Hogyan használjuk a táblajátékokat a fejlesztésben? – 6. rész

hoppers

Hogyan használjuk a táblajátékokat a fejlesztésben? – 6. rész

hoppersNap mint nap megtapasztaljuk, mennyire meghatározó szerepet tölt be a játék a gyermek fejlődésében. Egy óvodás számára a játék a legfontosabb napi elfoglaltság, amelyet spontán módon, önként választ. Miért ne használjuk a kicsi fejlesztésére azt a társasjátékot, ami amúgy csak parlagon heverne otthon? Sorozatunkból megtudhatja, hogyan!

Egyszemélyes logikai játékok

Az együttélés alapnormáit, amely minden kultúra közös gyökereként értelmezhető, meg kell szoknia, tanulnia a gyermekeknek.

A logikai játékok közül több lehetőséget ad a sikerélmény megszerzésére a nehezen alkalmazkodó, vagy SNI-s gyermek számára is, mert ezekkel a játékokkal akkor is tud játszani, amikor nincs igénye társai jelenlétére. Miközben játszik, lehetősége nyílik az önellenőrzés folyamatára, képességei alapján az önálló feladatmegoldásra. Az egyre nehezedő feladatok önálló végrehajtása növeli a gyermek önbizalmát, és fejleszti logikus gondolkodását. Az itt felsorolt játékok nagyon kedveltek csoportunkban, mindennap játszanak vele a gyerekek.

Rush Hour (Csúcsforgalom)

rush hourA ThinkFun játékcsalád egyik legkedveltebb tagja, a Csúcsforgalom, amely a gyermekek által is jól ismert helyzetbe kalauzol el bennünket, amikor a kereszteződésbe ragadó autók megakadályozzák a keresztirányú forgalom közlekedését.

Játékszabály

A feladat, hogy járművünket kivezessük a dugóból. Azonban a dugóba szorult autókat csak előre és hátra lehet mozgatni, oldalirányba nem. A játék 60 db feladványkártyát tartalmaz, 4 nehézségi fokban.

A játék a kártyán lévő „dugó” táblára másolásával kezdődik, vagyis az eredetileg síkban ábrázolt alakzatok koordinátáit kell térbe átültetnie a játékosnak. Miután ezt hibátlanul megoldotta, indulhat az autók ide-oda tologatása, egész addig, míg a járművünket (nálunk fagylaltoskocsi) a játéktábla jobb oldalán lévő nyíláson ki nem toltuk. Sikeres megoldás után új kártyát helyezünk a régi helyére, a feladat ugyanaz: az autónk kimenekítése.

A feladványok hátlapján szerepel a helyes lépéskombináció.

Milyen képességeket fejleszt?

  • Alak-, szín- és formaészlelés (autók felismerés, kiválasztása a feladatkártya képe – szín és felülnézeti kép – alapján)
  • Térlátás (irányok pontos ismerete, térberendezés síkbeli rajz – feladatkártya – alapján)
  • Koncentráció
  • Kudarctűrő képesség (Ha nem sikerül megoldani a feladatot, akkor próbálja újra, egy könnyebb feladvánnyal.)
  • Kitartás (Ne adja fel az elemek elhelyezésére tett kísérletezést, hátha észrevesz olyan lépéssorozatot, amelyet még nem próbált ki.)
  • Finommotorika (autók felrakása és mozgatás a táblán)
  • Problémamegoldó gondolkodás (a lépések megtervezése)

Hoppers Jr. (Békás ugróverseny)

hoppersA csoportunk egyik kedvenc soliter játéka a Békás ugróverseny. (A soliter egyszemélyes játék.)

Játékszabály

Feladványaiban olyan ütési sorrendet kell találnia, amelyet követve egy híján valamennyi bábu kiüthető. Bármely bábu bármely irányban kiütheti a szomszédját, ha mögötte üres (érkezési) mező van.

Ugrani előre, oldalra és keresztbe lehet, de csak akkor, ha a leütendő bábu mellett van egy szabad hely. A játék végén csak a piros béka maradhat a táblán!

Hiába egyszemélyes ez a játék, általában mindig vannak lelkes szurkolók és segítők a játékasztal körül, akik együtt gondolkodnak a játékossal, vagy csak türelmesen várnak arra, hogy sorra kerülhessenek.

