Hogyan nevelhetjük toleranciára a gyereket?

Hogyan nevelhetjük toleranciára a gyereket?

Például könyvekkel, amelyekben a szereplők az elfogadás rögös útját járják végig. Nézzétek csak!

A toleranciára nevelés a beszélgetéssel kezdődik

A felnőtt a maga által irányadónak vélt etikai és viselkedési normákat adja át tudatosan vagy tudattalanul a gyermekeinek. A normák között pedig, ha nem is leghangosabb szólamként, de jelen van a másik elfogadása mint emberi érték is – Pompor Zoltán gyermekirodalmi szakértő gondolatai a témáról a hvg.hu-n jelentek meg.

A beszélgetéshez nagyszerű kiindulási pont egy jó könyv, amely nem válaszokat ad, hanem kérdéseket tesz fel, és olvasóját kérdezgeti arról, ő mit gondol a témáról.

Felmerül a kérdés: kell-e a gyermekkönyvnek direkt módon nevelnie?

Évszázadokig egyértelmű volt, hogy a gyermekirodalom célja megtanítani a kis olvasót a helyes viselkedési szabályokra, normákra. Éppúgy, ahogy az anyuka arra nevelgeti gyermekét a homokozóban, hogy ne szórja játszópajtása szemébe a homokot.

Szerencsére az utóbbi évtizedekben, éppen Janikovszky Évának, Csukás Istvánnak és Lázár Ervinnek köszönhetően a magyar gyermek- és ifjúsági irodalom kezdi elhagyni a didaktikusságot. Több olyan gyermekkönyv jelent meg nálunk, melyeknek célja a toleranciára nevelés ugyan, ám mindezt az irodalom eszközeivel teszi.

A holland gyerekek egyik kedvenc olvasmánya Max Velthuijs békasorozata, a Kikker, amelyből sajnos csak egy rész jelent meg magyarul: A béka és az idegen. Egy nap az erdei állatok nyugodt életét különös idegen felbukkanása zavarja meg: egy patkány ver sátrat az erdő szélén. Malac egyből tudni véli, hogy ez a büdös patkány csak a kárukra lehet, és a társaságot a jövevény ellen kezdi hangolni. Béka azonban nem tud ellenállni a kíváncsiságnak, és meglátogatja Patkányt. Az előítéletes gondolkodást szép lassan felváltja az el- és befogadás, kiderül, hogy Patkány jó fej, segítőkész és szórakoztató is, és amikor továbbindul, már Malac is sajnálja, hogy elhagyja őket.

Egy kövér kislány barátai

Szegedi Katalin Lenkája, valamint Davide Cali és Serge Bloch Az ellenség című könyve a Csimota kiadó toleranciasorozatában jelent meg. A sorozat deklarált célja, hogy párbeszédre hívja a gyerekeket a másságról, a másik ember elfogadásáról, a nagybetűs életről és elmúlásról, az emberiség sokszínűségéről. Mindezt mesei környezetben, nem ismeretterjesztő és okító céllal.

Mindkét könyv nagyon sok lehetőséget teremt a beszélgetésre, hiszen Lenka története egy kövér kislány kitaszítottságáról és barátra találásáról szól, Az ellenség pedig a háborúk eredetéről, oktalanságáról. És arról, mennyire nem ismerjük a másik lövészárokban üldögélő ember gondolatait, és miközben azt hisszük, hogy ő egészen más, bele sem gondolunk, milyen sok közös dolgunk lehetne.

Jó tudni, hogy egyre több, magyar nyelven is olvasható gyermekkönyv beszél arról, hogy van egy világ, ahol van helyük azoknak is, akiket kitaszítanak, ahol nem számít a testi fogyatékosság, mert a külsőnél sokkal fontosabbak a belső értékek. Hogy bár a kiközösítés, a sztereotípiákba ragadt, skatulyázó, intoleráns viselkedés elkeserítő, de a legreménytelenebb helyzetben is felbukkanhat valaki, aki elfogad olyannak, amilyen vagyok.

Pompor Zoltán teljes írását ajánljuk figyelmetekbe a hvg.hu-n.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.