Ép testben ép lélek! — Mi is az egészség?

Ép testben ép lélek! — Mi is az egészség?

Írta: Szécsi Zsuzsanna  |  Forrás:www.ovonok.hu

A családi szocializáció folyamatában és az óvodai élet során tanulják, tapasztalják meg a gyerekek, hogy az emberi testtel szeretettel, gondoskodóan kell bánni. Az élet és az egészség az ember alapvető, semmi mással nem pótolható értéke, fenntartása minden ember elemi érdeke.

Az egészséghez szükséges eszközök, feltételek, lehetőségek megszerzésében ma még nincs esélyegyenlőség. Az erre való törekvés napjaink nevelőmunkájában kiemelt egészségpedagógiai feladat. Az óvoda nem távolodhat el attól a feladatától, hogy mindent megtegyen minden egyes gyermek legteljesebb egészségpotenciáljának elérése érdekében, bármilyen nehéz körülmények között is nevelődnek a gyerekek a családban.

Az egészség értelmezése
Az egészség a teljes testi, lelki (szellemi) és szociális jólét állapota, és nem csupán a betegség hiánya (WHO).
Az egészség fogalmának meghatározásában a „jólét” tartalma tűnik kritikus elemnek. A magyar szóhasználatban ugyanis a jólét az anyagi javakban való gazdagságot, a szükséges ellátottságot, a szociális biztonságot (lakás, élelem, szórakozási lehetőségek) jelenti. Az egészség fogalma azonban túlmutat az anyagi és biológiai jóléten. A szokásos egészségdefiníción túl különös hangsúlyt kap a szellemi dimenzió. Például felnőtt és gyermek egyaránt sokszor gyanútlanul szenvedi el azt a szellemi szennyezést, amelyet a televízió közvetít.
A személyiségfejlődésben az első hat-hét év alapvető szükséglete a játék. A játszás mintegy indikátora a gyermek testi-lelki egészségének. A gyermeknél a lappangó betegség első tünete, hogy nem játszik. A játék csak „ellazult térben” indul, ha a gyermeknek teljes komfortérzése van, ha nem éhes, nem szomjas,  nem fázik, nem fél, nem haragszik, nem ideges jelentős mértékben. Gyakran tapasztaljuk a játék feszültségoldó hatását, például amikor a gyerek harcossá változik, rajzol, vagy saját mesét talál ki.
Az egészség a felnövekvő nemzedék érdeke, befektetés a jövőbe, az egyéni boldogulás nélkülözhetetlen feltétele. A legtöbb ember akkor ébred tudatára, hogy egészsége is van, amikor az évek során elveszíti azt.

Az egészség elérésének első lépése, hogy vállaljunk személyes felelősséget, és előzzük meg a bajt. A második lépés, hogy az egészség fenntartásához tegyük meg a szükséges lépéseket, éljünk egészségesen. Mit is jelent az egészséges életmód? Egy régi újság szerint: „tiszta levegőt, italnak vizet, ételnek nyerset, a testnek munkát, a léleknek nyugalmat”.
Mai megfogalmazásban az életmód a szükségleteink kielégítésére végzett tevékenység, belső (aktivitás, passzivitás, pozitív és negatív gondolkodás, műveltség, életcél) és külső (környezet, gyógyító módszerek és rendszerek) tényezőkből tevődik össze. Az életmód tudatos törekvés a saját testi, tudati és lelki egészségünk fenntartására, megteremtésére.
Mitől függ az egészségünk? A Lalonde-modell szerint a genetikai tényezőktől 27%-ban, a környezettől 19%-ban, az egészségügyi ellátástól 11%-ban, és legnagyobb mértékben, 43%-ban életmódunktól. Az életmódbeli hibák kijavításához az emberek aktív közreműködése is szükséges.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.