Létezik megoldókulcs az Alfa és Z generációhoz?

Megoldókulcs

Létezik megoldókulcs az Alfa és Z generációhoz?

Különleges alkalomra került sor a napokban a Felelős Szülők Iskolájának szervezésében, ahol Megoldókulcs – tréning a Z és Alfa generációval való együttműködéshez címmel találkoztak szakértők, szülők, pedagógusok, hogy a Z és az Alfa generáció gyerekeivel kapcsolatos jelenségekről, kihívásokról beszélgessenek. Feltegyék kérdéseiket és elemezzék a helyzeteket, hiszen kinek ne lenne naponta olyan megélése, hogy nem érti, nem tudja hova tenni a saját gyerekei, esetleg tanítványai reakcióit, működését. Gyakran van olyan érzésünk, hogy elment mellettünk a világ és mire hozzászoknánk egy technikai újdonsághoz, már jön egy újabb felület, bolondéria. Nézünk, mint Rozi a moziban – hogy boomer kollégáktól idézzek.

 

 

Péntek délután többnyire X, vagy Y generációs felnőttek osztották meg tapasztalataikat és éltek át aha-élményeket Dr.Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember, a Pécsi Tudományegyetem docensének előadását hallgatva, amit egy workshop követett Tibenszky Móni Lisa sport mentáltréner, life- és kamaszcoach vezetésével.

Hiába általánosít erősen a generációs elmélet, de az tény, hogy a Z és Alfa generációs fiatalok világa radikálisan eltér a felnőttekétől. Mi szülők, pedagógusok (többnyire X-esek) az első médiageneráció vagyunk, vagyis a TV kulturális hatása volt meghatározó számunkra és legrosszabb esetben valamelyik osztrák csatorna reklámblokkjai rabolták az időnket, vagy a Szomszédok teleregény heti egy alkalommal.

Gyerekeink, unokáink szinte már több időt töltenek a virtuális térben, mint a valódi világban. Mindez talán nem is okozna ekkora riadalmat, ha ismernénk a jelenség hosszútávú hatásait. Ma még ott tartunk, hogy nem értjük mi is történik a fiatalokkal. Ehhez a megértéshez adott megoldókulcsot Dr. Guld Ádám és Tibenszky Móni Lisa workshopja.

 

Létezik megoldókulcs az Alfa és Z generációhoz?

 

Amit látunk – és ami mögötte van

A Z-generációs (14-28 éves) fiatalok már beleszülettek a digitális világba és ez alakítja szociális értékrendjüket. Egy percre sem hagyják pihenni a mobilokat, szinte testrészükké vált. Folyamatosan online vannak, üzennek, reagálnak, nyomkodnak, amitől mi szülők állandóan idegesek vagyunk. Ha azt mondják, megbeszélem, az azt jelenti, ráírnak valakire. A telefonjuk nem telefonálásra való és zaklatásnak veszik, ha mi úgy használjuk.

A média túlhasználata jellemzi őket, ami a fiatalabb Alfa gyerekekre még hatványozottabban igaz. Mindannyian láttunk már evés közben is tabletező 2-3 éveseket. Ez pedig megjósolhatatlan következményekkel jár. Azt már most látják a kutatók, hogy a Z-kre jellemző koncentráció és figyelemzavar a 0-13 éveseknél csak fokozódik, így van miért aggódnunk. Ráadásul egyelőre azt sem tudjuk, ezzel mit kezdjünk.

 

A legmagányosabb generációk

A mai 14-28 év közöttiek (Z generáció) a bedrótozott nemzedék, a hálózati alkalmazások lelkes használói. Globális nemzedék, mert az angol nyelv általános használatával és a virtuális tér adta határtalan lehetőségekkel bárhol, bárkivel kapcsolódhatnak. Nincsenek határok. Olyanok sem, amelyeknek viszont lenniük kellene. Sőt, a szakemberek arra is figyelmeztetnek bennünket, hogy ennek ellenére ők a legmagányosabb generáció. Ma már egyértelmű, hogy a magányt a valós kapcsolatok oldják meg. Kellenek az igazi barátok, születésnapi zsúrok, kirándulások, sport csapatok.

