FELVÉTELI KIBESZÉLŐ – szaktanári vélemény a központi magyar és matematika feladatsorról
Milyen feladatot kapott szombat reggel 68 ezer középiskolába felvételiző diák magyarból és matematikából?
MAGYAR FELVÉTELI KIBESZÉLŐ – Fülöp Beával
A magyar nyelvi feladatlap túl sok meglepetést nem tartogatott. Felépítésében éppen olyan volt, mint az elmúlt évekbeli elődjei. Aki begyakorolta a korábbi feladatsorokat, azt túl sok meglepetés nem érte.
Talán a diáknyelvi- és szleng kifejezésekre kitalált 3. feladat láttán hűlt meg a vér mindenkiben, ez volt az idei év egyik érdekes próbálkozása. De még véletlenül sem a jelenlegi, a korosztályt érintő szavakkal dolgozott (hiszen ezt a felnőttek nem ismerik), hanem a felvételizők szüleinek diákéveiből idézett. Egy egészen szürreális válogatása volt ez a szavaknak, amelyeket én magam (pedig a korosztály stimmel) soha életemben nem használtam, de még csak nem is hallottam.
A szándék látszik, hogy aktualizáljuk, lazítsuk, tegyük életszerűbbé a feladatokat (hiszen maga a nyelv is egy állandóan változó rendszer), de a diákok szüleinek szlengje azért meglepő 3 pontért.
A szólásokra és közmondásokra rákérdezni az idegen nyelvekből vett állandósult szókapcsolatokkal nem volt nehezítés, hiszen a gyerekek nagy részének önmagában esélye nem lenne azonosítani ezeket az egyébként fantasztikus nyelvi jelenségeket, mert már szinte egyiket sem ismerik.
A szövegértés idén átlagosnak mondható, jól megoldható volt és szerették a gyerekek a fogalmazás témáját is, ami a család életével volt kapcsolatos.
A helyesírási totó is alapinformációkat kért, bár a bőr pénztárcát azért jól megjegyezzük magunknak.
A 6. feladat alapvető leíró nyelvtani ismereteket igényelt, amivel évek óta nyüstöljük a gyerekeket, most kiderül, milyen eredménnyel.
Talán a 8. feladatnál akadtak el többen, mert itt most jó volt, ha visszaköszöntek az irodalom órán hallott kifejezések, műelemzési alapok.
Aki készült, gyakorolt és időt szánt rá, az valószínűleg elegendő pontot gyűjt és elégedett lesz az eredménnyel.
Mindenki pihenjen meg most egy kicsit, hosszú felkészülési időszak előzte meg a felvételit, szusszanjunk egyet, hogy újult erővel futhassunk neki a szóbeli felvételiknek, de erre is érdemes készülni kommunikációs gyakorlatokkal, mentális felkészüléssel is, mert nagyon sok gyerek életében a szóbeli vizsga, megmérettetés nem gyakori, ezért kevéssé rutinosak ebben.
MATEK FELVÉTELI KIBESZÉLŐ – Meskóné Sütő Ágnessel
Az idei év matematika feladatsora nem tartogatott sok meglepetést a felvételizők számára. A korábbi évek feladataihoz hasonló feladatokból állt.
Aki a régebbi feladatokat megoldotta gyakorlásként, annak a feladatok többsége ismerős lehetett.
Az elején a jó öreg számelméleti feladatok és mértékváltásos feladatok hangolták rá a diákokat a logikai feladatra, amely szerintem egyszerű volt. Ezt követte a kördiagrammos feladat, amely jellegénél fogva azt mérte fel, hogy a gyerekek ismerik e, hogy a teljes kör 360 fokos és milyen arányban jelennek meg ehhez viszonyítva az egyes körcikkek. A koordinátageometriás feladat ötvözte a síkgeometriai tudást – mi az a deltoid, hogyan számítjuk ki a területét – és a koordinátarendszerben való ábrázolást. Erre is volt példa már régebben.
Az első szöveges feladatban arra voltak kíváncsiak, hogy fel tudja-e írni a diák egyenlettel a megadott feltételeknek megfelelő adatokat és meg tudja azokat oldani. Itt a szövegértésnek is fontos szerepe van.
Nem hiányozhatott a feladatsorból a háromszögek hiányzó szögeire vonatkozó feladat sem, ha valaki ismerte a háromszögek tulajdonságait – milyen tulajdonsága van egy egyenlőszárú háromszögnek, a háromszög belső szögeinek összege 180 fok, stb…-, akkor nem lehetett nagyon nehéz dolga.
A nyolcas feladat tulajdonképpen szerintem egy szűrő feladat, mert négy különálló feladatot tartalmaz, amelyre ugyanannyi ideje lenne átlagban egy diáknak, mint egy mértékváltásos feladatra, de összetettsége miatt erre nem mindenkinek jutott ideje, ilyenkor sokan szoktak tippelni, hátha bejön.
Az utolsó előtti feladat sem okozott meglepetést, hiszen a négyzetesoszlop felszínének kiszámítását minden matematika tanár orrvérzésig gyakoroltatta, hiszen ez egy régi típusfeladat a felvételiben.
Az utolsó feladat szerintem szintén szűrő szöveges feladat, akik eljutottak odáig – az idő is fontos tényező ilyenkor, nem mindenkinek fér bele a 45 percbe minden feladat- itt már a szövegértésen túl a logikai készség és a problémamegoldó képesség is fontos tényező volt a feladat megoldása során.
Összességében a feladatsor hasonló volt a korábbi feladatsorokhoz, jól fel lehetett készülni rá, bár az időbeosztás és a stresszfaktor mindig ott lapul a háttérben, hiszen számolási hiba mindig előfordulhat, vagy az izgalom miatt nem jut eszébe a diáknak a helyes összefüggés, ami a pontok rovására mehet.
Bízom benne, hogy mindennek ellenére minden szombaton felvételiző diák reményeinek megfelelően abszolválta élete első nagy megmérettetését. Kedves Szülők! Vége az első felvonásnak.
AJÁNLOTT ESEMÉNY:
Szeretnéd, hogy gyermeked a sikeres felvételihez szükséges kognitív tudáson kívül sok egyéb készségre és képességre is szert tegyen, ezeket fejlessze?
Ha igen, akkor csatlakozzatok rendhagyó felvételi előkészítő tréningünkhöz!
Szót érdemel! – magabiztos szóbeli, kommunikáció, „próba felvételi” – január 25. |