Kudarckerülés vagy képességzavar? Nem mindegy!
Hosszú pályafutásom során igen sokszor fordultak hozzám szülők kétségbeesve, mert a gyerekük a foglalkozásokon vagy tanórán nem dolgozott az elvárt szinten.
A pedagógusok ilyenkor általában javasolni szokták, hogy a szülők forduljanak a szakszolgálat szakembereihez, hogy derítsék ki, áll-e valamilyen képességzavar a háttérben. Én azonban azt mondom, hogy ez előtt még figyeljük meg mi magunk is a gyermekünket, mert talán egészen más a probléma gyökere – írta a gyereketeto.hu szerzője.
Leggyakrabban ugyanis kétféle variációval találkozom, ha egy gyerek „rosszul teljesít”:
1. A gyermek kudarckerülő magatartása vezet a problémához. Ez azt jelenti, hogy már ki sem próbál nehezebb, komplikáltabb feladatokat, mert ha a legkisebb sikertelenség éri – ami a tanulási folyamatban teljesen törvényszerű –, akkor az számára olyan csalódás, amit nem tud elviselni és megfelelően kezelni.
2. Ugyanakkor az esetek másik felében a gyermek átlagosnál gyengébb teljesítménye mögött ténylegesen képességzavar húzódik.
Hogyan különítsük el a kétféle helyzetet?
Hát, ez bizony nem mindig egyszerű, pedig közel húsz év saját tapasztalat alapján mondhatom, hogy van benne némi rutinom… Ezen az ábrán mutatom nektek, hogy tudjátok megkülönböztetni a két állapotot:ű
Bár a képességzavar a nagyobb gond, de a kudarckerülést is fontos felismerni, hiszen már az is nehézséget jelenthet a gyereknek és a közösségnek is. Ráadásul még komolyabb problémákhoz vezethet, így azt gondolom, mindenképpen foglalkozni kell ezzel a jelenséggel is!
Természetesen sokszor keverednek a jelek, hiszen előbb-utóbb a kudarckerülők képességei is tényleges lemaradáshoz vezethetnek. A gyermek ekkor már a képességzavarral küzdő viselkedésmintákat is mutatja.
Melyik esetben mit tegyünk? Mikor hogyan segíthetünk – egy példa a kézírás elsajátításának segítésével – a gyereketeto.hu oldalon olvasható.