Kell-e büntetni a gyerekeket?
A jutalmazás és büntetés lépten-nyomon megtalálható a gyereknevelésben, még ha sok esetben nem is gondolnánk, hogy arról van szó. Mintha ez maradna a szülői tekintély gyakorlásának egyetlen eszköze.
Pedig sajnos az a tapasztalat, hogy a jutalmazás és büntetés módszere, ha túl nagy szerepet kap egy gyerek életében, előbb-utóbb hatástalanná válik és hosszú távú motivációs problémákhoz vezet.
A Lelkizóna cikke szerint ha például egy gyereket azzal tartunk sakkban, hogy „ha nem teszi meg ezt vagy azt, akkor nem kaphat jutalmat (pl: édesség, mesenézés,stb..)”, saját magunkat csaljuk csapdába. A gyereknek nem azért kell bizonyos dolgokat megcsinálni, mert azért jutalom vagy büntetés jár, hanem mert a családi együttélésnek vannak bizonyos szabályai, amiket betartunk, mert apa és anya úgy mondja. Minden szülő beveti néha ezeket a trükköket, de nem jó az, ha túl gyakran kötjük a cselekvést jutalomhoz, vagy büntetéshez. A gyerek motivációja arra vonatkozóan, hogy jól viselkedjen, nem egy belső iránymutató lesz, hanem külsővé válik, bizonyos jutalmak eléréséért vagy a büntetés megúszásáért fog jól viselkedni. Egy idő után pedig eljutunk oda, hogy már teljesen lepereg róla a szülői fenyegetőzés, nem fogják érdekelni az esetleges következmények.
Miről szól a büntetés?
A büntetés legfontosabb üzenete a tekintély gyakorlása és kihasználása. Azáltal, hogy én a vagyok a szülő, te pedig a gyerek, megtehetek veled bármit. Ez a felállás a gyerekben bizalmatlanságot és frusztrációt szül, amit majd ő is erőfitogtatással próbál meg leküzdeni.
Mégis mit lehet büntetés helyett?
A gyereknek minél kisebb korától meg kell tanulnia, hogy a dolgoknak következményeik vannak. Ha valami rosszaságot csinál, akkor azt helyre is kell hozni. Ha például megüti egy játszótársát a homokozóban, akkor kivesszük onnan, mert csak úgy játszhat más gyerekkel, ha nem bántja őket. Ha minden alkalommal ugyanúgy reagálunk a határfeszegetésekre, a következetesség gyorsan célt kell, hogy érjen.
A teljes cikk a Lelkizóna oldalon olvasható.