A választás szabadsága a pozitív fegyelmezéssel

A választás szabadsága a pozitív fegyelmezéssel

A szülő jól akar nevelni, de nincs tökéletes anya vagy apa. Sőt, a nagyik sem tökéletesek. Akkor, amikor az igényeinket megfogalmazzuk szülőként, a gyereknek nehéz dolga van, mert a legtöbb esetben szeretne megfelelni, de nem mindig tud. Ha azonban jól kínáljuk fel számukra a választási lehetőséget, akkor sikerben lesz része a gyereknek és a szülőnek is. Ennek eszköze a pozitív fegyelmezés.
Pozitív fegyelmezés? Van ilyen?

A kisebb gyerektől szülőként nem ajánlott véleményt kérni, illetve az a kicsik igényeit a szülő nem fogja tudni mindenben kielégíteni. Ugyanígy a picik kevésbé képesek felelősségteljesen végrehajtani a szüleiknek tett ígéreteiket. A nagyobb gyerekek képesek ezeket betartani, a választásuknak eleget tenni, a kisebbek kevésbé.

A fiatalabb korú gyerekek pl. kiválaszthatják, hogy most vagy 5 perc múlva akarnak-e aludni menni, a nagyobbaknak már biztosíthatjuk azt a felelősséget-lehetőséget, hogy kiszemeljék a megfelelő időpontot ahhoz, hogy nyugovóra térjenek, hiszen ők már jobban tudják azt, hogy ha nagyon későn alszanak el, akkor nem tudnak másnap felkelni időben, illetve fáradtak, kialvatlanok lesznek.

Nyilvánvalóan ez egy folyamat, és nem úgy történik, hogy egyik napról a másikra a döntés szabadsága rájuk zuhan…

A gyerek is tartson tiszteletben másokat, és mások kényelmét is!

A kisebbek például kiválaszthatják, hogy reggeli induláskor 5 percen belül felveszik-e a cipőt, vagy pl. az autóban veszik fel. A nagyobbak is választhatnak, hogy 5 percen belül készen állnak-e az indulásra, vagy jönnek biciklivel, esetleg tömegközlekedéssel. Akárhogy is, anyának 5 perc múlva indulnia kell.

Szemléletváltás – interaktív előadás-sorozat
Tihanyi Rita tanulástréner, pedagógus Szemléletváltás programja konkrét megoldásokat kínál a családi élet mindennapi feszültségeire.
Időpont, helyszín: 2019. október 9. (szerda), 19:00
Erkel Ferenc Művelődési Központ, Budakeszi

Elfogadható alternatívák

Amikor a gyerekek választanak, akkor fontos, hogy bármelyik alternatíva elfogadható legyen a szülők számára. Ha egy háromévestől megkérdezzük, hogy szeretne-e menni aludni, a válasz egészen biztosan a “nem” lesz. Az általunk felajánlott lehetőség meghaladja a képességeit, az ő általa hozott döntés számunkra nem elfogadható, vagyis nekünk nem megfelelő alternatíva.

Ha azonban néhány perc várakozás után megkérdezzük, hogy melyik pizsamáját szeretné felvenni, a rózsaszínűt vagy a pirosat, akkor a választásával már közelebb kerülünk a célhoz, a gyerek lefektetéséhez. Ha netán egyik variációt sem szeretné, akkor határozottan mondd meg neki, hogy ez nincs a lehetőségek között. Ismételd meg, hogy ő dönt, melyik pizsit szeretné.

És ha nincs választása?

Vannak helyzetek, amikor a gyereknek nincs lehetősége arra, hogy válasszon. A házi feladatot mindig meg kell csinálni, de választási lehetőséget itt is kínálhatunk, pl. vacsora előtt vagy utána szeretné.

Az biztos, hogy nincsenek olyan eszközök, amelyek minden gyereknél ugyanúgy működnek, de a pozitív fegyelmezés eszközei léteznek.

Emellett nagyon fontos az is, mit érzel, miközben igyekszel pozitívan kedvesen és határozottan befolyásolni.
Mert te vagy a felnőtt. Az élettapasztalatoddal és a szelíd fegyelmezés eszközeivel okosan terelgetheted.

(Forrás: http://blog.positivediscipline.com/2012/12/limited-choices.html)

Nézd meg Bariné Kazai Zsuzsanna videóját is a pozitív nevelés témájában!

 

Tihanyi Rita
  • pedagógus, gyermekagykontroll oktató

Tihanyi Rita

Két felnőtt gyermek édesanyja vagyok, pedagógus, tanár, gyermekagykontroll-oktató, tanulástréner.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.