 

Most, azonnal akarom

Mindent azonnal, most szeretnének. Semmire nem várnak, türelmetlenek. Állandóan igénylik, kérik a visszajelzést. A megírt dolgozat kijavítását követelik, és nem félnek azt számon is kérni a tanáraiktól. Mindez azért alakul így, mert a virtuális létük is gyors impulzusokról szól. Ezt tanulták meg, ezen nőttek fel. Sokan közülük maguk is tartalomgyártók, nem csak fogyasztók. Bejegyzéseikre, videóikra azonnal kapnak reakciókat, így tulajdonképpen tőlünk is jogosan kérik ezt.

Nem tisztelik a számunkra még egyértelmű hierarchiákat. Bőven megkérdőjelezik a korábbi alá-fölé rendeltségi viszonyokat. Ez azonban nem neveletlenség, hanem a rájuk jellemző fordított szocializáció. Van amiben jobbak nálunk, és járatosabbak. Igen, másban továbbra is segítségre szorulnak, de már mi is tanulunk tőlük és ez nem a mi gyengeségünk. Horizontális kommunikáció jellemzi őket, nem az alá-fölé rendeltség.

 

Csak röviden

Szinte semmi nem köti le hosszútávon a figyelmüket. Hamar elkalandoznak, megunnak mindent. Rövid videókat néznek akár órákon át, ami mellett az, hogy mi akár 45 perces feszült elmélyült figyelmet várunk el nehezen összeegyeztethető. Figyelmüket lekötni igen nagy kihívás, talán ezzel kínlódunk most a legtöbbet tanárként és keresünk folyamatosan új utakat. Egy tanórát, foglalkozást ezért célszerű 3-4 egységre tagolni, különböző tevékenységekkel megtölteni.

 

 

Két világban létezni

Nagyon ijesztő, hogy a fizikai és a digitális világ határai elmosódnak számukra. Továbbra sem tudják, hol, mit szabad, mi veszélyes. Teljes a káosz bennük és minél korábban léteznek egyszerre a két világban (játszanak folyamatosan naponta órákat) annál torzabb a valós világban való létezésük is.

Minden alkalommal, amikor egyikből a másikba lépnek ,,átzsilipelnek” az feszültséget okoz, megterheli az idegrendszerüket. Az Alfák szülei vannak a legnehezebb helyzetben, mert az ő gyerekeik már azt látják, hogy minden online, mindenki, mindenhol nyomkod. Őket már valószínűleg úgy etette, tolta a babakocsiban az édesanyjuk, hogy közben telefonozott. Hogy vegyék el most, miként korlátozzák az online időt számukra? Milyen protokoll alapján?

Talán sokan azt sem tudják, hogy mi az ajánlott önálló képernyőidő az adott életkorban. Valljuk be, hogy a szülők 25-30%-a médiatudatos, olvas utána és áll bele a konfliktusokba, amelyek ebből adódnak a családon belül. Pedig 12 éves korig olyan szenzitív periódusokba zavarhat bele a túlzott inger cunami, amely a beszédfejlődést, a személyiség fejlődését, majd az írás-olvasás elsajátítását is megzavarja. Szakemberek számtalan tanulmánnyal bizonyítják a hamar megengedett önálló képernyőidő káros hatásait. Ezek pedig már most gyerekek ezreit érik nap, mint nap, amikor gyanútlan szüleik engednek a nyomásnak és hagyják az önálló képernyőidőt számukra. Érdemes már most utána olvasni és határozott kereteket adni, hogy a későbbi komoly problémákat elkerüljük, ehhez a következő Megoldókulcs tréningig  Dr. Guld Ádám könyveit lapozgatni.

 

Dr. Guld Ádám: https://felelosszulokiskolaja.hu/szerzo/dr-guld-adam

Tibenszky Moni Lisa: https://felelosszulokiskolaja.hu/szerzo/monilisa

 

Kapcsolódó cikkek a témában:

 

A Z és Alfa generáció motiválatlan, lusta, kiégett… de miért is mondjuk mindezt?

 

Kihívások és lehetőségek a Z és Alfa generációval való együttműködés, kommunikáció és oktatás terén – tréning a megoldáshoz

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, magyartanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.