakozó színházi szakemberek között többen elhivatottá váltak a színházi nevelés módszertana és céljai iránt. A kritikai gondolkodás fejlesztése és a társadalmi érzékenyítés, mint cél, valamint a demokratikus pedagógiai szemlélet és eszközök alkalmazása könnyen összekapcsolódott a MáSzínházban folyó nevelői munkával, és az értelmi fogyatékos emberek láthatóságának és elfogadottsága növelésének céljaival.
2015-ben hoztuk létre az első pedagógiai célú színházi nevelési előadásunkat, kifejezetten középiskolás fiataloknak. Azt azóta további 10, repertoáron játszott előadás, és 6 rövidtávú színházi projekt követte.
Játék másképp – Digitális színházpedagógia – KÉPMÁS (mas-zinhaz.hu)