Hogy segíts a felvételiző gyerekednek matematikából?
Az a néhány hét a nagy napig, azaz a központi írásbeli bűvös dátumáig (2025.01.18.) pontosan 4 hetet jelent. Szinte minden nyolcadikos rájött erre a napokban és mintha végre a motiváció is rájuk talált volna. Mondhatjuk erre, hogy jobb később, mint soha, ugye?
Ám az ünnepek alatt azért érdemes lelassítani. Hosszú hónapok óta tart a felkészülés a gyerekek számára és igazából az elmúlt években tanultak is, ide tartottak, ide vezetnek. Így nyugodtan bízhatunk abban, hogy a tudás, a tananyag ott van bennük.
A begyakorolt feladatlapok kísértik őket álmukban is, így ha tényleg segíteni szeretnénk, közelítsünk most máshogy ehhez a témához. Korábbi cikkünkben már összeszedtünk néhány praktikát, miként gyakorolhatunk úgy magyarból, hogy nem gyakorlunk. Praktikusan, készségeket fejlesztve hétköznapi fortélyokkal felvértezve őket. Most ezt tesszük a matematika tantárggyal kapcsolatban is. Meskóné Sütő Ágnes középiskolai matematika tanár javaslataiból gyűjtöttünk össze egy jól használható listát arról, miként gyakoroljunk úgy, hogy tulajdonképpen nem is gyakorlunk matematikából, csupán a karácsonyi készülődésbe, a téli szünet alatti teendőkbe vonjuk be a gyerekeinket, ami egyébként sem árt nekik.
- Ne feladatlapokat töltsünk, hanem legyen együtt a család. Legyen ünnep!
- Tapasztalás útján a gyakorlatban tanulnak könnyen a diákok. Így egy papírra leírt példa nem biztos, hogy könnyen átlátható. Hozzuk helyzetbe őket, hátha éppen most esik le a tantusz!
- Néhány típusú feladat életre kelhet például a konyhában, amikor sütés-főzés közben a mértékegységeket váltja át egy recept kapcsán. Végre értelmet is nyer számára az elméleti feladat. Mérjünk lisztet, folyadékot, kilót, dekát, grammot, litert, decilitert.
- Ha takarítunk és a padló négyzetes csempékből áll, jó móka lehet kiszámolni a csempék területét. Esetleg az előszoba teljes területét.
- Amikor van idő játszani és a karácsonyfa alatt kibontott LEGO-t építi a család apraja-nagyja, tökéletesen be lehet gyakorolni, vagy láttatni a valóságban a feladatlap utolsó feladatai közül azt a sokak számára rémisztő testes feladatot, ahol gyakran egymásba tesznek bizonyos testeket és azzal van dolga a diáknak. Az összeépített kockáknál nagyon jól meg tudják figyelni, mi látszik és mi az, ami eltűnik.
- Gyakoroljuk az arányokat például egy egyszerű szörpkészítésnél, vagy bólénál.
- Ha 50 palacsintához 6 tojás kell, akkor vajon 20 palacsintához mennyire van szükségem? Osszuk vissza, akár fejben is. Így az arányokat is gyakorolhatja.
- Számoljunk a leárazásoknál százalékot. A vásárlás úgyis központi téma ilyenkor. Legyen valami hasznunk is belőle.
- Vegyünk elő egy-egy szöveges feladatot és értelmezzük azt. A szövegértés sokak számára nagy kihívás, ami nem feltétlenül csak a magyar felvételinél okoz gondot. Értelmezzünk szöveget együtt.
- Hagyjunk időt a regenerálódásra is, így újra azt érezhetik a diákok, hogy a tanulás mellett fellélegezhetnek és kiszellőzik a fejük!
- Ne üljünk föl a családi és baráti összejöveteleken hallott ,,bezzeg máshol, más gyerek mennyit gyakorolt”- kezdetű történeteknek. Bízzunk a gyerekeinkben! De ha kiderül valami nagy hiányosság, még pótolhatjuk. Az is lehet, hogy most kerül helyére egy-egy képkocka a puzzle-ban és mindenki megkönnyebbül. Élvezzük az ünnepeket, pihenjünk sokat!