Mit tegyünk és mit NE tegyünk az iskolakezdés előtt? – Jocó bácsi tanácsai
Rohamtempóban és végérvényesen közeleg a 2021-es nyár vége, és ezzel ugyanilyen sebességgel közeleg a 2021-2022-es tanév kezdete is. Sokan nagyon várják, sokan húznák még a nyarat egy hónapig. Akárhogyan is állunk hozzá, az időt nem tudjuk megállítani. És ha már mindenképpen eljön, akkor készüljünk rá egy kicsit, nem?
Összeszedtem pár tippet arra, hogy szerintem mit tegyünk, és mit semmiképpen se tegyünk az utolsó hetekben, napokban az iskolakezdés előtt.
MIT TEGYÜNK?
1. Pihenjünk!
Ebben az időszakban talán ez az egyik legfontosabb feladat. Az iskola közeledtével amúgy is feszültebbek a gyerekek és a felnőttek is, semmi értelme ezt még tetézni is. És a nyárhoz képest egy sokkal feszesebb, sokkal terheltebb időszak következik, amire bizony érdemes kicsit rápihenni. Nagyon rossz, ha egy gyerek fáradtan kezdi meg tanévet, így az élménye is negatív lesz az iskolakezdéssel kapcsolatban.
2. Ismételjünk!
Lehet kicsit elővenni a tavaly tanult anyagokat, és lehet kicsit ismételni is. Természetesen mindezt érdekesen, játékos formában tegyük. (hogyan ne tegyük, azt kifejtem a cikk második felében) Beszélgessünk egy-egy tavaly tanult témáról akár legyen az egy könyv, egy történelmi esemény, főzés közbeni számolás, mértékegységváltás, vagy éppen egy kémiai reakció, amit esetleg a háztartásban modellezhetünk is. Így a gyerekek észrevétlenül is fel kell, hogy idézzék az előző évben tanultakat.
3. Vásároljunk!
Tudom, sokan már túl vannak régen a tanszerek, iskolaszerek beszerzésén, de hát mint tudjuk, azért mindig kell még valami, ami kimaradt a listából. Ezeket lehetőség szerint együtt, a gyermekkel közösen vásároljuk meg! Előtte készítsünk egy költségkeretet, amiből a gyerek tudni fogja, hogy milyen összeghatárig választhat füzetet, táskát, tollat, de azon belül ő dönthesse el, hogy a kínálatból melyiket is választja. Így elkerülhetőek a konfliktusok, a hadakozás beszerzés közben.
4. Hangolódjunk!
Fontos tudatosítani a gyermekben, hogy hamarosan kezdődik az iskola, ami nagyon jó lesz, hisz tele lesz élményekkel, barátokkal és jó dolgokkal. Próbáljuk az iskola pozitív oldalát kidomborítani, és ezzel megerősíteni benne azt, hogy az iskola nem egy szükséges rossz, hanem a lehetőségek és a fejlődés tárháza.
5. Asszimilálódjunk!
Talán a legnagyobb problémát az iskolakezdésben a hirtelen váltás okozza. A szabad nyárból egy viszonylag kötött időszakba csöppennek, amire nem lehet átállni egyik napról a másikra. Ezért napról-napra feküdjön le és keljen fel egy kicsit korábban a gyermek, hogy a bioritmusa alkalmazkodjon az iskolai léthez, hisz így elkerülhetőbbek a reggeli viták (lesznek, hisz mindig vannak), a fáradtság, a nyűgösség.
5+1. Emlékezzünk!
Bizony, zárjuk le együtt, közösen a nyarat. Beszéljük végig képek, tárgyak, közös emlékek segítségével, hogy mi is történt a családdal, a gyerekekkel ebben a közel két és fél hónapban. Ehhez szervezhetünk kiállítást a gyűjtött kavicsokból, eltett jegyekből, megvásárolt játékokból, amihez mindenki hozzá tud fűzni valamit. De akár készíthetünk fotómontázst vagy emlékbefőttet is. A lényeg, hogy méltón, szép emlékekkel zárjuk a nyarat.
MIT NE TEGYÜNK?
1. Programdömping
A szülők hajlamosak arra, hogy a nyár végét még meghúzzák egy kicsit, hisz jön az iskola, akkor használjuk még a hátralévő időt, és sűrítsünk be minél több programot, amit csak lehet. Viszont sajnos a sok pozitív élménytől is túlcsordulhatnak a gyerekek, ami negatív élménnyé teszi az iskolakezdést. Fáradtak lesznek, nem pihennek eleget, és még nagyobb lesz a kontraszt a nyár és az iskolai lét között, ami nem hat túl jól rájuk. Nem mondom, hogy semmilyen program se legyen, de figyeljünk a mértékletességre, és lehetőleg pihentetőbb elfoglaltságokat találjunk, ne most akarjuk teljesíteni a kéktúrát.
2. Covid para
Ez már a második tanévkezdés lesz, amit abszolút meghatároz a koronavírus miatti pandémia. Amennyire lehet, ezt a témát ne feszegessük, vagy tényleg csak annyira, amennyire kell. Tudom, lehet digitális oktatás újra, de ezt ne kezeljük tényként, ne hangoztassuk. Hisz aki utálta, az elkezd félni tőle, hogy megint lesz, akinek meg könnyű és jó volt, ő hamis illúzióba ringathatja magát, hogy úgyis lesz, majd akkor javítok a jegyeimen. Egyik sem jó. Oltásról, betegségről, pedig csak akkor beszéljünk, ha a diák hozza fel a témát, amúgy nem kell a felesleges stressz.
3. Tanulás
Klasszikus értelemben véve ne ültessük le a gyereket tanulni, mert az csak ellenállást szül, és fokozza a negatív hozzáállást. Tapasztaltam már olyat, amikor a szülő – tényleg jószándékból – ismétlődolgozatokat adott a gyermekének az utolsó napokban, és amit nem tudott, újra kellett tanulnia. Ez az egyik lehető legrosszabb dolog, ami történhet a nyár végén egy gyerekkel, hogy tanulnia, számot adnia kell. Azt majd megteszi úgyis az iskolában, remélhetőleg nem az első órán jegyre kiadott dolgozattal…
4. Riogatás
Sokan hajlamosak az iskolával kapcsolatban olyan mondatokat mondani, ami mérgezően hathat a gyermekre. Ilyen az egyik klasszikus például a „nemsokára vége a jó világnak, kezdődik az iskola, ott majd megtanulod a rendet.” Még véletlenül se mondjunk még csak hasonlót se a gyerekeknek, mert ha még nem járt soha iskolába, akkor nagyon fog tartani tőle, ha meg már járt, akkor ettől negatív színben fogja látni az egészet. Szóval ne minősítsük az iskolát, majd a saját tapasztalatai alapján ő eldönti, hogy neki milyen lesz ez.
5. Szomorkodás
Nyaralás, jó élmények után természetes az, hogy az ember szomorúságot, ürességet érez, amit természetesen meg kell élni, de nem szabad túl nagy szerepet, teret adni neki. Ne szomorkodjunk együtt, hogy „jajj, vége a nyárnak, jön a csúnya ősz, az unalmas iskola, stb.” Próbáljunk inkább arra fókuszálni, hogy milyen lehetőségek rejlenek az őszben, télben, tavaszban, az iskolában, és előrefelé nézve látni, hogy hamarosan újra nyár lesz…
Mindenkinek nagyon szép nyárvégi napokat, és még szebb, szuperebb iskolakezdést kívánok! És remélem is, hiszek is benne, hogy így lesz…