Van kiút a DIGI DILI-ből – interjú Fegyverneki Gergővel új, pedagógusoknak szóló módszertani könyve kapcsán
Megjelent Fegyverneki Gergő pedagógus, egyetemi oktató, digitálispedagógia-szakértő DIGI DILI az iskolában c. könyve, amelyben módszertani ajánlásokat ad a pedagógus kollégáknak, hogy ne legyünk teljesen kiszolgáltatva ennek a rohanó, folyamatosan változó online világnak, ahol a saját tanítványaink is előttünk, de ugyancsak kiszolgáltatva járnak. Vele a Modern Pedagógus Konferencián beszélgetett Tibenszky Móni Lisa a Felelős Szülők Iskolájának alapítója arról, hogy tulajdonképpen miért is olyan fontos jól eligazodnunk a digitális térben ahelyett, hogy démonizálnánk azt?
– A könyv apropója az, hogy éppen 10 éve kezdtem el tanítani és rögtön bevetettem magam a digitális eszközök világába, hogy lekössem az Alfa és Z generációs tanulók figyelmét- meséli Fegyverneki Gergő. Akkor ugyan volt már szó internet biztonságról, de hogy ez pontosan mit jelent, hogyan lehet differenciálni a különböző jelenségeket, nem igazán lehetett tudni. 10 év alatt is hatalmasat változott a digitális világ, például begyűrűzött a mesterséges intelligencia. Ahogy nekiálltam digitális projekteket csinálni a gyerekekkel, rájöttem, hogy nem ártana valamiféle NETKRESZT is tanítani nekik, ami feljogosítja őket a biztonságos net használatra, hogy meg tudják védeni magukat az online térben.
– Nem ez az első könyved. Mennyiben más ez a kiadvány a korábbiaknál?
– Ez a könyv most annyiban más, mint az eddigi módszertani könyvek, hogy felhívja a figyelmet az internet veszélyeire. Olyanokra, mint az adatvédelem, jelszólopás, bántalmazás, álhírek terjedése, elektronikus zaklatás, meggondolatlanul küldött intim fotók, játékfüggőség, influenszerek befolyása a fiatalok életére, testképzavar, pornográf tartalmak. Ilyen jelenségeket definiál a könyv és gyakorlati szempontból le is írjuk ezeket, megfelelő szakirodalmakra hivatkozva. Mindezt tanári szemszögből. Aztán ezeket a témákat különböző módszerekkel dolgozzuk fel. Drámajátékkal például az elektronikus zaklatást, projektmódszerrel a videójáték függést, kooperatív technikával az álhírek terjedését.
A cél a digitális gyerekvédelem, ami nem azt jelenti, hogy valami nagyon veszélyestől kell megvédenünk a gyerekeket, hanem inkább a digitális jóllétre neveljük őket és magunkat tanárokat is.
Mindenkinek más a kételye, kérdése, véleménye a digitális térről, mindenki egy puzzle része. Ezeket a darabokat rakja össze ez a könyv, amelybe saját élményeimet is beépítem.
– Ma már nem lehet a digitalizáció elől elmenekülni. Mi a felelőssége egy tanárnak?
– Azt szoktam mondani, hogy a tanár lámpás, vagyis online villogó led oszlop. Van, hogy a tanárok vannak hátrébb tudásban, és olyankor én tanulok a tanítványaimtól, de ez szerintem teljesen rendben van. Ugyanakkor én meg el tudom mondani a nagyiszabályt nekik, hogy ha a mamádnak nem mutatnád meg azt a fotót, akkor ne tedd ki a netre. Én alapvetően is a párbeszédet hiányolom az oktatásból, hiszen mindannyian ugyanabban a világban próbáljuk megtalálni az egyensúlyt. Van kütyüfüggő szülő, és tanár is. Tényleg azt vallom, hogy a szülők, a tanárok és a diákok együtt alkossunk egy szabályt erről.
– Mi a legnagyobb kihívás az online térben egy tanár számra? Olyan gyorsan formálódik a világ.
– Például megvédeni őket a meztelen képek küldözgetésétől. A szexting legfiatalabb érintettje, akit ismerek 3.osztályos volt, a legidősebb 64 éves. Meg kell tanítanunk nekik, hogy mit illik, és mit nem az online térben. A DIGI DILI-ből pedig van kiút. A legfontosabb most, hogy a mesterséges intelligencia megbokrosodott vad lovat egy pedagógiai táltossá szelidítsük. Mi formáljuk a digitális világunkat.
– Mi segít megkülönböztetni a virtuálist a valóságtól? A valódi híreket az álhírektől? Képernyőnek mindent elhiszünk. Mi az a jelzőlámpa, amikor már biztosan segítséget kell kérnünk?
– Nincsenek jó híreim a tinédzserek egy része már nem tudja megkülönböztetni a valós és az online személyiségét. Éppen ezért kellenek azok az interaktív játékok, hogy a tinder tündérek és az insta hercegek korában tudjuk mik azok a félrevezető dolgok, amelyeken el lehet csúszni. Milyen gazdasági érdekek vezérlik a játékokat, mit jelent a figyelemgazdaság. Hogyan kell megküzdeni a dopamin lökettel, amit a játékok okoznak és függőséghez vezetnek. Legfontosabb a tudatosítás és a személyes példák, ezért van ezekből sok a könyvben ( az, például hogyan ismerkedtem meg egy szép egzotikus lánnyal, aki egy chatbot, aki betört a leveleim közé vírus formájában).
A személyes példa a beszélgetés nagyon fontos, az összefüggések megmutatása. Hegyi beszédek helyett érdekességek, saját példák kellenek, mi az a trójai faló. Megmondom az indián nevedet, ha ide kattintasz-ugye, mindenki ismeri? De mi ennek az ára, hiszen semmi nincs ingyen. A kattintással adtad az adataidat, a fotóidat. Projektmunka során például nyissunk influencer ügynökséget a gyerekekkel, és nézzük meg, milyen arcokat veszünk fel az online felületeken. Mutassunk rá, milyen pénzügyi dolgok mozgatják a digitális világot. Legyünk felfedezők, merjünk kérdezni akár a diákoktól is. Ezzel a könyvvel ehhez kínálunk ötleteket, gondolatébresztőt és aktuális információkat.
A most megjelent könyv hatalmas segítség azoknak a szakembereknek, akik minden nap próbálnak egyensúlyozni az offline és az online tér között, és szeretnék hatékonyan támogatni a rájuk bízott gyerekeket abban, hogy tudatos internetezők legyenek. Olyanok, akik meg tudják magukat védeni az online tér veszélyeitől, ugyanakkor valamennyi előnyét kihasználják a digitális világnak.
Neteducatio Kft., 2024.
Írta: Fegyverneki Gergő
Lektor: Tőke Edit
A könyv elérhető itt: Fegyverneki Gergő: Digi dili az iskolában
A könyv kapcsán készült interjúnk megtekinthető itt: