Egy tanár sosem hagyja abba… Tanár vagyok! És? – Iskolaszínház Újbudán kamaszoknak, szülőknek és tanároknak egyaránt

Tanár vagyok! És? Újbudán a Montázs Központban

Egy tanár sosem hagyja abba… Tanár vagyok! És? – Iskolaszínház Újbudán kamaszoknak, szülőknek és tanároknak egyaránt

Egy tanár ilyet nem tesz! – Ez egy fejezet cím Balatoni József, más néven Jocó bácsi, a közismert és szeretett történelemtanár “Tanár vagyok! És?” című könyvéből. Ez az őszinte vallomás pedagógiai felhanggal rendelkezik – a könyv stílusát tekintve Jocó életrajzi történeteket oszt meg az olvasókkal, és mindegyikhez hozzárendel egy nevelési, életvezetési tanácsot vagy módszert, mivel az élet a legjobb tanár. Jocó hatalmas rajongótáborral rendelkezik, akik pontosan tudják, hogy ő hiszi, hogy “A tanár a személyiségével tanít a legjobban.” A könyvből egy sikeres iskolai színházi előadás is készült, amelyben a humor, az improvizáció és a mély érzelmek is fontos szerepet kapnak. A Momentán Társulat improvizációs színészei gondoskodnak az iskolai élet felelevenítéséről, és újra az iskolában érezzük magunkat, újra diáknak, tanárnak, de persze ezt az élményt szülői szemszögből is átélhetjük. A darab idén ősszel elsőként Újbudán kerül bemutatásra a Montázs Központban szeptember 26-án, délután, amire mindenkit szeretettel várnak. Ezen alkalomból beszélgettünk Jocó bácsival, aki sajnos csak szeptember közepéig marad a közoktatásban, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy abbahagyja a tanítást… sőt!

 

Július közepén bejelentetted be, hogy távozol a közoktatásból, már csak szeptember 14-ig tanítasz. Hogy vagy?

Hosszú folyamat végéhez érkeztünk. Tíz éve dolgozom ezen a területen, és most jött el az idő a váltásra, mivel a saját módszereimmel, önazonosan, itt nem tudok tanítani. Mindig az őszinteség és a gyerekek iránti tisztelet vezérelt az oktatási döntéseimben, így mondtam fel. Most már a centi végéhez értünk, itt befejezem a munkát.

Már a tavalyi tanév végén elköszöntünk egymástól az osztályommal. Bár távolról továbbra is figyelem őket, segítem Őket, amiben tudom, ott leszek a szalagavatón és elérhető maradok számunkra is, ahogy sok száz diákom ír még rám időnként, ami nagyon jó érzés.

Évről évre, ahogy öregszem és egyre több diákom válik felnőtté, és megy egyetemre, egyre többen kapcsolódnak vissza hozzám, és ez fantasztikus érzés. Itt érzem, hogy megérte.

 

Tanár vagyok! És?

 

Mit fogsz csinálni, merre tovább? Sokszor mondtad, hogy az oktatás közelében maradsz, sőt, hogy Te továbbra is tanár vagy?!

Egy ajtót bezártam, ezzel is tanítottam, határhúzást, magamnak is. Ugyanakkor egy tucat másik ajtó nyílt meg előttem. Mindig az oktatásban fogok dolgozni, mert hat éves koromtól tudtam – amikor még a plüssállataimat tanítottam -, hogy tanár akarok lenni, az vagyok, voltam és maradok. A saját módszeremmel és stílusommal oktatok. Erről szól az legutolsó könyvem is, bár amikor írtam tavaly ilyenkor, még nem gondoltam, hogy felmondok. Azonban a cím és az üzenet megmaradt, mert hiszek benne: “Tanár vagyok! És?”.

Kipróbáltam sok pedagógiai módszert, például élménypedagógiát, kalandpedagógiát, és évek óta dolgozom múzeumpedagógiai módszerekkel is. Mindig jönnek új ötletek. Trénerként hosszú évekig dolgoztam a HÖOK-ban, és több ezer diákkal foglalkoztam. Minden egyes diák más impulzust adott nekem és inspirált.

Most, hogy lekerült a kötelező nehéz kötelesség a vállamról – mert az iskolában sok kötöttség és elfojtás volt -, egyre több lehetőségem van alkotni. Létrehoztunk egy “GÖRBE TÜKÖR” nevű határszabást segítő, önismereti tréninget egy kerekesszékes sportoló barátommal és egy sport- és mentáltréner barátommal. Ez egy izgalmas vállalkozás, amely alapvető berögzült gondolatokat és sztereotípiákat old fel annak érdekében, hogy változtatni és fejlődni tudjunk. Jelenleg ezt a vállalati szektor felé terjesztjük, HR vezetőknek.

Dolgozom oktatási módszertanon és tananyagfejlesztésen is, ami részben a történelemhez és az egyháztörténelemhez kapcsolódik.

Számomra nagyon izgalmas a pályaválasztás területe, ahol egy-egy diák személyiségét és készségeit megismerve tudom őket orientálni. Ezt a szemléletet alkalmazzuk nagyobb közösségek számára is, például iskolák vagy osztályok számára.

A pedagógusképzés is rendkívül fontos számomra, hogy a tanárok lássák a célokat és felismerjék a lehetőségeiket. Ezért vagyok a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub – Pedagógus Power – mentora. Pedagógus kollégáknak és leendő óvodapedagógusoknak, tanítóknak új módszertani eszközöket adunk, támogatjuk a mentális egészségüket, és bemutatjuk, hogy mennyi arca van a pedagógiának, például egy különleges kiállítás kapcsán. Most készítettük el a Madame Tussauds Budapest oktatási anyagát, amelyben 51 világhírű, köztük számos magyar híresség karakterét és történetét kellett feldolgoznom. Ez nagy kihívás volt, hiszen olyan hírességekről kellett beszélnem, mint Sisi, Munkácsy Mihály, Puskás Öcsi és Angelina Jolie. Az a feladat, hogy a mai fiatalok számára érdekes és releváns legyen, hiszen látszólag felületes tudással rendelkeznek és látszólag nem motiváltak. Azonban csak azokkal nyílnak meg, akik figyelnek rájuk és érdeklődnek a véleményük iránt. Nagyon szeretek a kamaszokkal dolgozni, mert tudom, hogy ezek a fiatalok alkotják a jövőnket.

 

Tanár vagyok! És?

 

Milyen a XXI. század pedagógiája? Hogyan lehet a gyerekek érdeklődését felkelteni? Miben más a mai generáció?

Alapvetően kevesebb tananyagot lehet átadni és feldolgozni, a szöveges feladatokkal, frontális oktatással nem lehet elérni a kívánt eredményeket. Az anyagot képekkel és videókkal kell kiegészíteni, és akár ezen keresztül is értékelhető. Fontos elfogadni, hogy minden gyerek más, és egy adott téma nem mindenkit érdekel ugyanolyan mértékben. A projektalapú oktatásnak sok előnye van, mivel nagyobb mozgásteret és kooperációs lehetőségeket kínál a diákok és a kollégák számára.

A másik fontos szempont a játékosítás vagy “gamification”, ahol a diákok pontokat gyűjthetnek különböző feladatokért, és nem csak egy-egy válaszra vagy prezentációra értékelünk. Például egy havi munkát értékelünk, így még az utolsó héten is van lehetőség pótolni a lemaradást. Azonban azoknak is keménynek kell lenniük, akik nem fektetnek be elég munkát, mert a határokat is meg kell tartani.

A Tanulj szabadon, taníts szabadon című könyvemben részletesen kifejtem ezt a módszertant.

 

Tanár vagyok! És?

 

Mi hiányzik a mai oktatásból?

Lehetséges, hogy a mesterséges intelligencia teljesen újragondolja az oktatást, és jelenleg még nem tudjuk, hogy jó vagy rossz irányba megyünk-e. De azt látom, hogy hatalmas változások zajlanak. Sok cégtől kérnek tanácsot arra, hogyan működnek a mai munkavállalók, milyen motivációjuk és értékrendjük van… Ezek a megbeszélések mindig hasznos közös gondolkodások.

Az oktatás terén két világban élünk egyszerre. Az egyikben azt szeretnénk a diákoktól, ami a mi korunkban volt, de az elmúlt. Próbáljunk meg a diákokkal együtt gondolkodni és az ő szemükkel látni a dolgokat. Én valószínűleg több ezer dátumot és évszámot tudok, mert ez szükséges volt a történelemtanári munkámhoz. Azonban a digitalizáció korában ez már nem az elsődleges szempont. A diákoknak inkább az összefüggésekre, a komplexitásra és az értelmezésre kell összpontosítaniuk. A digitalizáció segíthet ebben, hogy a megfelelő információkat tudják szintetizálni és értelmezni.

Ma a képességek és készségek kulcsfontosságúak. A kreativitás, az együttműködés, a türelem, a monotóniatűrés mind olyan képességek, amelyekre szükség van, és ezeket a diákoknak is meg kell tanulniuk, lehetőleg játékosan. Ehhez szükség van a szülőkre, a tanárokra és a sportedzőkre is. A keretek és a játék egyaránt fontosak a fejlődéshez.

A sportban például minden játékosnak megvan a saját szerepe, és sokszor külön edzéseken vesznek részt, például a kapusok, akiknek nem kell tudniuk cselezni. Ma a diákok még sokféle tehetséggel és érdeklődési körrel rendelkeznek, és a világ is sokszínűbb, mint valaha. Ezért nem lehet egyetlen szabványos oktatási módszert alkalmazni, és a lexikális ismeretek közvetítése sem elegendő. Az életből kell oktatni, és megosztanom velük a saját élményeimet is. Soha nem szégyelltem például azt, hogy kis faluból, szegény családból származom. Inkább büszke vagyok rá, és elvittem a diákokat a saját otthonomba, megmutattam nekik a gyerekkorom szobáját, amely máig ugyanúgy néz ki, mint amikor kollégista voltam. Megosztottam velük sok mindent az életemből, és ez segített kapcsolatot teremteni közöttünk.

 

Tanár vagyok! És?

 

Mire számítsanak azok, akik eljönnek az iskolaszínházi előadásra, amelyben szerepet játszol? Mi lesz a szereped az előadásban, és mi a célod vele?

Az iskolaszínházi előadás címe “Tanár vagyok! És? – az élet írta…” és a könyvem alapján készült a Momentán Társulat tagjaival kiegészülve. Az előadást diákoknak, tanároknak, szülőknek és mindenkinek ajánljuk, aki valaha járt iskolába.

Az előadás során a pedagógiai és nevelési módszereimet mutatjuk be és beszélünk közösségépítésről, kiközösítésről, nevelési stílusokról, motivációról és büntetésről, valamint bemutatjuk a tanárok, a diákok és a szülők szerepeit az iskolai közösségben. Az előadásban még egy tanáriba is betekinthetünk és részt vehetünk egy szülői értekezleten is.

Az előadás célja, hogy érzelmeket és gondolatokat közvetítsen, és rámutasson arra, hogy ki, hogy érzi magát az iskolában, és milyen szerepeket vállalhat. A címben is említett fejezet címe: “Egy tanár ilyet nem tesz…”, arra is utal, hogy a jó tanár nem attól lesz jó, hogy milyen a kinézete vagy milyen tetoválásai vannak, hanem attól, hogy elérhető és elfogadó a diákokkal szemben. Az előadás lehetőséget kínál a közönségnek, hogy megossza érzéseit, gondolatait, és közelebb kerüljön egymáshoz.

Az előadás szeptember 26-án lesz a Kelenföldi Montázs Központban, és minden érdeklődőt nagy szeretettel várunk, jómagam, Tibenszky Moni Lisa, rendező és riporter, valamint a Momentán Társulat tagjai, Harsányi Bence és Káli Kata nevében is.

 

Tanár vagyok! És? Újbudán a Montázs Központban

 

„Tanár vagyok! És? – az élet írta…” színházi előadás | Facebook

Tanár vagyok!És? – iskolaszínházi előadás Jocó bácsival és a Momentán Társulattal

Újbuda Önkormányzata szeretettel meghívja Önt a „Tanár vagyok! És? – az élet írta…” színházi előadásra, melyet Jocó Bácsi könyve alapján a MOMENTÁN TÁRSULAT tagjai adnak elő. Ajánljuk diákoknak, tanároknak, szülőknek, mindenkinek, aki valaha járt iskolába.

 

Témák:

Jocó bácsi pedagógiai, nevelési módszerei

Közösségépítés, kiközösítés

Nevelési stílusok – motiváció versus büntetés

Szülő-tanár-diák szerepek, szerepcserék

Függőségek, digitális elcsúszások, keretek és következmények

 

Az eseményre 10 év feletti diákokat is szeretettel várunk.

 

Szereplők:

Főhős: Balatoni József, alias Jocó bácsi, történelemtanár, pályaorientációs konzulens, író, tréner

 

Impró-színészek a Momentán Társulatból:

Káli Kata

Harsányi Bence

 

Riporter, moderátor és az est rendezője:

Tibenszky Moni Lisa, oktatási újságíró, tréner, a Felelős Szülők Iskolája alapítója

 

Időpont: 2023. szeptember 26., 18:00
 Helyszín: Kelenföldi Montázs Központ (1119 Budapest, Etele út 55.)

Az előadáson a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni az alábbi linken lehet  https://forms.office.com/e/RQhDt9t29X

Az előadás előtti napon minden résztvevőnek tájékoztató levelet küldünk. A színházterembe beengedés az érkezés sorrendjében történik. Kapunyitás: 17.30

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.