A sikeres iskolakezdés szükséges képességei
Unatkozik, nem találja a helyét, szívesen követné a nagyobb testvérét az iskolába? Nagyon gyerek még, nem is ül meg hosszabb ideig a fenekén? Olyan hosszasan bíbelődik az öltözéssel, mi lesz vele tesiórán? Fáradékony még, reggel is alig bír kikászálódni az ágyból, hogy bírná a napi 5-6 tanórát? – az iskolakezdés körüli kérdések körüli kérdések sora végtelen…
Az iskolaérettségről Licsár Szilvia pedagógussal, a Játékliget szakértőjével beszélgetett a Családinet.
Ismeri a számokat, betűket?
Az iskolaérettség alatt nagyon sok képességet értünk. Nem lehet leegyszerűsíteni annyira, hogy ha a gyerek érdeklődik a betűk és a számok világa iránt, le tudja írni nyomtatott nagy betűkkel a nevét és el tud számolni tízig (vagy akár százig), akkor biztosan iskolaérett. Az iskolaérettség kritériumai három fő terület köré csoportosulnak, ezeket az alábbiakban foglaljuk össze röviden.
A fizikai alkalmasság az iskolakezdés feltétele
- A gyermek testsúlya és magassága korának megfelelő, mozgás- és érzékszervei épek.
- Finommotorikai képességei megfelelően fejlettek: erre szüksége lesz az írás tanuláshoz.
- Nagymozgásai rendezettek: a testnevelés órán balesetmentesen tud részt venni, képes lesz a feladatokat végrehajtani.
- Izomzata megfelelő: elbírja az iskolatáskát, de ennek hiányában a hosszabb időn át egy helyben ülés is megterhelő.
Pszichés alkalmasság
- Érdeklődik az iskola iránt, szívesen tanul, hajt végre feladatokat, elfogadja a felnőttek irányítását.
- Kortársaival jó a kapcsolata, képes velük együttműködni.
- Bizonyos helyzetekben tud várni.
Kognitív területek
- Képes hosszabb időn át is egy feladatra koncentrálni.
- Verseket, mondókákat megjegyez.
- Ok-okozati összefüggéseket felfedez, 10-es számkörben eligazodik.
- Szókincse megfelelő, tisztán artikulál.
Kell-e az iskolára feladatlapokkal készülni? – örökös kérdése mellett azt is tisztázza a csaladinet.hu cikke, miért fontosabb az elfogadás, mint az elvárások az iskolakezdéssel kapcsolatban is.