A zene kell! A tanuláshoz is.
Egyre több eredmény lát napvilágot azzal kapcsolatban, hogy a zenetanulás már a legkisebb kortól kezdve pozitívan hat az agy fejlődésére, a legfrissebb kutatások szerint segít a nyelvtanulásban, az olvasásban, és az olyan funkciók fejlesztésében, mint a tervezés, az alkotás és a fókuszálás. Magyarországi és külföldi kutatásokat mutatunk a zene tanulást segítő voltáról!
Magyarországon nagy hagyománya van a zenei nevelésnek, a Kodály-módszert például világszerte ismerik és elismerik, mégsem használjuk széles körben a zenét koragyermekkori fejlesztésére, pedig a magyar tanulói eredmények alapján lenne rá igény. A zene tanulása pozitív hatásai miatt kifejezetten hasznos módja a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási lemaradásának csökkentésében is – írja a Kölöknet cikke.
Zene vagy foci?
Az egyik legfrissebb eredményt a Brain and Creativity (Agy és Kreativitás) Intézet publikálta, két éves kutatása alapján arra a megállításra jutott, hogy a zene és a zeneoktatás felgyorsítja a gyerekek agyának fejlődését olyan területeken, mint a beszédészlelés, a nyelvi fejlődés, és az olvasási készség, és a hangérzékelés.
Az agykutatók két éven keresztül rendszeresen vizsgálták a gyerekek agyának elektromos aktivitását, az agyuk reakcióit a különböző helyzetekre. Az eredmény alapján a zenei programban részt vevő gyerekek agya gyorsabban fejlődött a másik két csoportba tartozókénál. Az eredményt az magyarázhatja, hogy a hallórendszer – amit a kísérletben a zene stimulált – felelős a hangok feldolgozásáért, ami szoros összefüggésben van az olvasási készséggel, a nyelvi fejlődéssel és a sikeres kommunikációval.
Zenei élmények a 21. századi gyerekeknek
Hazai kutatási program is folyt a zenei nevelés hatásáról, például a Szegedi Tudományegyetem Ének-Zene Szakmódszertani Kutatócsoportja 2015-ben alakult, azzal a céllal, hogy a 21. századi technológiát használó, élményszerű zenei tevékenységeket dolgozzanak ki az ének-zenei és zenei oktatásban, nevelésben. A Látható Hangok nevű fejlesztő programjukban négy hónapon keresztül dolgoztak egy óvodás csoporttal, akiknek mérhetően javult a zenei észlelése, és a zenei hangokkal összefüggő fogalmi gondolkozása, például a halk-hangos, mély-magas hangok közötti különbségtétel. A programban részt vevő gyerekek nem csak magukhoz képest fejlődtek, a négy hónap leteltével messze túlszárnyalták azokat a társaikat, akik nem vettek részt a Látható Hangokban.
A kísérlet során olyan különböző, az eredményes iskolai tanuláshoz elengedhetetlen alapkészségeket is vizsgáltak, mint a beszédhang-hallás, vagy bizonyos elemi gondolkodási készségek, amelyek fejlettsége nélkül elképzelhetetlen a tanító szavainak megértése.
A Látható Hangok óvodásai kétszer annyit fejlődtek ezeken a területeken a négy hónap alatt, mint a „kontroll csoport”, a programban részt nem vevő óvodások. Talán a legérdekesebb eredmény a gyerekek motiváltságával kapcsolatos, aminek hiánya sajnos általánosnak, megszokottnak mondható a hagyományos iskolai keretek között. A Látható Hangokban résztvevő gyerekek a tanulás iránt is motiváltabbá váltak, a négy hónap elteltével a tanulást kísérő elsajátítási öröm növekedését mérték a kutatók.
A program épít a Kodály-módszer elemeire.
A koloknet.hu-n megjelenő, eredeti cikkben, más hazai programokról is olvashatsz.