„A lámpás én vagyok” Tanárok Éjszakája

„A lámpás én vagyok” Tanárok Éjszakája

Tanárok Éjszakája 2014

muzeumokoszifesztivalja_logo2014. október 10-én, pénteken, a Múzeumok Őszi Fesztiválja keretében 82 múzeum rendezi meg a Tanárok Éjszakája programot, melyek közül 27 Budapesten, 55 az ország különböző településein található. A pedagógusok számára 62 múzeum ingyenes belépést biztosít ezen az estén.

Idén folytatódik az a 2013-ban hagyományteremtő céllal elindított, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ által életre hívott kezdeményezés, miszerint minden évben legyen egy nap, amikor a múzeumok teljes figyelme a pedagógusokra irányul. A rendezvény célja, hogy az oktatási szakemberek megismerjék a múzeumokat, a múzeumok oktatást segítő programjait, módszereit, hogy a pedagógusok minél szélesebb körben hasznosítsák az iskolák helyi pedagógiai programjaiban. A Tanárok Éjszakáján a pedagógusok személyes tapasztalatot szerezhetnek arról, hogy milyen nagy élményt jelenthet a diákoknak szórakozva tanulni, illetve hogyan tudnak a múzeumok szórakoztatva tanítani.

Az idei Tanárok Éjszakája különlegessége, hogy kitüntetett figyelem irányul az óvodapedagógusokra is. A múzeumok ugyanis nem csak az iskolai tananyaghoz tudnak múzeumpedagógiai foglalkozásokkal kapcsolódni, de az óvodai nevelésben is fontos szerepet tudnak betölteni.  Annak érdekében, hogy minél több óvodapedagógushoz eljussanak a múzeumok óvodai nevelési programokhoz illeszkedő ajánlatai, ebben az évben a Tanárok Éjszakáját kiterjesztettük az óvodapedagógusokra is. Több múzeum külön programmal készül az óvónők fogadására (például a Petőfi Irodalmi Múzeum Mesemúzeuma, a Gödöllői Városi Múzeum, vagy a szentendrei Ferenczy Múzeum). A Marcali Múzeum tavaly a gimnáziumi tanárok számára szervezett Múzeumi Kossuth Vacsorát, idén pedig az óvodapedagógusokat várják a terített asztalhoz. Több múzeum szervez Teréz-napi óvodapedagógus-találkozót (szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, a százhalombattai Matrica Múzeum, a gyöngyösi Mátra Múzeum) is. Igazi különlegességnek ígérkezik a Bihari Múzeum „Gyermekkertészek” virágai című kiállítása, amely a berettyóújfalui óvónők alkotásait mutatja be.

És a jövő?

A múzeumok már nem csak általánosságban szólítják meg a pedagógusokat, de kínálatukban egyre több a tantárgy specifikus program. Ez jelentős könnyebbséget jelenthet a pedagógusoknak abban, hogy beépítsék a múzeumi programokat az adott iskola helyi pedagógiai programjába. A Tanárok Éjszakáját több múzeum is arra használja, hogy valamennyi műveltségterületre vonatkozóan bemutassa gyűjteményei használhatóságát. Ezzel a megközelítéssel közvetlenül egy-egy szakterület pedagógusait – többek között a történelem, a kémia, a biológia, a fizika, vagy a művészeteket oktató tanárokat tudják így a múzeumok megszólítani. Ilyen programot szervez például a szentendrei Ferenczy Múzeum, a székesfehérvári Városi Képtár – Deák Gyűjtemény, a sárvári Nádasdy Ferenc Múzeum, a salgótarjáni Dornyai Béla Múzeum, a budapesti Bélyegmúzeum, a budapesti Postamúzeum.

A Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezvénysorozat fő szervezője, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ (a MOKK) a Tanárok Éjszakáján kívül is kiemelt figyelmet fordít a múzeumpedagógiai programok oktatási célú hasznosítására. Ezért fejlesztette ki honlapján a Múzeumi a’la carte adatbázist, amely jelenleg 230 múzeum 804 kiállítását és 2300 múzeumpedagógiai foglalkozását tartalmazza, több szempont szerint (műveltségi területek, korcsoportok, tantárgyak,

régiók, települések, időpontok) kereshető formában.  A pedagógusok számára ez sokkal több, mint egy programkereső felület. Túl azon, hogy aktuális témákhoz kapcsolódó cikkeket, híreket olvashatnak a tanárok, megoszthatják múzeumi tapasztalataikat, megírhatják véleményüket egy-egy foglalkozásról, vagy kiállításról. A www.mokk.skanzen.hu honlap nagyrészt a Múzeumi a’la carte-nak köszönhette, hogy az ICOM által szervezett FIAMP Nemzetközi Audiovizuális és Multimédia Fesztiválon nemzetközi elismerésben részesült. 2014. szeptember 20-án Moszkvában elnyerte az AVICOM arany fokozatú díját (Special Web Art Award – Golden Prize)

Tanárok Éjszakája története

„A lámpás én vagyok. Világítok a sötétségben. Utat mutatok! Nálam nélkül vak a látó is.” Ezekkel a szavakkal indul Gárdonyi Géza, A lámpás című önéletrajzi ihletésű regénye.  2013-ban, a Gárdonyi emlékévben, amikor az író születésének 150. évfordulóját ünnepeltük, nem is lehetett volna ennél találóbb címet adni annak az Európában egyedülálló kezdeményezésnek, hogy legyen egy olyan nap, amikor a múzeumok teljes figyelme a pedagógusokra irányul.

A Tanárok Éjszakáját a Múzeumok Őszi Fesztiválja rendezvénysorozat kiemelt programjaként a fesztiválsorozat szervezője, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ hívta életre 2013-ban.

De vajon miért pont a múzeumok adnak otthont a Tanárok Éjszakájának? A választ a közelmúlt történéseinek megismerésével kaphatjuk meg.

A kezdetektől napjainkig: a múzeumok oktatásban betöltött szerepének változása

A múzeumokat még a XX. Század második felében is, az iskolák általában csak az osztálykirándulások alkalmával keresték fel. A múzeumok többségének még sem tudatos múzeumpedagógiai programja, sem megfelelő infrastrukturális háttere nem volt az iskolák fogadásához. A 70-es évektől azonban már akadt jó néhány olyan múzeum, amely nem pusztán tárlatvezetéseket, de tartalmas múzeumi foglalkozásokat, múzeumpedagógiai órákat is kínált diákcsoportoknak. 2008-tól kezdve, az uniós pályázati lehetőségek, hatalmas lendületet adtak a múzeumok fejlődésének. Napjainkig a muzeális intézmények 5,5 milliárd Ft uniós pályázati forrást használtak fel arra, hogy az iskolai oktatás magas színvonalú kiegészítői, az iskolán kívüli oktatás meghatározó helyszínek legyenek. Ebből a támogatásból az infrastrukturális fejlesztések (korszerű, jól felszerelt oktatótermek, demonstrációs eszközök) mellett olyan oktatást segítő programcsomagokat is kidolgoztak, amelyek más dimenzióba helyezték a kompetencia alapú oktatást. A múzeumok korszerűsítéséhez hozzátartozott a sok helyen évtizedek óta változatlan állandó kiállítások megújítása is. Erre a célra mindezidáig 2,2 milliárd forint állami támogatást kaptak az Alfa pályázat keretében az önkormányzati fenntartású muzeális intézmények.

Nem elegendő azonban szépen „felöltöztetni” a múzeumokat, szemléletváltásra is szükség volt. A múzeumi szakembereknek el kellett szakadniuk attól a paradigmától, hogy a múzeum feladata kizárólag a tudományos tevékenység és a műtárgyak bemutatása. El kellett fogadni, hogy a múzeum küldetései között egyre nagyobb szerepet kap a tudás átadása. A pedagógusoknak pedig el kell fogadniuk, hogy sokszor eredményesebben lehet átadni a tudást, ha az nem egy hagyományos tanóra keretében és nem az iskola falain belül történik, hanem egy rendhagyó foglalkozáson, egy külső helyszínen – és erre a múzeumok kiválóan alkalmasak. A múzeumi foglalkozásokon sok – az iskolában zárkózottan viselkedő- diák megnyílik, és olyan teljesítményekre képes, amellyel nemcsak tanárainak, de diáktársainak is új oldaláról mutatkozik be.

