Az elvégzett munka öröme – Adjunk feladatot a gyereknek!
Lehet örömteli is a közös kertészkedés, mosogatás és a sütögetés is, sőt!
szerző: Tibenszky Moni Lisa
Hogy miért is kell ezzel foglalkozni, megtervezni, tanítani? Talán pont azért, hogy az együtt töltött idő ne mindig a szórakozásról szóljon, a szuper játszóházakról, a hatalmas csúszdaparkokról, hanem a mindennapokról. Sok gyerekek manapság a plázák és az online világában már nem is tudja, hogy a gyümölcs a fán terem,és az elvégzett munka után jár a fizetés Anno a gyerekek a földekre is együtt mentek a szüleikkel, a családok hétvégén együtt mostak kocsit és a szüret is családi közös esemény és egyben feladat volt. Élmény és tapasztalatszerzés a legtermészetesebb módon, mintakövetéssel. Számtalan családban kedvelt szórakozás a közös sütögetés, süti készítés, közben megtanuljuk a mennyiségeket, az ízeket, jó esetben a higiéniát és a rendrakást is és nem mellesleg három dimenzióban töltünk együtt boldog időt, nem a tévé vagy az i pad előtt, egyirányú tompulással azaz kockulással. Milyen életkorban milyen feladatokkal bízhatjuk meg a gyermekeinket? Tippek és munka gyümölcse.
Minap elnéztem a kertben, ahogy két fiam ámulatba esve nézte a szomszéd bácsit miközben füvet nyírt, aztán fellelkesedve , a frissen nyírt fű semmivel nem összetéveszthető illatával az orrukban készséggel vették kezükbe a gereblyét, kupacokat gyártottak, majd fűkunyhót építettek és élvezték a munkát…sőt mint kiderült a nyuszinak is elkezdték a szénagyártást, ezúttal nem boltból kell majd megvenni.
Más példa is eszembe jut, a brummogó három éves kisfiam, aki a mosogatószivacsot motorcsónakként körbe körbe tologatta a mosogatószeres tepsin miközben segített tisztogatni, hosszú percekig nem is foglalkozott semmivel, élvezte a tisztítást, a habozást. Kis arcocskáján látszott, hogy valami teljesen más világban jár, lebeg a föld felett.
Adjunk feladatot a gyerekeknek!
Miért? Mert így tanulják meg, hogy minek mi az értéke. Az önzetlenséghez, az odafigyeléshez hosszú út vezet, miért ne lehetne rutin egy 8-10 éves gyerek számára, hogy Ő viszi ki a szemetet, hogy leszedi a szárítókötélről a megszáradt ruháit és összehajtogatja. De akár a kisebbek számára is… tudtátok, hogy a kisgyermek kezek számára a csipeszelésnél összetettebb és fejlesztőbb feladatot nem is adhatnátok? A szocializálódás folyamata valóban zajlik az óvodában és iskolában is, de ha ennek a kultúrája nincs meg otthon vagy esetleg merőben eltér a normáktól, melyek a tisztaságra, rendre és rendszerre vonatkozik, akkor hosszútávon nem csak magunknak, de a gyermekünknek is komoly gondot okozunk.
Fontos tekintettel lennünk arra,hogy a gyerekek egyéni tempóban fejlődnek és nekik és van rossz napjuk, minden esetben ezt tartsuk szem előtt és a jól elvégzett feladatokat, segítőkész hozzáállás dicsérjük és köszönjük meg szüntelen.
Feladat tippek 4-6 éveseknek:
– mosott ruha teregetése, csipeszelés
– önálló öltözködés
– kisállatok etetése – biztonságos feltételek mellett
– zoknik párosítása, ruhák hajtogatása
– könyvek, játékok rendezése
– söprés, porszívózás
– morzsaporszívózás, asztal spriccelés, tisztogatás
– bevásárláskor zöldségmérés, futószalagra pakolás
– saját ágy bevetése
– saját játszó úti csomag összeállítása,becsomagolása
– ültetés, locsolás
Tippek kisiskolásoknak:
– közértben önálló vásárlás (kezdetben 1-2 dolog és jó ha ismerjük a közértest)
– kutyasétáltatás (biztonságos környezetben)
– állatgondozás, takarítás
– iskolai tanszerek rendezése, tisztántartása
– bevásárlólista készítése
– együtt főzés, kellékek megvétele, közös főzés
– mosogatás önállóan
– szemét kivitele
– saját szoba tisztántartása , takarítása hetente
– ágynemű húzás
– saját játékok, hobbi eszközök rendszerezése, karbantartása
– kerti munka
– kocsi takarítás, mosás – akár közösen benzinkútnál lévő porszívóval is
– saját úti csomag összeállítása, bepakolása
kép: valasz.hu, ugyesgyerek.com