A könnyed tanulás kulcsa

multitasking - könnyed tanulás

A könnyed tanulás kulcsa

Mi lehet a könnyű, hatékony tanulás titka? Mióta az iskolapadot koptatják a gyerekek, azóta  kulcsfontosságú ez a kérdés.

 

A gyerkőc nem motivált, de jó lenne, ha az lenne. Mindenki azt keresi, hogyan tudná élménydússá, hatékonnyá varázsolni ezt a folyamatot. Keressük a megfelelő kulcsot a gyermekünkhöz, minden olyan módszert, amivel rá tudjuk venni őket, hogy tanuljanak. Jó hír: kulcs minden gyerekhez van, csak a megfelelőt kell megtalálni, mert mindegyiküknél más-más a zár.

 

A tanulás szoftvere: az agy

Agyunk kapacitása modern életünk hatására változik. Egyre kisebb lesz – bármennyire is furcsa – az elmúlt 10-20 000 évben teniszlabdányi mérettel csökkent – jóllehet ennek épp az ellenkezőjének kellene történnie. A multitasking nem tesz jót a koncentrációnak, ha a gyerek egyszerre több dologgal foglalkozik, az lassítja a tanulási folyamatot. Magyarul agykapacitásának nagy része ráirányul az épp kéznél lévő okoskütyüre. A multitasking a fő tevékenységre mér végzetes csapást, azaz leredukálja az idegsejtek működését éppen abban az irányban, amerre egyébként kellene. Felejtős az a verzió – még a felnőtteknél is! -, hogy telefonálok, számítógépezek, de egyébként figyelek arra is, aki hozzám beszél. Nincs olyan, hogy olvasok, de ott a telefon, és két bekezdés között csetelek az osztálytársaimmal. Végtelen kapacitású az agyunk, de a fókusznak mindig nagy jelentősége van.

 

multitasking - könnyed tanulás

 

Tanulási típusok

Legkönnyebben akkor adhatunk megfelelő eszközt a gyerkőc kezébe, ha felismerjük, milyen tanulási típushoz tartozik. Ezekből pedig három van:

  1. Auditív
  2. Vizuális
  3. Kinesztetikus

Annak felismerése, hogy melyik típushoz tartozik, viszonylag könnyű. Ha képeket jegyez meg, formákhoz, színekhez tudja kapcsolni az elsajátítandó ismereteket, akkor vizuális típushoz tartozik.  Ezt a típust bíztatni lehet arra, hogy rajzoljon a könyv margójára, firkáljon, színezzen. Ha gondolattérképet készít, azt mindenképpen színezze ki, kulcsfontosságúak a színek! Érdemes megismerni és kipróbálni az elmetérképezést a Tantorta tanulásmódszertani képzésen. Ez egy speciális jegyzetelési forma, amely elsősorban a vizuális típusoknak javasolt, de tapasztalat, hogy mindegyik típusnál nagyon jól működik. Izgalmas, érdekes módszer a lexikális ismeretek elsajátításához is.

 

multitasking - könnyed tanulás

 

Azok a gyerekek (vagy felnőttek) akik könnyedén megjegyzik az elsajátítandó tananyagot órán, szóbeli magyarázatokból, auditívak. Nekik mindenképpen javaslom azokat a videókat (akár a Youtube-on is), amelyeket zenével lehet összekötni. Furcsának tűnhet, de a legnehezebb szöveg is könnyedén elsajátítható zenei aláfestéssel. A kutatási adatok azt mutatják, hogy a beszéd és a zene feldolgozása egymást jelentősen átfedő agyi területek működéséhez kötött, sőt, arra is egyre több a bizonyíték, hogy a zene az agynak jóval kiterjedtebb hálózatán működik, mint a beszéd. (Forrás: Csépe Valéria: Zene, agy és egészség 2016) Jó ötlet ezért, hogy úgy tanuljanak a gyerkőcök pl. verset, hogy meghallgatják zenei aláfestéssel többször, egymás után, vagy – uram bocsá’ – elreppelhetik.

Ilyenkor főleg a szöveghűség van a fókuszban, ezt követheti – a szövegértelmezést, verselemzést követően – akár a hangsúlyozás, művészi előadásmódra törekvés.

 

Azok, akik nem tudnak egy helyben megülni tanulás közben (de miért is tennék?!), szeretnek jönni-menni, izegni, mozogni, a kinesztetikus típusok. Rájuk utalva emlékeztetni szeretnék minden szülőt, pedagógust arra, hogy a kolostorokban a kerengőben sétáltak az egyházszolgák, kezükben a Bibliával. Vagyis mozogtak olvasás közben, ennek következtében rövid időn belül betéve tudták számos fejezetét a Szentírásnak. Ha a gyerek számára biztosított a mozgás akár óra közben, előtte, utána, otthon – elmutogatja, gesztikulál, hülyéskedik tanulás közben – hamarabb megjegyzi a megtanulandót. (A humor is eszköze lehet a tanulásnak. Aki úgy gondolja, ez nem így van, emlékezzen vissza, hányszor dekorálta ki nagy költőink tankönyvekben talált arcképeit tanulás közben…)

És ha megvan, hogy a gyerkőc milyen típus, onnan már nagyon könnyű olyan tanácsot adni nekik, ami megkönnyíti számukra a tanulást. Mert számukra ez a könnyed tanulás kulcsa.

 

Tihanyi Rita
  • pedagógus, tanulásmódszertan oktató

Tihanyi Rita

Két felnőtt gyermek édesanyja vagyok, pedagógus, tanár, tanulástréner, gyermekagykontroll-oktató

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.