Joós Andrea és az élménybiológia
Hogyan motiváljuk magunkat és a gyerekeket is jó appok, filmek segítségével? Erről is beszélgetett Joós Andrea az élménybiológia hazai jeles képviselője és Tibenszky Moni Lisa a Felelős Szülők Iskolájának alapítója.
Hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a biológiát?
Joós Andrea: A legfontosabb, hogy aki nem szereti a biológiát, annak nem is kell szeretnie. Akinek elég az elégséges, azt fogadja el a tanár. Erre nagyon jó értékelő eszköz a pontrendszer, amelyben a tanulók el tudják dönteni, hogy milyen jegyért gyűjtenek pontokat.
Hogyan rakod össze a saját élménybiológia órádat?
Joós Andrea: Mindig magamból indulok ki. Emlékszem, mennyire untam magam néha az iskolában. Tehát, ha van egy „unalmasabb” tananyag, akkor azon gondolkozom el először, én minek örültem volna, hogyan adja elő a tanárom a tudnivalókat. Például örültem volna, ha engedik, hogy engem ne érdekeljen a történelem, de engedték volna, hogy felfedezzem a saját utamat.
Figyelni kell az osztály lélektani állapotát is… Sokszor van, hogy a szépen felépített, módszeresen tervezett óravázlatot el kell dobni, ahogy belépünk az osztályba, mert olyan az osztály lélektana aznap. Tehát ez egyfajta zsonglőrködést jelent a tananyag – a módszertani felkészülés – és a gyerekek között.
Én például el nem tudom képzelni, hogyan lehet érdekesen tanítani az immunrendszer működését…!
Joós Andrea: Képzeld el, hogy az immunrendszer működése egy háború. Vannak ilyen meg olyan katonák, van stratégia, van főnök. Kicsiknek el lehet mindezt bábozni, nagyoknak szuper digitális anyagokat lehet erről mutatni. A tanóra anyagát tehát össze lehet hozni a játékossággal és az innovatív, online módszerekkel is, sőt alkotni (rajzolni, vagy színezni) is lehet ezzel kapcsolatban.
Milyen digitális elemeket használsz az óráidon?
Joós Andrea: Nagyon szeretem az online kvízeket, mert látványos és involváló a gyerekek számára. De az írást és rajzolást nélkülöző csoportmunkák is nagyon jók. Pl. az év végére elkészített kreatív növény- és állathatározó készítése ilyen módszerrel. Így született társasjáték, kisfilm és növényeket/állatokat meginterjúvoló rádióadás is a témára.
Fontos szempont, hogy miközben a gyerekek fejlődését és motivációját tartjuk szem előtt, közben mi pedagógusok is jól tudjuk érezni magunkat az órákon. A módszerek megválogatásánál azt is figyelembe kell venni, hogy az a tanárhoz is passzol-e. Ezek alapján válogatni a módszerek között munka ugyan, de hasznos munka!
Itt egy másik beszélgetés is Joós Andreával: