A testséma fejlesztése II.
Pszichológiai és pedagógiai vizsgálódások során a gyermekek jobb megismerésére különböző rajz-teszteket alkalmaznak a szakemberek. A vizsgálatok szerves része az emberrajz, amely jól mutatja annak az elérési szakasznak a jellemzőit, ahol a gyermek éppen tart és ahová eljutott.
Ragasztás, hajtogatás: Füstöl a kémény, kész a ház
A vizuális játékokban az a jó, hogy lehet hozzájuk dalokat, verseket kötni, amelyeket a rajzos mozdulatok közben szívesen ismételgetnek a gyerekek. A nyelvi és vizuális tevékenység együttes alkalmazása igazi játékká teszi a próbálkozásokat. Bár a fejlesztés célja mindig más, de mindenhol megjelenik, megjelenhet az emberforma és a komplett kép kialakításának lehetősége, majd később igénye.
A „kincsesládának” nevezett maradékpapír-tárolóban található elemekből házat építünk. Szabad a válogatás, keresgélés. Ha kell, az ollót is használhatják gyerekek, mindenki képességei és igényei szerint.
Ennél a feladatnál az elsődleges cél a ragasztás technikájának gyakorlása. A kenőfej kitekerése, felvitele a forma hátoldalára, egyenletes elterítés, megfordítva a pontos helyre illesztés és lesimító rögzítés. Közben a dalocska éneklése:
„Füstöl a kémény, kész a ház,
Látogass meg, kispajtás.”
…És a dal végére a lapon lesz a ház.
Ezután a pedagógus felteszi a kérdést: „Ki lakik a házban?” Ha szerencsénk van, már ott is egy emberforma, aki lehet én, anyu, tündér, bárki, aki a gyerek gondolatait épp foglalkoztatja. És indulhat a mese, amit rajzban, aztán szóban is kiteljesítenek a gyerekek. Ez a játék azokat is segítheti, akik az üres lap láttán megtorpannak, mert kevés élménnyel, önbizalommal rendelkeznek. Egyszerűen lesz a papíron egy ház, amit már könnyebb folytatni,
egyedivé varázsolni, gazdagítani.
A papírhajtogatás a motoros szekvencia gyakorlásának legjobb eszköze. A fenti játékot vegyes csoportban a nagyobbak úgy is megoldhatják, hogy a papírházat hajtogatják.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a hajtogatást mindig a gyerekek között ülve végezze a pedagógus úgy, hogy a saját mintadarabján mutatja a lépéseket. Nagy módszertani hiba, ha a gyerekekét kapkodja el, és ő készíti el szinte az összes lépést. Így a gyerekeknek nem okoz sikerélményt ez a tevékenység, amely a két kéz összehangolását, a motoros sorrendiséget remekül tanítja.
A hajtogatott házat végül felragasztják a papírra, és a képet hozzárajzolással teszik teljessé. A felnőtt pedig újra kérdez, de kérdései inspirálóak, segítik a rajzolás elindítását. „Ki lakik a házban? Egyedül lakik, vagy van barátja? Mit csinálnak a ház mellett?”
írta: Csapucha Klára
Forrás: ovonok.hu