Kudarcok helyett: különleges bánásmód
Miben segíthetnek a pedagógiai szakszolgálatok?
forrás: tizperciskola.blog.hu
Minden szülő számára gyermeke fejlődése a legfontosabb. Viszont már a születést követően megfigyelhető, ha egy gyermek fejlődésében rendellenességek jelentkeznek. Mit tehet a szülő, ha gyermeke számára a megfelelő fejlődést szeretné biztosítani?
Jelenleg a köznevelés kiemelt feladata az iskolát megelőző koragyermekkori fejlesztés, a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók speciális igényeinek figyelembe vétele. Többek között ezeket a feladatokat segítenek ellátni a pedagógiai szakszolgálatok.
A pedagógiai szakszolgálat
2013 szeptemberétől két fontos változás történt a szakszolgálati rendszerben. Az első, hogy egy pedagógiai szakszolgálati intézményben egyesültek az eddig különböző fenntartatásban és működtetési formában funkcionáló szakértői bizottságok, nevelési tanácsadók, beszédjavító intézetek és egyéb szakszolgálati feladatot ellátó intézmények. Emellett két új elemmel bővült a pedagógiai szakszolgálatok feladatköre: minden megyében elindult az iskola- és óvodapszichológiai ellátás, valamint a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása.
Az új szervezetben tehát járásonként és tankerületenként alakítanak ki tagintézményeket. Így a megyék egész területén azonos minőségben lesz hozzáférhető mind a tízféle szakszolgálati ellátás. A tagintézmények az idáig megyei szinten szervezett szakértői bizottsági és pályaválasztási tevékenységen kívül a pedagógiai szakszolgálat eddigi nyolc feladatát is integrálják.
A feladatok sokszínűségéből is látszik, hogy a szakszolgálat nem csak a kiemelt figyelmet igénylő gyerekekkel foglalkozik, hanem minden olyan gyerekkel, akinek bármilyen fejleszthető, korrigálható problémája van.
A hiányosságok és zavarok felismerése
A részképesség-zavarok jelentős része csak az iskolában derül ki a folyamatos kudarcok hatására. Ha nehezebben megy a matek vagy a nyelvtanulás, esetleg gond van a helyesírással, a gyökerek sokkal korábbra nyúlhatnak vissza. A magatartási és tanulási zavarok egy része ugyanis már óvodás korban megfigyelhető. A rendezetlen, bizonytalan járás, mozgáskoordinációs zavarok, a figyelmetlenség, a rossz ceruzafogás, az artikulációs problémák, a kusza rajzok mind valamilyen hiányosságra utalhatnak.
A pedagógiai szakszolgálatok végzik számos más mellett az iskolaérettségi vizsgálatokat is azzal a céllal, hogy elkerüljék, csökkentsék az iskolai kudarcokat, növeljék a gyermekek önbizalmát, kompenzálják hátrányaikat. Minél korábban kezdik el a fejlesztő tevékenységet, annál sikeresebben alapozhatják meg a sikeres iskolakezdést. Ennek érdekében a nagycsoportos óvodásokat logopédusok, a nevelési tanácsadás szakemberei szűrik. A játékos feladatok során elsősorban a mozgás fejlettségét nézik, ugyanis ez adja mindennek az alapját. Ha egy gyerek esetében fejlesztés szükséges, a szakszolgálat értesíti a szülőt, és megkezdődhet a célzott (egy területre irányuló) vagy a komplex (átfogó) foglalkozás.
olvass tovább: itt