Ünnepvárás az óvodában, iskolában – Ne vegyük el az ünnep csodáját a gyerekektől!

Ünnepvárás az óvodában, iskolában

Ünnepvárás az óvodában, iskolában – Ne vegyük el az ünnep csodáját a gyerekektől!

Amikor egy újabb év végéhez közeledünk, olyan jó visszatekinteni mindarra az értékre, amit teremtettünk. Az együtt gondolkodás, a kapcsolódás, a nyílt kommunikáció lehetőségeire, amely az ELTE-TÓK és a Felelős Szülők Iskolájának Pedagógus Power szakmai együttműködése kínált és teszi ezt majd 2024-ben is. A pedagógus társadalomra nehezedő nyomás idején mindennél fontosabbak a hasonló alkalmak, amikor igazán a szakmáról lehet szó, arról, ami a legfontosabb. A gyerekekről való jól gondoskodás lehetőségeiről a valódi kihívások alapján.

 

Az adventi időszak és az ünnepvárás hangulata mindenkiben felidézi saját gyerekkorának karácsonyait. Ugyanazt a hangulatot, illatot, érzést szeretnénk kicsit újra élni akármennyi év telt is el. Ilyen nosztalgikus hangulattal indult az évzáró alkalom az ELTE-n, ahol a hallgatók, tanáraikkal – Kerekes Valériával és dr. Serfőző Mónikával – együtt elevenítettek föl saját történeteket és osztották meg óvodai, iskolai tapasztalataikat. A felidézett emlékekben közös volt, hogy néhány évtizede biztosan könnyebb volt megtartani a Mikulás várás és a Jézuska érkezésének rejtélyét. Ma, amikor november óta az ember lépten-nyomon Mikulásba ütközik akár a dekorációkban, akár a reklámokban, szegény Miklós püspök és vele együtt a karácsony is árucikké vált, nehéz ugyanazt a sejtelmes, izgatott várakozást elérni, mint 20-30 évvel ezelőtt. Pedig a gyerekek mágikus gondolkodásuk lévén kódolva vannak a csodára. Éppen ezért a kevesebb, több alapon a kicsikkel foglalkozó pedagógusoknak is komoly fejtörést okoz, hogy miként teremtsék meg az egyensúlyt az óvodai ünnep és a családi karácsony között. Félő, hogy mire elérkezik a szenteste, a gyerekeket már nem is érdekli a sokadik ajándék, a tündöklő karácsonyfa.

 

                                   Ünnepvárás az óvodában, iskolában

 

Remek példák és gyakorlatok is működnek az intézményekben, hiszen több helyen az adventi hetek során családi programokra (sütés, díszkészítés, stb.) hívják a szülőket, így közös az élmény és könnyebb a kapcsolódás is. Éppen ezért nem karácsonyoznak sok helyen, hiszen a ,,túlünneplés” elveszi az izgalmat. Ráadásul ez sokkal jobb hangulatú ünnepvárás, mint a sokak által felidézett céges Mikulás ünnepek gyerekkorunkból. Talán mindenki emlékszik: amikor egyesével szólították ki a gyerekeket átvenni az ajándékcsomagokat annak fejében, hogy énekelni, de minimum szavalni kellett szüleink kollégái előtt. Persze szeretted volna azt a csomagot, de a jeges rémület és félelem választott el attól, hogy tényleg élvezd ezeket az alkalmakat. Mindez addig tartott, amíg ki nem derült, hogy a Mikulás a saját édesapád. Persze magad sem akartad elhinni és a kisebbeknek bizonygattad is az ellenkezőjét, de azért gyanús volt.

 

A hallgatók mindannyian egyetértettek abban, hogy a csodavárás, a varázslat, a gyerekszemmel végeláthatatlannak tűnő várakozás élményét támogatni kell az óvodákban, iskolákban és amennyire lehet, meg kell tartani az ünnep hangulatát, bensőségességét. Emlékeink az érzelmeinket is tárolják, így nagyon fontos a gyerekkorban megtanítani az ünnep csodáját, hogy majd felnőttként is gyerek tudjon lenni ilyen helyzetekben az ember. Ha csak a vásárlás, a tárgyak okoznak örömet a gyerekeknek és a karácsony, vagy bármely ünnep nem hordoz érzelmi többletet, a rituálék nem alakulnak ki egy családban, akkor a valahová tartozás, a szeretve lenni érzése is sérül. Pedig a karácsony erre jó lehetőség. Ehhez kevesebb ajándék, tárgy és több odafordulás kell.

 

 

A Pedagógus Power szakmai együttműködése is erről szól. Ennek jegyében jó visszatekinteni azokra az alkalmakra, amikor az ELTE- Tanító-és Óvóképző karának hallgatói a Felelős Szülők Iskolájának szakértőivel találkozhattak ebben a félévben. Ilyen volt a Figyelemzavar az oktatásban témájú alkalom, amikor Tibenszky Móni Lisa szakértő-vendége Kenyeres András, viselkedés-biológus, business coach, sport mentáltréner, író volt. A figyelem, koncentráció hiánya a legjellemzőbb probléma életünk valamennyi területén. Különösen sok gondot okoz az oktatásban. A pedagógusok hatékony munkájának egyik legnagyobb akadálya az, hogy a gyerekek nem tudnak egy-egy tevékenységre figyelni, abban elmerülni néhány percnél tovább. A kérdés, ami terítéken volt, hogy vajon az általános figyelmetlenség oka a felgyorsult élet, amely folyamatos rohanásban tart bennünket, vagy a súlyosabb figyelemzavar mögött inkább szervi problémák, idegrendszeri elváltozások állnak. A legfontosabb pedig, mit és mennyiben tudunk változtatni a jelenlegi helyzeten?

 

Az idei félévben volt szó a Digitális gyermekvédelemről is, vagyis arról, hogy milyen kihívásokra, veszélyekre és megoldásokra kell felkészülnie egy óvodapedagógusnak és egy tanítónak? Az októberi szakértő vendég: dr. Gaskóné Nagy Erika – digitális gyermekvédelmi szakértő volt, hiszen a XXI. század soha nem látott kihívásokat hozott a digitális tér információs sztrádájának megnyílásával. Beszélgettünk az aktuális kihívásokról, veszélyekről, digitális házirendről és a digitális tartalmak fogyasztásának hatásáról az olvasásra, írásra, érzelmi intelligenciára. Mindenki egyformán különleges címmel pedig az inkluzív szemlélet, a fogyatékossággal élők társadalmi helyzetének, elfogadásának és integrációjának lehetőségeiről is zajlott egy beszélgetés, amelyen a meghívott vendég Bovier György esélyegyenlőségi tréner volt, aki maga is kerekesszékben él 18 éves kora óta.

Ebben a folyamatban is nagyon fontos a pedagógusok szerepe, mert sokat segíthetnek abban, hogy a következő generációk elfogadóbbak legyenek a fogyatékossággal élőkkel. Merjenek és tudjanak jól segíteni és kérdezzenek őszintén.

A mások iránti tolerancia, támogatás, jótékonysági akciókban való részvétel amúgy is nagyon fontos az év végi időszakban. Egy cipősdoboz összekészítése, esetleg adományok összeállítása, önkéntes munka végzése, vagyis az ÉN helyett MÁSOK előtérbe helyezése és a közösség támogatása, megélése bármilyen életkorban gyakorolható. Erre tökéletes alkalom a karácsony. Hiszen a csodára mindenkinek szüksége van!

Nyugodt készülődést és boldog karácsonyt kíván mindenkinek a Pedagógus Power csapata!

 

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.