16 tudományos tipp boldog és egészséges gyerek neveléséhez
Sokféle módja lehet a boldog és “jól összerakott” gyerkőc nevelésének, a tudomány viszont előállt néhány tuti tippel, melyek betartásával biztosan nem követünk el szarvashibát. A legörömtelibb életszakasztól a fészekből való kirepülésig íme 16 kutatási eredményeken nyugvó tipp az elég jó szülőséghez.
1. Ne tévesszen meg a magasságuk!
Nem számít, mennyire magasak vagy mennyire felnőttesek, a gyerekei még mindig csak … gyerekek. És nagyobb gyermekek szüleinek – Sara Johnson, a Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health tanszékének professzora szerint – különösen gyakran kell emlékezetükbe idézni ezt a tényt.
A serdülőkor fejlődési periódusa körülbelül 10 évig tart – a 11 és 19 év közötti korosztályról beszélünk -, és kritikus időnek számít az agy fejlődése szempontjából. Ezért fontos megjegyezni, hogy még akkor is, amikor a gyerekek fiatal felnőttekké serdülnek, “még mindig olyan fejlődési időszakban vannak, amely befolyásolhatja életük hátralévő részét” – nyilatkozta Johnson 2016 márciusában a Live Science-nek.
2. Támogassuk jól a félénkebbeket
Egy kis szégyenlősség csak egy dolog, de a komoly gátlásokkal küzdő gyerekek – olyanok, akik új helyzetekben rendkívüli óvatosságot és félénkséget tanúsítanak – esetén a kutatók szerint nagyobb a kockázata a szorongásos rendellenességek kialakulásának. Azok a szülők pedig, akik túlféltik gátlásos gyermekeiket, valójában tovább ösztönzik a gátlásos viselkedést és ronthatnak a helyzeten.
Szóval hogyan érdemes támogatni a félénk gyerekeket? A kulcsot az jelenti, hogy valahogy kiléphessenek a komfortzónájukból anélkül, hogy mi megpróbálnánk megváltoztatni a természetüket – mondta Sandee McClowry, a New York-i Egyetem pszichológusa. Miért ne szabadítsuk meg őket egyszerűen a félénkség “rossz szokásától”? A kutatások kimutatták, hogy a félénkség a gyermekek jellemének része, és nagyon nehéz megváltoztatni. Más szóval, jobb, ha a félénkséggel dolgozik, mint ha ellene.
“A gyermek elfogadása óriási, hatalmas dolog” – mondta McClowry a Live Science-nek 2016. szeptemberében.
3. A pillanatnak élni
A felnőttek hajlamosak egyfolytában a jövőre gondolni, ám a gyerekek – különösen az óvodás korúak (2-5 évesek) – az itt és mostban élnek a tudósok álláspontja szerint. A gyerekek szintjének eléréséhez a szülőknek meg kell tanulniuk, hogyan éljenek a jelen pillanatban, mondta Tovah Klein, a New York-i Barnard Főiskola Kisgyermek-fejlesztési Központjának igazgatója. Ez különösen igaz arra az esetre, amikor szóban kommunikálunk egy kisgyermekkel, hangsúlyozta Klein. Ahelyett, hogy azt mondanánk egy háromévesnek, hogy ideje lenne felkészülni valamely jövőbeli akcióra, például iskolába járni, a szülőknek egyértelmű utasításokat kell adniuk a gyermekeiknek. Klein 1986. augusztusában azt mondta a Live Science-nek: “El kell hagyni az olyan többértelmű kijelentéseket, mint “Mindjárt suli“, helyettük világos, egyszerű magyarázatokkal és utasításokkal kell kommunikálnunk, mint például: “Indulunk az iskolába, itt az ideje, hogy felvedd a kabátodat.”
Segíthetünk a gyereknek az önkifejezésben, ha megnevezzük ezeket az érzelmeket helyettük, amikor észrevesszük rajtuk azokat. Simán mondhatjuk például, hogy “Most csalódott vagy, hogy esik az eső, és nem mehetsz ki játszani” – mondta Klein.
