Kőkemény matek feladatsor és egy emészthető magyar – a nyolcadikosok felvételijéről

felvételi

Kőkemény matek feladatsor és egy emészthető magyar – a nyolcadikosok felvételijéről

A felvételi margójára – pálinka és Radnóti

Túl vagytok rajta! Gratulálunk!

 

Több tízezer diák írta ma meg a központi felvételit magyarból és matematikából, aki betegség vagy más ok miatt nem ma, Ők január 30-án pótolhatnak. Már sokan túl vannak az első kiboruláson, sokan zokogtak a matek írásbeli után… az elmúlt évek egyik legnehezebb feladatsora volt…, de a magyar “sima” volt, sok meglepetés sem volt benne…se Lackfi, helyette a már sokat tanult Radnóti. Van, aki csokit evett, van, aki víz helyett véletlenül kapott pálinkával szembesült a felvételi szünetében, mikor inni szeretett volna.

Vicces és nehéz történetek egyszerre, lényeg, hogy most már ne feszüljünk rá, nézzünk előre és próbáljunk ez alapján tervezni a #hovatovábbról.

Matematika és magyar tanár kollégáink szakmai véleménye, saját megélés és hozott sztorik a mai központi felvételi nagylátószögében:

 

Az elmúlt évekhez képest komplexebb matek feladatsorral találkoztam, amire a 45 perc borzasztóan kevés…”

„Első benyomásra azt kell mondanom, hogy az elmúlt évekhez képest komplexebb matek feladatsorral találkoztam. Alapjait tekintve tartalmazta az elmúlt években megszokott mértékváltás, diagram, logikai, szöveges, térfogatos, szögszámolós feladatok mindegyikét. Ugyanakkor sokkal komplexebb volt, mivel például a 8. feladatban a helyes válasz megadásához is számolni kellett, illetve a korábbi évek kockákból, téglatestekből álló feladatait most egy háromszög alapú egyenes hasáb váltotta fel, nem beszélve a koordinátageometriai feladatokról. A feladatok megoldhatók, ugyanakkor a megfogalmazásuk is erős szövegértést igényel. Például 1/d feladat D egy olyan számjegy, ahova egyetlen számjegyet várnak, vagy az 1/B feladatban is. A logikai feladatnál pedig egyszerre három feltételt is vizsgálni kellett a gyerekeknek. Erre a 45 perc borzasztóan kevés. Ha tippelnem kellene akkor azt mondom, hogy az elmúlt évek feladatsorai közül ez volt a legkomplexebb, és a szórás is nagy lesz, mivel a feladat megoldására szánt idő nagyon kevés volt a feladatok összetettségéhez képest.”  – fogalmaz a megkérdezett matematika tanár szakértőnk.

 

A diák úgy jöhet ki, hogy volt köze a feladatokhoz magyarból

„Szerencsére komoly meglepetés nem ért bennünket az idei magyar felvételi feladatsort látva, és ez jó. Amikor éveken át nyüstöljük a leíró nyelvtant és a gyerek megtanulja a szófajokat, a toldalékok nem egyszerű rendszerét, majd a mondattani bűvészkedést az összes határozóval és jelzővel együtt, nem beszélve a hangtani törvények reménytelenül bonyolultnak tűnő rendszeréről, amellyel ráadásul nem a megfelelő életkorban próbálkozunk, akkor jó érzés olyan feladatlapot olvasni, amiben visszaköszön a tananyag. A diák pedig úgy jöhet ki, hogy volt köze a feladatokhoz, sőt még sikerélménye is lehetett. Ismert költő versével kellett foglalkoznia és az is bőven megoldható volt. Végre egy szövegértés, ami számukra is érdekes témát dolgoz föl, nem pedig valami teljesen érdektelen szöveg, amin szenvedés átrágni magukat. Valahogy olyan érzésem van, hogy idén jó pontok születnek magyarból, főleg ha mindenkinek volt egy személyes élménye az osztálykirándulásokról, amelyet le is tudott írni az érvelő fogalmazásban.” – foglalja össze Fülöp Bea, magyartanár, a Felelős Szülők Iskolája Tanár Klub szakmai vezetője, a magyar felvételi tanára.

 

Volt, aki a Nagyi főztjével ünnepelt, volt, aki víz helyett véletlenül pálinkát kapott otthonról

Sokan fellélegeztek és eszük ágában sincs megnézni a megoldókulcsokat, amik persze már elérhetőek.

Sokan már a családi vagy baráti ebéd után a megkönnyebbülés érzésével a lelkükben és a jóllakottság érzésével a hasukban nyugtázzák, hogy vége, most már nem kell izgulni.

Sokan ma fognak ismét igazán tudni aludni, mert napok óta idegesek, félnek, kevéssé pihentek.

Sokan sztoriznak, hogy miként értek be a suliba, kicsit késve, vagy épp sokkal előbb és az segített nekik, hogy kidumálták magukból a feszkót.

Milyen volt a suli, a tanárok, a többiek, ki kivel találkozott.

 

Jönnek a jobbnál jobb sztorik, de a pálmát egyértelműen ez viszi:

Anyuka reggel elvitte a fiát a Mekibe, hogy kicsit a megszokottól eltérően induljon a reggel, és a kedvenc ennivalóját kapja a gyerek.

Már ott felhívta a figyelmét a hidratálásra mikor plusz egy narancslevet itatott a gyerekkel, hogy majd a két felvételi közben is igyon sok vizet.

Gondosan átbeszélték még a legfontosabbakat, helyes javítás – csak egy vonallal, nem satírozva – mateknál a részszámítások lejegyzetelése, stb.

Csekkolták a hátizsák tartalmát, körző, vonalzó, tollak, csoki és vizes palack….minden megvolt.

Irány a suli, kezdődik a felvételi.

A diák felment a terembe, leült egy padhoz, a táskát hátra kellett felakasztani. Indult a magyar felvételi.

Sima liba, ez kevésbé volt nehéz. Rutin feladatok, Radnóti, fogalmazás az osztálykirándulásról, egész jól sikerült.

Jött a szünet, ivás!

No itt jött a bibi.

A fiú szeretett volna hidratálni a két felvételi között, ezért gondosan odament a hátizsákhoz és meghúzta az ásványvizes üveget, de meglepődve tapasztalta, hogy pálinka van benne, ezért csak egy kortyot ivott.

Szép csendben visszatette a hátizsákba és visszaült, hogy megírja a matek felvételit 🙂

Még szerencse, hogy nagyon életrevaló legényke volt.

Nyilván a spejzből valami furcsaság folytán az ásványvizes palackok összekeveredtek, így valami teljesen más került a hátizsákba, mint kellett volna.

 

Mindenkinek van és lesz saját megélése, van, aki már több napja lerendelte az ünnepi menüt, több fogást a Nagyinál, van, ahol sül a palacsinta.

Egyet ne tegyetek, ne hibáztassátok magatokat, se a gyereket!

 

Tanulni lehet a hibákból, sőt kell is, de most ünnepeljétek meg, hogy eljutottatok idáig és majd innen kell tervezni, abban meg segítünk mi is.

 

Akinek van kedve tartson velünk a holnap esti Felvételi KIBESZÉLŐN – ahol matekos és magyaros szemmel is ránézünk a felvételi feladatsorra.

 

Esemény: https://www.facebook.com/events/709395754702031

 

 

 

felvételi felkészítő

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • alapító, ügyvezető

Tibenszky Moni Lisa

2 gyermek édesanyja, újságíró, marketing-kommunikációs szakember, sportmentáltréner, life coach, a Felelős Szülők Iskolája alapító ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.