Fogyni a szülés után? Messze nem olyan egyszerű, mint mondják

Fogyni a szülés után? Messze nem olyan egyszerű, mint mondják

A várandósság a szülés és a szoptatás különlegesek egy nő életében. Így nem is csoda, ha a legutolsó részletig szeretnék kiélvezni azokat a részeket, amiket csak lehet, és nem azon aggódni, hogy mennyit hízhatnak. Pedig ez nagyon is fontos kérdés, hiszen a kismama a baba születése után is szeretné megőrizni önbecsülését! 

Sok kismama gondolkodik úgy, hogy nem olyan nagy baj, ha túl sok kilót szed fel a várandóssága alatt, hiszen majd ott hagyja a szülőszobán, ahogyan nagyanyáink. Nos, rossz hír, hogy ez már akkor sem volt feltétlenül igaz, most pedig fokozottan hamis az állítás – hívta fel a figyelmet Ratkó Tünde szülésznő.  

A szüléssel ugyanis valóban “leadunk” a súlyunkból, hiszen egy 3-4 kilós baba, a magzatvíz és a placenta is mind távozik, valamint néhány nap alatt a vértöbblet is eltűnik – bár ez már nem jelentős súlykülönbség. Ugyanakkor, ha nagyon szeretnénk sem stimmel a 20, vagy több kilós súlytöbblet a baba születésével “otthagyott” kilók számával. Bizony, nagyon sokan a várandósság alatt jelentős súlytöbbletet is felszednek, amitől azután irgalmatlanul nehéz megszabadulni. 

Ilyenkor a diéta nem igazán szerencsés, hiszen a szoptatás hatalmas kihívás a szervezetnek, és gondolhatnánk, hogy majd ilyenkor leolvadnak azok a kilók, de ez többnyire nem történik meg. A szoptatás ugyanis energiaigényes folyamat, és ezt az energiát bizony pótolni kell. Vagyis a nő étvágy megnő, ám a bevitt táplálékok beltartalma sajnos ma már fele akkora sincs, mint 30-50 évvel ezelőtt. Vagyis hiába eszünk többet, az energiát adó tápanyagok sajnos nem jutnak be a szervezetünkbe olyan mértékben, mint azt szeretnénk. 

Fogyás és alvás 

Ami a leginkább a fogyás útjában áll a szülés után, az nem más, mint az alvásmegvonásos időszak. A szoptatás, a folyamatos készenlét és az alvásmegvonás együtt bizony olyan tényezők, melyek hatalmas mennyiségben igénylik az energiát, amit másból a szervezet nem tud fedezni, csak a kintről bevitt anyagokból – ez azonban az étkezésekkel együtt súlyfelesleget is generál, méghozzá sokszor jelentőset. 

Ez a többletsúly azután megmarad, és hormonális hatásai miatt secunder meddőséghez is vezethet, az önbecsülési problémákról már nem is beszélve. Vagyis ebben az esetben is igaz, hogy könnyebb megelőzni a bajt, mint orvosolni – mondja Ratkó Tünde. 

Kikerülni a hízást? 

A fent elmondottak alapján nagyon jól látszik, hogy ez bizony nem éppen egyszerű feladat. A hízás a várandósság velejárója, azonban nagyon nem mindegy, hogy mennyit szed fel a kismama. Mivel a kulcs a tápanyagbevitel ebben az esetben is, így érdemes megfogadni a szakemberek tanácsát. 

Ma más ugyanis többségük javasol várandósvitamint a kismamának, amivel pótolni lehet a tápanyagigényeket anélkül, hogy jelentős hízással kellene számolni. Persze ehhez jó minőségű, komplex és megfelelően tagolt vitamint kell választani. Fontos, hogy a benne lévő anyagok szerves, biológiailag aktív kötéssel (pl.: cink-citrát, réz-glükonát) szerepeljenek, hiszen így felszívódásuk akár 80%-kal is jobb lehet, valamint az is fontos, hogy a választott vitamin kielégítse a három eltérő trimeszter eltérő tápanyagszükségletét is. 

Mindemellett a hízás csak akkor kerülhető el, ha a kismama az étkezésére is figyel, valamint rendszeresen mozog, és a stresszt is kerüli. Ebből is látszik, nem egyszerű a feladat, de nem is lehetetlen, ha megkapjuk hozzá a szükséges segítséget. 

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.