“A gyerekek lassabban mozognak, élnek, a szülőknek pedig meg kell tanulniuk felvenni ezt a tempót” – fogalmaz Klein. Ha időt szánunk olyan apró dolgokra is, mint például a fektetés napi rutinja vagy egy közös bevásárlás, az átrohant órák helyett hirtelen több minőségi időnk lesz majd, amit a gyerekeinkre fordíthatunk.
Szeretne udvarias gyerekeket nevelni? Adja hozzá a “kérem” és a “köszönöm” szavakat saját szókincséhez. A gyerekek azt, hogy hogyan kell interakcióba lépni, kapcsolatot kialakítani másokkal, főként azáltal tanulják meg, hogy megfigyelik, hogyan csinálják ezt a felnőttek, majd maguk is modellezik ezeket a gesztusokat. Tehát, ha mindenkit – a pénztárosoktól és a buszvezetőktől kezdve a tanárokon át a családtagokig – tisztelettel és udvariassággal kezelsz, akkor a gyerekek is jó eséllyel így tesznek majd.
8. Ne feledjük, hogy a tinédzser “kitörések” valóságosak
9. Az aranyszabály
“Sokféleképpen lehet gyermekeket nevelni, és nincs olyan recept vagy formula, amely minden gyerek számára ugyanúgy működik” – mondta Amy Bohnert pszichológus, aki a gyermekek fejlődését kutatja a Loyola University-n Chicagóban. Bonhert szerint a jó szülőség első alapvető szabálya az, hogy megteremtjük és fenntartjuk a biztonságos és meleg kapcsolatot a gyermekünkkel. Így biztosan tudja majd, hogy kielégítjük a szükségleteiket, és mindig lesz egy hely, ahol vigasztalásra lelhetnek. És ahogy öregszenek, a gyerekeknek szabadságra van szükségük, hogy megtalálják saját identitásukat, önállóan elkövethessék a hibákat is, amennyire csak lehet, biztonságos módon, mondta Bonhert 2011-ben a Live Science-nek.
11. A túlzott szigor súlyos következményekkel jár
Fontos, hogy kommunikáljunk a gyermekünkkel, de neki nincs szüksége teljes körű magyarázatra minden egyes döntés esetén, állítja Klein, aki arra ösztönzi a szülőket, hogy csak a fontos döntéseket beszéljék meg a gyerekekkel, és hagyják, hogy az olyan kis választások, mint mondjuk a vacsora, ne szoruljanak magyarázatra.
15. Bátorítsuk a barátságokat!
A kiskamaszkori és tinédzser-barátságok néha kissé megdöbbentőnek tűnhetnek a szülők számára (miért akarna bárki órákon át sétálni a bevásárlóközpontban?), de ezek a kapcsolatok nagyon fontosak a gyermek szociális készségeinek fejlődése szempontjából. “Biztonságos környezetben kell gyakorolniuk a felnőttkori társadalmi készségeket, és az elején nem igazán jók ebben” – mondta Sheryl Feinstein. A barátok segítenek a serdülőknek olyan készségek elsajátításában, mint a tárgyalás, megbeszélés, a kompromisszumokra jutás és a csoporttervezés.
16. LOL! A nevetés segít!
Lazítson! A kisgyermekkel való viccelődés segíti a társadalmi sikerre való felkészülést, a Gazdasági és Társadalomkutatási Tanács 2011-es Társadalomtudományi Fesztiválon bemutatott kutatása szerint. Amikor a szülők viccelnek és “eljátszanak” valamit, vagy tettetnek, a fiatal gyerekeknek eszköz lesz a kezükben a kreatív gondolkodáshoz, kapcsolatok kialakításához és a feszültség levezetéséhez. Így nyugodtan eljátszhatjuk az udvari bolondot – gyermekeink később köszönetet mondanak majd érte.
Felelős Szülők Iskolája
A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.
Tovább