Nyárból az őszbe, vakációból az iskolapadba
Nagyjából fél év telt el azóta, hogy az iskolapadok után – egyik napról a másikra – az otthoni keretek között folytatták a gyerekek a tanulást. Az eltelt időszak precendens értékű. Nem voltak, nincsenek rá példák, mindenkinek új helyzetet, új feladatokat teremtett. Az eltelt hónapokat sokan sokféleképpen élték meg, egy biztos: már semmi sem lesz ugyanolyan, mint azelőtt. A helyzet az eddigieknél is sokkal összetettebb, hiszen nem pusztán a vakációból, hanem egy rendkívül bonyolult időszakból zöttyen mindenki vissza a maszkot viselő társak, és a fertőtlenítős iskolafalak közé.
Az első nap
Már az első héten is túl vagyunk, nemhogy az első napon. Pedagógusként csak annyit tehetsz, hogy beszélgetsz a gyerekekkel, ezt ajánlom a kollégáknak. Valamennyi feldolgozatlan, kimondatlan érzés, probléma olyan blokkot teremthet, amely később akadályt jelenthet a koncentrálásban, figyelem-összpontosításban. Éppen ezért az első lépés – és még nem késő – az legyen, hogy a pedagógus beszélgessen az elmúlt időszakról a gyerekekkel.
Kérdezz jól!
A kérdés nem az, hogy voltak-e gondjai a digitális tanulásban a gyerkőcnek, hanem az, hogyan élte meg őket. A „mit gondolsz róla, mi volt a legnehezebb, mi volt a legkönnyebb” kérdések után már maguktól merülnek fel a többi megjegyzések, és a válaszok segítenek feldolgozni a mögöttünk álló időszakot. Jót tesz, ha olyan kiegészítendő mondatokat adunk a „szájukba” mint a
- Nekem az volt a legjobb, amikor otthon tanultunk, hogy…
- Az nagyon tetszett, amikor…
- Az nagyon rossz volt, hogy…
- Idegesített, amikor…
- Megtanultam azt, hogy…stb.
Ezek azért fontos mondatok, mert maguktól nem biztos, hogy a gyerekek megszólalnak. Ez mindenkinek jó gyakorlat, nem csak a gyerekeknek, hanem a pedagógusnak, szülőnek is. Mert hiábavaló feltételezés az, hogy csak a diákoknak voltak gondjaik. Csatlakozom Jocó bácsi videójához, aki ugyanerre bíztatja tanártársait. Beszélgessünk! Van kb. 2 hetünk, amikor ismétlés előtt-közben erre is szánjunk elegendő időt! Fontos az is, hogy legyen helye a vakációban megélt élményeknek is a beszélgetésekben.
Óvatosság kontra félelem
Szülőként is topon kell lenni ebben a helyzetben. Az elmúlt időszakban a szülő is átvette a pedagógus szerepét, nyugodtan tarthatott volna „pedagógus fogadóórát” – mint ahogyan az a közösségi oldalakon bizonyos mémekben olvasható volt -, de a folytatásban is nagy szerepe van. Ha teheted, szülőként mindig azt tartsd szem előtt, hogy a gyereked minél kevesebbet érezze frusztráltan magát. Nincs az a dolgozat, felelés, érdemjegy, ami megéri azt a fizikai és mentális állapotromlást, amiben pedig – ha nem figyelsz rá szeretettel – része lehet. Erősítsd a gyerekben a biztonságérzetet, érezze azt, hogy ha nem is kísérheted be az osztályba őt kis első osztályosként, de ott vagy a háttérben. Számíthat rád. A vírushelyzetről pedig csak annyit beszélj, amennyi az óvatossághoz hozzátartozik, ám ne kelts benne felesleges pánikot. Az egészséges egyensúly megtartásának ebben is rendkívül nagy a szerepe.
Mesélj!
A mesékkel való gyógyítás, az azokból való tanulás rendkívül fontos. Éppen ezért egy otthoni esti mese csodákat tud tenni! Kérd meg, hogy hunyja be a szemét ilyenkor, próbálja elképzelni azt a jelenetet, vizualizálja, képzelje bele magát a hős szerepébe! Ez olyasfajta mentális kiegyensúlyozottságot eredményez, ami felér egy irányított meditációval, és a lélekben és testben is pozitív változásokat indít el. A világmegváltó felfedezések pedig először mindig fejben születtek meg, nem papíron vagy számtógépen. Ez pedig azt támasztja alá, hogy a képzeletnek, vizualizációnak óriási szerepe van.
Hagyd, hogy a gyermeked ilyen boldog felfedezővé válhasson…