Van kiút a DIGI DILI-ből – interjú Fegyverneki Gergővel új, pedagógusoknak szóló módszertani könyve kapcsán

Digi Dili Fegyverneki Gergővel

Van kiút a DIGI DILI-ből – interjú Fegyverneki Gergővel új, pedagógusoknak szóló módszertani könyve kapcsán

Megjelent Fegyverneki Gergő pedagógus, egyetemi oktató, digitálispedagógia-szakértő DIGI DILI az iskolában c. könyve, amelyben módszertani ajánlásokat ad a pedagógus kollégáknak, hogy ne legyünk teljesen kiszolgáltatva ennek a rohanó, folyamatosan változó online világnak, ahol a saját tanítványaink is előttünk, de ugyancsak kiszolgáltatva járnak. Vele a Modern Pedagógus Konferencián beszélgetett Tibenszky Móni Lisa a Felelős Szülők Iskolájának alapítója arról, hogy tulajdonképpen miért is olyan fontos jól eligazodnunk a digitális térben ahelyett, hogy démonizálnánk azt?

 

– A könyv apropója az, hogy éppen 10 éve kezdtem el tanítani és rögtön bevetettem magam a digitális eszközök világába, hogy lekössem az Alfa és Z generációs tanulók figyelmét- meséli Fegyverneki Gergő. Akkor ugyan volt már szó internet biztonságról, de hogy ez pontosan mit jelent, hogyan lehet differenciálni a különböző jelenségeket, nem igazán lehetett tudni. 10 év alatt is hatalmasat változott a digitális világ, például begyűrűzött a mesterséges intelligencia. Ahogy nekiálltam digitális projekteket csinálni a gyerekekkel, rájöttem, hogy nem ártana valamiféle NETKRESZT is tanítani nekik, ami feljogosítja őket a biztonságos net használatra, hogy meg tudják védeni magukat  az online térben.

 

Digi Dili az iskolában - VAN KIÚT!

 

– Nem ez az első könyved. Mennyiben más ez a kiadvány a korábbiaknál?

– Ez a könyv most annyiban más, mint az eddigi módszertani könyvek, hogy felhívja a figyelmet az internet veszélyeire. Olyanokra, mint az adatvédelem, jelszólopás, bántalmazás, álhírek terjedése, elektronikus zaklatás, meggondolatlanul küldött intim fotók, játékfüggőség, influenszerek befolyása a fiatalok életére, testképzavar, pornográf tartalmak. Ilyen jelenségeket definiál a könyv és gyakorlati szempontból le is írjuk ezeket, megfelelő szakirodalmakra hivatkozva. Mindezt tanári szemszögből. Aztán ezeket a témákat különböző módszerekkel dolgozzuk fel. Drámajátékkal például az elektronikus zaklatást, projektmódszerrel a videójáték függést, kooperatív technikával az álhírek terjedését.

 A cél a digitális gyerekvédelem, ami nem azt jelenti, hogy valami nagyon veszélyestől kell megvédenünk a gyerekeket, hanem inkább a digitális jóllétre neveljük őket és magunkat tanárokat is.

Mindenkinek más a kételye, kérdése, véleménye a digitális térről, mindenki egy puzzle része. Ezeket a darabokat rakja össze ez a könyv, amelybe saját élményeimet is beépítem.

 

– Ma már nem lehet a digitalizáció elől elmenekülni. Mi a felelőssége egy tanárnak?

– Azt szoktam mondani, hogy a tanár lámpás, vagyis online villogó led oszlop. Van, hogy a tanárok vannak hátrébb tudásban,  és olyankor én tanulok a tanítványaimtól, de ez szerintem teljesen rendben van. Ugyanakkor én meg el tudom mondani a nagyiszabályt nekik, hogy ha a mamádnak nem mutatnád meg azt a fotót, akkor ne tedd ki a netre. Én alapvetően is a párbeszédet hiányolom az oktatásból, hiszen mindannyian ugyanabban a világban próbáljuk megtalálni az egyensúlyt. Van kütyüfüggő szülő, és tanár is. Tényleg azt vallom, hogy a szülők, a tanárok és a diákok együtt alkossunk egy szabályt erről.

 

– Mi a legnagyobb kihívás az online térben egy tanár számra? Olyan gyorsan formálódik a világ.

– Például megvédeni őket a meztelen képek küldözgetésétől. A szexting legfiatalabb érintettje, akit ismerek 3.osztályos volt, a legidősebb 64 éves. Meg kell tanítanunk nekik, hogy mit illik, és mit nem az online térben. A DIGI DILI-ből pedig van kiút. A legfontosabb most, hogy a mesterséges intelligencia megbokrosodott vad lovat egy pedagógiai táltossá szelidítsük. Mi formáljuk a digitális világunkat.

 

– Mi segít megkülönböztetni a virtuálist a valóságtól? A valódi híreket az álhírektől? Képernyőnek mindent elhiszünk. Mi az a jelzőlámpa, amikor már biztosan segítséget kell kérnünk?

– Nincsenek jó híreim a tinédzserek egy része már nem tudja megkülönböztetni a valós és az online személyiségét. Éppen ezért kellenek azok az interaktív játékok, hogy a tinder tündérek és az insta hercegek korában tudjuk mik azok a félrevezető dolgok, amelyeken el lehet csúszni. Milyen gazdasági érdekek vezérlik a játékokat, mit jelent a figyelemgazdaság. Hogyan kell megküzdeni a dopamin lökettel, amit a játékok okoznak és függőséghez vezetnek. Legfontosabb a tudatosítás és a személyes példák, ezért van ezekből sok a könyvben ( az, például hogyan ismerkedtem meg egy szép egzotikus lánnyal, aki egy chatbot, aki betört  a leveleim közé vírus formájában).

A személyes példa a beszélgetés nagyon fontos, az összefüggések megmutatása. Hegyi beszédek helyett érdekességek, saját példák kellenek, mi az a trójai faló. Megmondom az indián nevedet, ha ide kattintasz-ugye, mindenki ismeri? De mi ennek az ára, hiszen semmi nincs ingyen. A kattintással adtad az adataidat, a fotóidat. Projektmunka során például nyissunk influencer ügynökséget a gyerekekkel, és nézzük meg, milyen arcokat veszünk fel az online felületeken. Mutassunk rá, milyen pénzügyi dolgok mozgatják a digitális világot. Legyünk felfedezők, merjünk kérdezni akár a diákoktól is. Ezzel a könyvvel ehhez kínálunk ötleteket, gondolatébresztőt és aktuális információkat.

 

 

A most megjelent könyv hatalmas segítség azoknak a szakembereknek, akik minden nap próbálnak egyensúlyozni az offline és az online tér között, és szeretnék hatékonyan támogatni a rájuk bízott gyerekeket abban, hogy tudatos internetezők legyenek. Olyanok,  akik meg tudják magukat védeni az online tér veszélyeitől, ugyanakkor valamennyi előnyét kihasználják a digitális világnak.

 

Neteducatio Kft., 2024.

Írta: Fegyverneki Gergő

Lektor: Tőke Edit

 

A könyv elérhető itt: Fegyverneki Gergő: Digi dili az iskolában

 

 

A könyv kapcsán készült interjúnk megtekinthető itt:

 

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.