Tíz tipp – így vegyük rá a gyermeket az olvasásra
Olvasni jó. Persze csak akkor jön rá az ember, ha gyakorolja is, márpedig erre nem árt gyermekkorban rászokni. De mit tegyen az a szülő, akinek a gyermeke nem akarja falni a betűket, hogyan szoktassa rá? Erre adunk most tíz tippet.
Könnyen gondolhatnánk, hogy mi szükség a könyvekre manapság, amikor mindenhonnan ömlik ránk és a gyermekeinkre a közösségi oldalak tartalma. Az olvasás könnyen tűnhet valamilyen elmaradott dolognak, holott az igazság az, hogy sok gyermek (és felnőtt) számára varázslatos menekülést jelenthet a hétköznapok nem mindig egyszerű világából, miközben erősít és magabiztossá tehet a stresszes hétköznapokban.
Olvasni tehát érdemes és jó, de hogyan győzzük meg erről a gyermekünket? Erre adott néhány tippet a csalad.hu.
Legyen a könyvtár a második otthon
A könyvek drágák, emellett (legyünk őszinték) nem is mindegyiket éri meg megvásárolni – elég csak azokat, melyek olyan értéket képviselnek, amit a polcunkon szeretnénk tudni.
A könyvtárak nagyszerű helyek, elsősorban nyilván a rengeteg kötet miatt, de azért is, mert igazi közösségi helyek programokkal, találkozókkal. Ráadásul gyakorlatilag ingyenesek (kivéve, ha az ember elfelejti időben visszavinni a kikölcsönzött könyveket…), szóval akár egy hideg téli hétvégén is érdemes pár órát eltölteni bennük új felfedeznivalókra vadászva.
Legyen az olvasás családi program
Az a rossz hírünk van, hogy ha nem mutatunk példát, akkor hiába próbáljuk meg rábeszélni a gyermeket az olvasásra. Szóval ahhoz, hogy Ő felfedezze ezt a világot, nekünk is olvasnunk kell. Azért ez nem olyan nagy kihívás, hiszen kevés jobb dolog van annál, mint a heverőre kucorodva közösen bújni a könyveket némi teát iszogatva.
Teremtsünk kapcsolatot a történetekkel
Rengeteg könyv játszódik a legtöbbünk számára fizikailag is könnyen elérhető helyszíneken, így viszonylag könnyű kapcsolatot teremteni ezekkel a történetekkel. Látogassunk el a helyszínekre, legyen az a Balaton vagy a Pál utca, biztos, hogy a gyermek is nagyobb kedvvel olvassa majd a könyvet, ha látta (vagy tudja, hogy látni fogja) az eredeti helyszínt.
Ne ódzkodjunk a technológiától
Gondolhatjuk mi, hogy könyvet igazán nyomtatott formában jó olvasni, attól még a gyermekünk lehet, hogy komfortosabban érzi magát mondjuk egy e-bookkal a kezében. Az olvasás a fontos, nem annak a módja, tehát ha attól fog elcsábulni, hogy azt kütyün teheti, ám legyen (de a látásra vigyázzunk)!
Soha ne legyen az olvasás büntetés
Ezen nem nagyon van mit magyarázni, ha egyszer a gyermek úgy érzi, hogy büntetésből kell olvasnia, akkor nyilván nem fogja szeretni. Fontos az is, hogy a kisebbeket ne javítgassuk ki állandóan és ne nagyon kritizáljuk az olvasási képességét, különben azt kockáztatjuk, hogy elmegy tőle a kedve.
Olvassunk neki rendszeresen
A lefekvés előtti mesélések nagyon fontosak a szülő-gyermek kapcsolatban, szánjunk rá időt és energiát (még akkor is, ha úgy érezzük, mindjárt elájulunk a fáradtságtól), mert nem tart olyan sokáig ez a kivételes időszak.
Az értő olvasás fontossága
Néha elég, ha az olvasás gyönyörűségéért olvasunk, máskor azonban fontos az is, hogy a gyermek valóban értse is a szöveget, a kapcsolódási pontokat, a történet fejlődését. Ezt elősegíthetjük azzal, ha más formában is kapcsolódási pontokat találunk, újra meséljük a történetet bábokkal, esetleg elkészítünk valami olyan ételt, amiről a könyvben olvastunk, és még sorolhatnánk.
Az olvasás kényelme
Fontos, hogy kényelmes környezetet teremtsünk az olvasáshoz. Meghitt sarok, kis kuckó, esetleg egy sátor a sarokban – mindegy, a lényeg az legyen, hogy a gyermek elbújhasson oda a könyvével és meghitt kapcsolatot alakíthasson ki vele.
Jutalmazzunk
Néha egy kis jutalommal is motiválhatjuk a gyermeket. Nem kell nagy dologra gondolni, kitalálhatunk bármilyen apróságot, legyen az egy kis füzet, amibe minden egyes elolvasott könyv után bepecsételünk, majd ha x pecsétet összegyűjtött, az beválthatja egy könyvesbolti látogatásra. Nem a jutalom értéke, hanem a ténye fontos.
Hadd olvasson, amit akar
Természetesen bizonyos keretek között, de hagyjuk, hogy a gyermek maga válassza ki, mihez van kedve. Mindannyiunk életében vannak időszakok, amikor bizonyos zenéket, írókat, történetfajtákat kedvelünk, nincs ez máshogy a gyermekeknél sem. Ha egy-két évig csak Harry Pottert olvas, de azt folyamatosan, akkor sincs semmi gond, hadd tegye. Majd túljut rajta, de legalább addig is megmerítkezik az olvasás szépségében.
Végül is ez a legfontosabb.