Tari Annamária: Izoláció és bezártság

próbál kitörni a bezártságból

Tari Annamária: Izoláció és bezártság

„Ha kívánhattunk volna valamit egy-két hónappal ezelőtt, lehet, azt kértük volna, hogy több időt tölthessünk a családdal. Ez a megvalósult állapot azonban sokakat megijeszt” – mondta Tari Annamária klinikai pszichológus, pszichoterapeuta, akivel az UNICEF blogjában az izolációról, a bezártságról beszéltünk, arról, hogy a jó esetben egymást szerető emberek miként viselhetik el egymást a zárt térben napi 24 órán keresztül. – írja az unicef.hu.

 

Szemléletváltás

„Ez most mindenki számára ismeretlen élethelyzet, amiben bölcsen tesszük, ha az első egy-két hetet leginkább próbaidőszaknak tekintjük. Valójában most nem teszünk mást, mint „áttanulunk” egy új életmódra, ami szokatlan, idegesítő, megterhelő és irritáló is lehet eleinte. Vannak, akik könnyen átállnak, mások nehezen viselik, hogy szabálykövető magatartást kell most tanúsítani.

Ebben az érzelmi folyamatban tulajdonképpen vissza kell térnünk egy kicsit lassabb élethez, új rutinokat kell kialakítanunk. A kezdeti hetek arra is jók lehetnek a szülők számára, hogy ők maguk is szemléletváltáson menjenek keresztül” – magyarázta Tari Annamária. A pszichológus szerint mindenkinek magának kell megtalálnia a helyzetben rejlő pozitívumokat.

 

szomorú és mosolygós arcok

 

Aktív bevonódás, szorongások csökkentése

„Nem mindegy, hogy kibírjuk ugyanis ezt az időszakot, azaz tudattalan túlélő stratégiákat mozgósítunk, avagy elfogadjuk az új életkereteket és megpróbáljuk az új rutinokkal is jól is érezni magunkat. Ha „túlélni akarjuk” az azzal a veszéllyel jár, hogy hamarabb megjelenik az irritált, ingerlékeny érzelmi állapot, amiben csak arra várunk, hogy múljon már el, amiben vagyunk. Ám ha képesek vagyunk a helyzet elfogadására, akkor érzelmileg aktív bevonódásra leszünk képesek, ami csökkenti a félelmeket, a szorongásokat és az indulatokat is. Érdemes tehát mindenkinek elgondolkodnia, hogy mi idegesíti a legjobban a most kialakult helyzetben és arra találnia valamilyen stresszoldó tevékenységet” – mondta a Tari Annamária, klinikai pszichológus.

 

Találjunk endorfinforrást magunknak

A zene és a tánc évezredek óta segíti át az embereket a nehéz helyzeteken, háborúkon, járványokban, a pszichológus mindenkinek azt javasolja, aki egy kicsit is szereti a zenét, hogy bátran dugja be a fülébe a fülhallgatót és kezdjen mozogni, énekelni. Ha tud, perdüljön táncra odahaza, vagy terelje össze a családot és ropják együtt, tanuljanak egyszerűbb néptánc-, tánclépéseket, ettől bizonyosan enyhül majd a feszültség. Aki kevésbé muzikális típus ott jó hatású lehet a meditációi, és bizonyítottan endorfin növelő a sportolás is, tehát minden megoldás jó lehet.

 

Együttes érzelmi élmények felfedezése

„Újra fel kell fedezniük a családoknak az együttes érzelmi élményeket, amelyeket általában egy-egy utazás, vakáció, esküvő, vagy más események során szoktunk megélni. Most odahaza kell hasonló élményeket szereznünk” – tette hozzá. A lényeg az aktív bevonódás, az, hogy mindenki megpróbáljon rálelni a saját megoldóképletére ebben a helyzetben.

 

Kell a privát tér is

A felnőtteknek azt javasolja a pszichológus, hogy ne féljenek megbeszélni egymással, ha úgy érzik, kicsit nyomasztó a másik 24 órás jelenléte. A legkisebb lakást is fel lehet osztani úgy, hogy mindenkinek legyen egy dolgozósarka, egyáltalán nem jelent bizalmatlanságot, ha néhány órára egymásnak hátat fordítva végzik a szülők a munkájukat, vagy megkérik a másikat, hogy egy kicsit menjen ki az erkélyre,  vagy menjen a másik szobába olvasni.

„Nem tragédia, ha a felnőttek nem szólnak egymáshoz. Nagyobb baj, ha nem kommunikálnak az igényekről. A szülők 2-3 naponta leülhetnek – lehetőleg a gyerek nélkül – és átbeszélhetik, hogy mit csináltak jól és mit rosszul az elmúlt időszakban” – mondta.

 

Legyünk megértőek

A pszichológus tanácsa még, hogy legyünk megértők a velünk együtt élő emberekkel, akkor is, ha a válság a legjobbat és akkor is, ha a legrosszabbat hozza ki belőlük. A többség nem szándékosan viselkedik a megszokottól eltérő módon a nehéz helyzetben, így ne generáljunk feszültséget a négy fal között, inkább nézzük el az esetleges hibákat, és ne gyűjtsük egy hibalistába.

 

forrás: unicef.hu

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.