A testséma fejlesztése III.
Pszichológiai és pedagógiai vizsgálódások során a gyermekek jobb megismerésére különböző rajz-teszteket alkalmaznak a szakemberek. A vizsgálatok szerves része az emberrajz, amely jól mutatja annak az elérési szakasznak a jellemzőit, ahol a gyermek éppen tart és ahová eljutott.
Barkácsolás, festés, rajzolás
Az őszi barkácsolások kedvelt témája a gesztenye-emberke: Kipp-kopp. Miközben elkészítjük a bábot, a gyerekek a meglévő ismereteiket alkalmazzák a testükről, a testrészek kapcsolódásairól: Kipp-koppnak feje van, amit egy pálca tart össze a testtel, kezei és lábai vannak.
Számtalan ilyen barkácsolási megoldás adódik testsémafejlesztő emberke összeépítésére. Robotok dobozból, huszár lóval papírhengerből, húsvéti nyuszi és hóember sajtosdobozból. A kezek és lábak mozdulatait is könnyebb szemléltetni, ha hajlékony zseníliadrótból készítjük azokat.
Az így szerzett tapasztalatokat használjuk fel később más ábrázolási technikáknál: fessünk Kipp-koppot! A felkínált színekkel segítsük a választást, de keverjék ki ők a gesztenye barna színét. A próbálkozás, a zöld és piros szín megtalálása és az árnyalatok különbségének felismerése remek tapasztalatszerzési lehetőség az észleléshez és a tanuláshoz. A bábu alkotórészei az emberi testformát mutatják, ezért változatos gyakorló, fejlesztő lehetőséggé válik.
A nagyobbak vágással és ragasztással, karton és egy kis spárga segítségével készítik el a Kipp-kopp bábut a lap síkjára. Más, így elkészített és összeállított bábut is szívesen lerajzolnak, lefestenek a gyerekek, mert a tárgy síkban való elgondolása érdekes, mesekönyvbe illő feladat.
írta: Csapucha Klára
Forrás: ovonok.hu