Rózsaház Gyógypedagógiai Waldorf Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Rózsaház Magyarország első és eddig egyetlen gyógypedagógiai Waldorf-iskolája. 2019 őszén indultunk el két első osztállyal, olyan gyermekek számára, akik értelmi fogyatékossággal, Down-szindrómával, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb fejlődési zavarral élnek.
Iskolaépületünk Budapest 12. kerületében, a Normafa közelében, gyönyörű természeti környezetben található. Pedagógiánk, napirendünk része, hogy sokat vagyunk kint a természetben, minden évszakban és időjárásban. Nevelési programunkat a Waldorf-pedagógia gyógyító ágának 100 éves tapasztalatait és a több, mint 100 éves magyar gyógypedagógia legnemesebb kezdeményezéseit ötvözve alakítottuk ki. A Waldorf-gyógypedagógia célja minden egyes gyermek esetében az emberi értékek lehető legteljesebb kibontakoztatása, az egyéni készség-képességstruktúra sokoldalú, kiegyenlítő, fejlesztése. Egyaránt fontosnak tartja az alapkészségek, pl. mozgás, észlelés, figyelem, viselkedésszervezés fejlesztését, csakúgy, mint olvasás-írás, számolás kialakítását, a gondolkodás fejlesztését, emellett hosszú távon az alapműveltség megszerzését, és társas együttműködés kialakítását, fejlesztését. Célunk a fejlődési zavar egyéni adottságokhoz mért lehető legszélesebb kompenzálása, kiegyenlített képességstruktúra megteremtése, az egyénileg lehetséges lehető legteljesebb önállósághoz segítés.
Az iskola évfolyamai felmenő rendszerben épülnek ki, jelenleg második és első évfolyam működik. Minden évben két különböző profilú osztályt indítunk. Ez egyik osztályba ép intellektuális képességekkel rendelkező autizmus spektrum zavarral érintett, valamint viselkedési magatartás zavarral küzdő gyermekek járnak. Másik osztályunkba intellektuális képességzavarral érintett gyermekek kerülnek, akik szintén érintettek lehetnek autizmusban vagy más társuló zavarokban.
Az osztályok kislétszámúak, általában 8-10 fő körüliek. Az osztálytanító gyógypedagógus mellett, minden osztálynak van egy vagy több állandó pedagógiai segítője, ami lehetővé teszi, hogy a diákok differenciált, személyre szóló figyelemben és elismerésben részesüljenek. Iskolánkban a nevelési-tanítási folyamat mellett csoportos és egyéni terápiás ellátásban is részesülnek a tanulók. A terápiás munka megtervezésének alapja az egyéni fejlesztési terv kidolgozása, melyet az osztálytanító és az adott osztály munkájában résztvevő fejlesztő-terápiás team állít fel. Az egyéni fejlesztési terv figyelembe veszi a gyermek szakértői véleményében foglalt diagnózist és fejlesztési javaslatokat.
Iskolánk, mint minden Waldorf-iskola, alapfokú művészetoktatási intézmény. Komplex művészetekkel nevelő programunk minden évfolyamra és minden tanulóra kiterjed. A „Waldorf művészeti nevelés” tantárgyai (pl. festés-rajz, dráma, ének-zene, euritmia, kézimunka és kézművesség) a közismereti tárgyakkal egységes tantervet alkotva a kötelező órák részei. Művészetoktatásunk elsősorban a szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztésére hat, de sajátos művészeti tevékenységekkel fejleszti a gyermek intellektuális (pl. fantázia, képzetalkotás, elvont gondolkodás) és mozgásos, praktikus, gyakorlati képességeit is. Így a széles skálán mozgó művészetnevelés kiemelt szerepet kap a tanulási és viselkedési problémák csökkentésében vagy kialakulásuk megelőzésében, a társadalmi integrációhoz, ezen belül is a munka világába vezető út előkészítésében, de az egészség megőrzésében is.
A társadalmi integráció felé tekintve, minden körülmények között törekszünk az iskolai évek alatt a többi ember iránti egészséges bizalom és a világra való nyitottság kiépítésére, ennek érdekében az iskola kapcsolatokat épít más Waldorf-iskolákkal és az integrációt segítő civil szervezetekkel, képzőintézményekkel.
A gyermek kiegyensúlyozott fejlődése érdekében iskolánk erősen támaszkodik az otthoni és az iskolai nevelés összehangolására. A Waldorf-iskolákkal kapcsolatban elterjedt egyik előítélet az szokott lenni, hogy itt a szülőkre több teher, közösségi munka hárul. Ez részben igaz, de két dolgot nagyon fontos szem előtt tartani ezzel kapcsolatban: az egyik, hogy ezek a munkák minden esetben a szülők saját önkéntes vállalásán alapulnak, a másik, hogy az adott iskolai közösséghez való tartozásnak, az iskola működéséhez való hozzájárulásnak megvan a maga kidolgozott keret-rendszere, és ennek aktív részesének lenni, a gyakorlatban sokkal inkább jelent megtartó-erőt, mint áldozatot. Tény, hogy aki csupán egy korrekt szolgáltatásokat nyújtó intézményt keres a gyermeke számára, legyen bár sajátos nevelési igényű, vagy tipikusan fejlődő, ne Waldorf-iskolát válasszon, mert ez sokkal több annál.
Szeretettel várjuk a családokat és különleges bánásmódot igénylő gyermekeiket a Rózsaház Waldorf Iskolába!
Iskolánk hivatalos neve:
Rózsaház Gyógypedagógiai Waldorf Általános Iskola
és Alapfokú Művészeti Iskola
Alapító és fenntartó egyesületének neve:
Waldorf Gyógyító Pedagógiáért és Nevelésért Egyesület,
1116 Budapest, Bánhida utca 24.
Az intézmény székhelye:
1125 Budapest, Mátyás király út 53/B.
Az intézmény alapításának éve: 2019.