Diszkalkulia – Már óvodában gyanakodhatunk?

Játékos matematika.

Diszkalkulia – Már óvodában gyanakodhatunk?

A legtöbbünk számára természetes, hogy a körülöttünk lévő dolgokat megszámláljuk és képesek vagyunk megfelelő mennyiségeket a számokhoz hozzárendelni. Nem okoz gondot a számok felismerése, leírása, és a velük való műveletek elvégzése sem. Ám vannak gyerekek, akiknek a számok világában való tájékozódás beláthatatlan problémát jelent. Ők azok, akiket érinthet a speciális tanulási nehézség, a diszkalkulia kialakulásának veszélye.

A diszkalkulia a matematikai tanulás zavara – emlékeztet a Kölöknet cikke.

Oka lehet idegrendszeri sérülés, örökletesség, vagy a számolással kapcsolatos sikertelenség okozta stressz. Már óvodás korban előre jelezhető a későbbi tanulási nehézség, ami kifejezetten jó intellektus mellett is megjelenhet; mindenesetre az érintett gyerekeknél a matematika megtanulását szolgáló képességek az egyéb képességekhez képest jelentősen alulmaradnak.

A szülők sokszor nem értik, értelmes, fogékony gyermekük miért akad el egy egyszerű összeadásnál, s miért számol még mindig titokban az ujján egy szorzás elvégzésénél?

Nézzük meg, milyen tünetek hívják fel a figyelmünket a lehetséges tanulási zavarra!

Diszkalkulia – Mikor gyanakodhatunk?

Érdemes felfigyelnünk arra, ha nagycsoportos gyermekünk idegenkedik a játékos számlálgatástól, ha nem érdeklődik a számosság, a számok iránt, nem másolgat számjegyeket, s önállóan sem írja le őket, vagy ha összetéveszti a hasonló hangzású számokat: hat-hét, vagy hét-négy.

Gyakran előfordul, hogy a diszkalkulia jeleit mutató kisgyermek nem tud az ujjain egyesével tízig számolni, és nem is tudja megmutatni a mennyiségeket.

Számlálásnál felcseréli vagy kihagyja a számokat.

A beszédében nem használ egyszerű matematikai fogalmakat (sok, kevés, semmi, több, kevesebb, ugyanannyi), és nem is érti azokat.

A testén való tájékozódás, a testrészeinek megnevezése problémát okoz neki (pl. van, aki a csuklót az álla alatt mutatja, a köldököt keveri a könyökkel, nem tudja, hol a combja stb). Ugyanígy a térben, a síkban és az időben is nehezen tájékozódik.

Nem tudja sorrendben felsorolni a napok, napszakok, évszakok neveit.

Nehézséget okoz neki a színek, formák felismerése, nem érzi a ritmust.

Nem szívesen hallgat mesét, verset, kerüli a versmondást, bármilyen szöveg megtanulását.

Nem szeret gyurmázni, rajzolni, színezni, menekül a puzzle-kirakástól, a konstrukciós-, a memória játékoktól, kerüli a társasjátékokat.

Minden gyanú esetén szakember megkeresése ajánlott! További részletek a koloknet.hu cikkében.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.