Mire tanít a diákmunka? – Fürge Diák Iskolaszövetkezet – Önállóság, felelősség, értékrend, együttműködés

Fürge Diák Iskolaszövetkezet

Mire tanít a diákmunka? – Fürge Diák Iskolaszövetkezet – Önállóság, felelősség, értékrend, együttműködés

A Felelős Szülők Iskolája E-Beszélgetőkúra virtuális kávéházi lelkifröccs műfajú beszélgetéseinek sorában a diákmunkáról beszélgettünk nagylátószögben. Miért gondoljuk úgy, hogy a diákmunka önállóságra, felelősségre, együttműködésre nevel? Hogy látja ezt a HR szakember, hogy látja ezt a tanár és a szülő?

 

Beszélgetőpartnereink:

Rácz Balázs, a Fürge Diák Iskolaszövetkezet Közép – magyarországi régió igazgatója

Balatoni József, alias Jocó bácsi, tanár, pályaorientációs konzulens

Riporter:

Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolája alapító-ügyvezetője

 

Dolgozzon-e a gyerek? Mikortól vállaljon diákmunkát?

Sose felejtem azt a pillanatot, amikor a kollégákkal rádöbbentünk, hogy a ,,gyerekeink” felső tagozaton szinte semmiféle házimunkát nem végeznek és számukra egy egyszerű szendvics elkészítése is lehetetlen küldetés. Ennek megfelelően szerveztünk kompetencia alapú akadályversenyt, ahova háztartási eszközöket cipeltünk. Kértük a szülőket, működjenek együtt, hiszen a bevásárlás, saját uzsonna elkészítése és egyéb alapvető házimunkák az életre nevelnek.

 

Hasonlóan látja ezt Rácz Balázs is, aki szerint a munkára jelentkező diákok 15-20 éve valóban életrevalóbbak voltak. A mai gyerekek is megállják a helyüket, csak több időt vesz igénybe, amíg betanulnak egy munkafolyamatot, hiszen sokan még sosem szeleteltek kenyeret. Így egy gyorsétteremben például van mit megtanulniuk. Éppen ezért a diákmunka a szabadidő hasznos eltöltésének egy olyan módja, amely számtalan kompetenciát kialakít, amelyet már többen nem tanulnak meg otthon. Ráadásul a diákok arról is képet kapnak, hogy a szülő milyen helyzeteket él át a munkahelyén, amikor előteremti a család bevételét. A diákmunka egyben egy közösséget is teremt, ahova csatlakozni tudnak a fiatalok és jól érzik magukat. Ha jól végzik a rájuk bízott feladatokat, akkor a számukra oly fontos pozitív megerősítést is megkapják és nő az önbizalmuk.

Jocó bácsi is diákmunka párti, ő maga is sok mindent megtanult a hajnali árupakolás kapcsán egyetemista korában – idézte fel emlékeit. Szerinte olyan tapasztalásokat kaphatnak a gyerekek, amit az iskola steril környezetében nem. Itt találkozhatnak a való világgal. Átélhetik, hogy milyen beérni a munkahelyre időre, azt tenni, amit mondanak, együttműködni hosszú távon azzal a kollégával is, akivel esetleg nem könnyű. És mindennek következménye is van. Ráadásul arról is képet kaphatnak, hogy milyen típusú munkában érzik jól magukat. Szeretnek-e alkalmazottként dolgozni, vagy a teljesen önálló vállalkozói lét való nekik, minden felelősségével együtt. Hogyan kezeljenek egy esetleges munkahelyi konfliktust és miként kell kommunikálni más korosztályhoz tartozó emberekkel, akikhez bizony alkalmazkodni kell.

 

A pénzhez való viszony is átalakul, amikor a fiatalok maguk keresik meg például a Sziget belépő, vagy az új telefon árát. Ha valaki 1 hónapot kitartóan végigdolgozott a fizetéséért és az elkölti valami számára fontos dologra, annak az értéke is más lesz. Jocó bácsi szerint az első havi fizetést nem baj, ha elköltik gyorsan, mert a második havit biztosan megfontoltabban szórják el, vagy már be is osztják. Legyünk őszinték, ma elkényeztetjük a gyerekeinket, hiszen nem szeretnénk őket kiszolgáltatottan zsebpénz nélkül hagyni, de talán éppen ezért nem is értékelik annyira azokat a tárgyakat, amelyeket egyébként méregdrágán veszünk meg nekik. Ha a fáradságos munkával megkeresett pénzük is benne van a telefonokban, fülhallgatókban, méregdrága cipőkben, akkor talán rögtön nem kell belőlük évente újat, jobbat, drágábbat venni.

Ezt meg is tehetik, hiszen 15 éves kor fölött szülői engedéllyel iskolai szünetekben vállalhatnak diákmunkát a gyerekek, 16 év fölött – szintén a szülők hozzájárulásával – már a szorgalmi időszakban is kereshetnek diákmunkát, például a Fürge Diák Iskolaszövetkezetnél. Rácz Balázs sok sikertörténetet tud mesélni, hiszen van olyan tapasztalatuk, hogy volt diákjuk ma már vezető beosztású munkatárs ott, ahol még diákként kezdett. Ők igyekeznek mindenkinek megtalálni a megfelelő munkát, hiszen céljuk hidat építeni a munkaadók és a diákok között. A felnőtt élet felé vezető első mérföldkő lehet az is, ha egy diák munkára jelentkezik, elmondja az elképzeléseit és munkát vállal, amely a paraméterei alapján számára megfelelő, majd teljesíti ott a vállalt feladatokat és ezért megkapja a jól megérdemelt fizetést. Azt pedig arra költi, amire ő akarja. Támogassuk ebben őket bátran!

 

Nézzétek meg az erről készült beszélgetést itt:

 

www.furgediak.hu

meki.furgediak.hu

www.facebook.com/furgediak

www.facebook.com/furgemeki

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, tanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.