A játékdobozban a 13 tavirózsalevelet ábrázoló játéktáblát, 1 piros és 7 zöld békát, továbbá 40 feladványt tartalmazó kiskönyvet találunk; ez utóbbiban a feladatok 4 nehézségi szint szerint vannak elrendezve. A feladatlapok különlegessége, hogy a hátoldalukon szerepel a megoldás. Ezt ellenőrzésre vagy segítségként is használhatja a játékos.

A játék kezdetekor ebből a könyvből választ a gyermek magának, az első, könnyű feladattól haladva a legnehezebb felé. A kiválasztott feladvány akkor tekinthető megoldottnak, ha a megfelelő lépéskombinációkkal minden zöld békát sikerült levenni a játéktábláról – ehhez leggyakrabban a piros, a feladatok nehezedésével azonban a zöld békát is felhasználhatjuk.

Mit fejleszt:

  • Algoritmikus gondolkodás (megfelelő lépéssorrend előre látása, kiszámítása a különböző helyzetekben)
  • Kombinációs készség (Keressen alternatív megoldásokat, keresse a számára megfelelő lépéskombinációt.)
  • Kitartás
  • Figyelem
  • Koncentrációs készség
  • Szabálykövetés (Csak szabályosan lépjen!)

Logico-sorozat

Ezt a játéktípust kifejezetten a 3–6 éves korosztálynak fejlesztettek ki, a sorozat a szórakoztatást, képességfejlesztést célozza meg. A játék lényege, hogy a gyerekek logikai kapcsolatokat találjanak a feladatkártya képei között, azokat párosítsák egymással, majd összefüggéseket a játéktáblán található színes korongok segítségével jelöljék. Használata során lehetőség nyílik a játék során érintett témák megbeszélésére, jól használható egyéni fejlesztésre is. Minden csomagban 16 különböző fejlesztési célú kártya található, a hátoldalán a helyes megoldásokkal.

Milyen képességeket fejleszt?

  • Vizuális észlelés (színek, alak, forma, felismerése, megnevezése, kiegészítése; ismétlődő minta felismerése; azonosságok, különbözőségek felismerése és megnevezése, tükörkép)
  • Matematikai készségek (méretek és mennyiségek összehasonlítása; párosítás; számfogalom 3-6 számkörben; 2 fél és egész rész összekapcsolása stb.)
  • Gondolkodási alapműveletek: analízis (egész részekre bontása, szintézis – részek egésszé alakítása), elvonatkoztatás (közös tulajdonság kiemelése), általánosítás (osztályba sorolás közös tulajdonság alapján, ok-okozati összefüggések)
  • Sorrendiség
  • Téri tájékozódás (jobb-bal, irányok)
  • Anyanyelvi képességek (betűk és hangok párosítása, szótagok, szóképek felismerése, hangok helye a szóban stb.)

Toys for Life – Turn Over sorozat

toys for lifeGyerekek által kedvelt logikai feladványokat tartalmazó játéksorozat, amely kiválóan alkalmas az alak-, formafelismerés, logikai gondolkodás fejlesztésére.

Részei: egy négyzet alakú, fa játéktábla, kör alakú mélyedéssel, melyben 12 körcikkely található. A játékos a feladatokat úgy tudja megoldani, hogy a kör alakú feladványlap külső széléhez illeszti a megoldásnak megfelelő színű körcikket. A gyermek az összes feladat megoldása után a feladatlap megfordításával ellenőrizheti a megoldás helyességét a körlap másik oldalán lévő színskála segítségével.

Milyen képességeket fejleszt?

  • Vizuális észlelés (alak, forma, felismerése, megnevezése, kiegészítése; azonosságok, különbözőségek felismerése, megnevezése)
  • Finommotorika (kártyák elhelyezése a játéktáblán)
  • Szabálykövetés (csak akkor fordítsa meg a kártyát, ha teljesen kész a feladattal)
  • Színek felismerése, megnevezése
  • Gondolkodási alapműveletek: analízis (egész részekre bontása, szintézis – részek egésszé tevése), elvonatkoztatás (közös tulajdonság kiemelése), általánosítás (osztályba sorolás közös tulajdonság alapján, ok-okozati összefüggések)

A cikk teljes változata a Raabe Kiadó Kis gyermekek, nagy problémák című kötetében olvasható.

írta: Czernits Hajnalka

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.