Rendeznék a kis betegek oktatását
Speciális kórház-pedagógiai képzés kezdődhet a jövőben, hogy megfelelő körülmények között és felkészült szakemberektől tanulhassanak azok a diákok is, akik valamilyen tartós betegség miatt hosszú hónapokra kiesnek az iskolából. Ki segít a kis betegek oktatásában?
A kórházi kezelésre vagy hosszas otthoni ápolásra szoruló tanulók oktatásának egyelőre nincsenek központi irányelvei, ezen a téren hiányos a jogi szabályozás és az ellátás is. Az alapjogi ombudsman azonban most kezdeményezi a szakminiszternél, hogy teremtsék meg egy speciális képzés feltételeit, és dolgozzák ki a részletszabályokat a kis betegek támogatására – írja a Magyar Nemzet.
Kórház-pedagógiával a kis betegek oktatásáért
Miközben Európa-szerte több helyen, például Norvégiában, Finnországban vagy Németországban már létezik a tanárképzésben egy speciális, kórház-pedagógiai szakirány, nálunk ilyen még nincs.
Ez azonban hamarosan megváltozhat, az alapvető jogok biztosának ugyanis több hónapos vizsgálatot követően a napokban készült el a jelentése a tartósan beteg diákok oktatásáról, amely nemcsak fontos hiányosságokra hívja fel a figyelmet, de szakpolitikai intézkedéseket is kezdeményez.
Kozma Ákos ombudsman jelentése ugyanis feltárta, hogy nincs egységes ellátórendszer és eljárásrend a kórházban kezelt vagy a tartósan otthon ápolt tanulók oktatására vonatkozóan.
Többletforrásokra lenne szükség
A köznevelési törvény ugyan rögzíti, hogy ezeknek a diákoknak is joguk van a tanuláshoz, illetve hogy az iskolák heti tíz órát fordíthatnak a tartós betegség miatt magántanulói státusba kerülő gyerekek egyéni felkészítésére, erre a pluszfeladatra ugyanakkor nincsen költségvetési forrás, sőt még az sem tisztázott jogilag, hogy pontosan ki számít tartós gyógykezelés alatt állónak.
– A budapesti gyermekkórházakban, gyermekosztályokon mintegy 25 kórházpedagógus dolgozik, vidéken pedig jórészt csak a megyei kórházakban vannak pedagógusok. Úgy véljük, országszerte legfeljebb ötvenen látják el ezt a feladatot.
Pedig a segítségükre szoruló gyerekek száma a becslések szerint bőven ezer fölött van. Pontos létszámadatokat sajnos még mi sem ismerünk – mondta el lapunknak Tóth¬né Almássy Monika, az iskolából kimaradó gyerekek oktatási és szociális rehabilitációját elősegítő Kórházsuli Alapítvány vezetője.
A szervezet kortárs önkéntesek bevonásával is segíti a kis betegek felzárkózását, a tananyag átadásán túl a kortárs közösséghez tartozás erejével, táboroztatással, sok-sok játékkal.
A Felelős Szülők Iskolája is elkötelezett támogatója a Kórházsuli Alapítvány törekvéseinek. Erről ITT és ITT is olvashattok.
Ombudsmani ajánlás
Az ombudsman arra kérte az emberi erőforrások miniszterét, hogy jogszabályban határozzák meg a tartós betegként oktatásra jogosultak körét, továbbá tisztázzák, hogy a tartós gyógykezelésben részesülő gyerekek milyen módon teljesíthetik egyéni munkarendben a tankötelezettségüket.
Kezdeményezte a biztos azt is, hogy a miniszter mérje fel az érintett gyerekek oktatásához rendelkezésre álló személyi, illetve tárgyi feltételrendszert, és ennek alapján tegye meg a szükséges intézkedéseket.
Mindezen felül Kozma Ákos szorgalmazza a speciális kórház-pedagógiai képzés feltételeinek megteremtését is, és országosan egységes szakmai feladatellátás létrehozását várja. Végezetül a biztos felkérte a vizsgálat során megkeresett kórházak igazgatóit is, hogy alkossanak belső szabályzatot az iskolai szolgáltatások igénybevételéről, az ilyen típusú oktatási együttműködésekről.
A teljes cikket az mno.hu-n olvashatod el.