Hogyan fordítsuk hasznunkra a csoportnyomást?

Hogyan fordítsuk hasznunkra a csoportnyomást?

A csoport nagy erővel bír, és az elvárásainak való megfelelés tudattalan vágya képes befolyásolni a személyiséget is. Ez a magyarázata annak, hogy az önmagukban tisztelettudó, szorgalmas tanulók miért válnak flegmává vagy érdektelenné a tanulással szemben, ha együtt vannak a saját csoportjukban. Ez különösen kamaszkorban válik kézzelfoghatóvá, az átpártolás jelenségével, amikor a kortárs kapcsolatok jelentősége megnő a felnőttekhez fűződő viszonnyal szemben.

Alakulása során minden csoport kialakít egy rá jellemző szabályrendszert, és elvárja, hogy ezeket a csoporttagok be is tartsák. A diákok számára az iskolai osztály kiemelt közösség, ahova igyekeznek beilleszkedni. Pedagógusként megnehezítheti az osztállyal való együttműködésünket, ha a sajátos normarendszer és a tanári elvárás nem összeegyeztethető. Ha ismerjük a csoportnyomás működését, a csoport ereje a mi malmunkra is hajtja a vizet.

Érdemes kiemelt figyelmet fordítani egy-egy csoport alakulása során a normaképzés időszakára – hívta fel a figyelmet a TanTrend. Sokkal könnyebb a kialakulóban lévő szabályrendszert tanulás-barátabbá tenni, mint felülírni a rögzült elvárásokat. A közös szabályok kérdését ezért érdemes akkor felhozni, ha éppen formálódik az osztályközösség, akár egy új tag érkezésének apropóján.

Iskolás kortól

Minden életkorban lehet közösen megbeszélt szabályokat alkotni, melynek lényege, hogy a tanár nem autoritásként megállapítja, hogy hogyan kell viszonyulni egymáshoz, hanem a diákok saját életkoruknak megfelelő szintjükön megértik a viselkedési szabályok lényegét és értelmét. Az óvodásokon kívül már minden életkorú gyerek volt tagja valamilyen csoportnak, ezért tud válaszolni arra a kérdésre, hogy neki mire van szüksége ahhoz, hogy jól együtt tudjon működni másokkal egy csoportban. A közös szabályalkotást egy együttes feladattal is lehet facilitálni.

A vita erőforrás lehet

Előfordulhat, hogy viták generálódnak a szabályok mentén kialakult beszélgetés mentén. Fontos, hogy biztosítsunk erre teret és lehetőséget! A fiatalok minél inkább bevonódnak a közös normák létrehozásába, annál inkább ismerik el sajátjuknak és tartják be azokat. A felmerülő szempontokat összefoglalhatjuk egy flipchart papíron, és aláírhatjuk, mint egy közös szerződést. A később felmerülő kérdéses szituációkban hivatkozási alapot képezhet ez a megállapodás. Ilyen csoportelvárásra jó példa az élménypedagógiában alkalmazott öt ujjas szerződés.

A teljes cikk elolvasható a TanTrend oldalán.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kapcsolat

Felelős Szülők Iskolája Oktató és Szolgáltató Kft.
Székhely, számlázási cím: 1112 Budapest, Zólyomi út 47.
Iroda: 1023 Budapest, Frankel Leó utca 21-23., I. emelet 1.
Cégjegyzékszám: 01 09 966630
Adószám: 23461176-2-43

info@felelosszulokiskolaja.hu
+36 20 358 66 12