A szemléletváltás elősegítésére 2008 és 2013 között 430 millió forintos uniós támogatást nyert el a Szabadtéri Néprajzi Múzeum igazgatóságaként működő Múzeumi Oktatási és Képzési Központ (MOKK). Öt év alatt 367 múzeumi szakember és 210 pedagógus vett részt (ingyenesen) a MOKK által szervezett akkreditált továbbképzéseken, ahol mindazt a tudást elsajátíthatták, amellyel a múzeumpedagógiában rejlő lehetőségeket maximálisan az oktatás szolgálatába tudják állítani.

Mindez a hatalmas fejlesztés azonban nem ér semmit, ha az iskolákhoz nem jut el a hír: a múzeumok kiléptek az „osztálykirándulási célpont” szerepkörből, és nyugat-európai színvonalú, a kompetencia alapú oktatást segítő helyszínekké váltak.

A múzeumok és iskolák közötti együttműködés kibontakoztatásában, a múzeumok oktatási lehetőségeinek az iskolák felé történő kommunikálásában mérföldkövet jelentett a 2006-ban megalapított országos múzeumi koordinátor hálózat. A 19 megyében és a fővárosban működő koordinátorok számára kiemelt feladatot jelentett megismertetni az iskolákkal a múzeumok oktatási kínálatát és együttműködések létrehozását a múzeumok és az iskolák között azzal a céllal, hogy a múzeumi foglalkozás a tananyag szerves részévé váljon.

2008-tól kezdve váltak rendszeressé a múzeumpedagógiai évnyitók, a különféle szakmai napok, tanácskozások szervezése, ahol a múzeum a térség iskoláinak, óvodáinak bemutatta a tanévre kidolgozott múzeumpedagógiai programját. Ezek a rendezvények nagyon hasznosaknak bizonyultak, de a hírük sajnos nem minden pedagógushoz jutott el. A tapasztalat szerint többségében azok az oktatási intézmények jelennek meg a múzeumok szakmai napjain, amelyekkel a múzeumok, vagy a koordinátorok már amúgy is jó kapcsolatot ápolnak. Sajnos sem a 40 fős koordinátori hálózatnak, sem a múzeumoknak nincs arra kapacitása, hogy az ország összes oktatási intézményével napi kapcsolatot építsen ki, ezért sok helyre nem jut el az információ.

2013-ban újabb előrelépés történt a múzeumok és iskolák kapcsolatában, kommunikációjában. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) tankerületi igazgatói az ország több pontján a múzeumi koordinátorokkal közösen szerveztek olyan szakmai, információs napokat a tankerülethez tartozó iskolák számára, ahol bemutatták a múzeumokban rejlő oktatási lehetőségeket. A KLIK-kel való együttműködésnek köszönhetően tovább bővül azon iskolák száma, ahová eljut a múzeumpedagógiai programok híre.

Az erőfeszítések hatására egyre több pedagógus ismerte meg a múzeumok kínálatait, de úgy tapasztaltuk, hogy még mindig szép számmal vannak pedagógusok, akik úgy gondolnak a múzeumokra, mint osztálykirándulási célpontokra, és nem úgy, mint egy olyan lehetőségre, amely segítséget jelent számára a tananyag élvezetesebb feldolgozásában.

Ezért döntött úgy a Múzeumok Őszi Fesztiválja szervezője, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Képzési Központ, hogy a tematikus programok közé iktat egy csak a pedagógusoknak szóló különleges napot, a Tanárok Éjszakáját. Az október hónapban zajló rendezvénysorozat részeként felkéri a múzeumokat, hogy országszerte, egy időben, (2014-ben október 10-én pénteken) tárják ki kapuikat a pedagógusok előtt, és vonzó, szórakoztató, szakmai programokkal fűszerezett estét szervezzenek. A rendezvény célja, hogy a pedagógusok saját maguk tapasztalják meg, milyen nagy élményt jelenthet a diákoknak szórakozva tanulni, illetve hogyan tudnak a múzeumok szórakoztatva tanítani.

A szervezők hisznek abban, hogy folytatásra méltó ez a kezdeményezés, és a múzeumok nem csak a Gárdonyi emlékévben tüntetik ki megkülönböztetett figyelmükkel a pedagógusokat, akik mindig is lámpások lesznek a jövő generációi számára.

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.