„A tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak, ezért kiemelten fontos, hogy újra tudjanak töltődni” – interjú az Erasmus+ program egyik résztvevőjével

„A tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak, ezért kiemelten fontos, hogy újra tudjanak töltődni” – interjú az Erasmus+ program egyik résztvevőjével

„A tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak, ezért kiemelten fontos, hogy újra tudjanak töltődni” – interjú az Erasmus+ program egyik résztvevőjével

Egy hét Rovinjban tanári jóllétről, well-beingről és az egyensúly megtalálásáról a modern kihívások leküzdésében

 

Egy rendkívül inspiráló hetet tölthettem el Rovinjban 2024. augusztus 4-10. között az Erasmus+ program keretében. Több mint 10 éve foglalkozom gyerekekkel és diákokkal, a Felelős Szülők Iskolája vezetőjeként élménypedagógiai és készségfejlesztő tréningeket tartok, valamint a Bátor Táborban segítek krónikusan beteg gyerekek önbizalmának és szociális készségeinek fejlesztésében. Emellett tanárok számára is szervezünk tréningeket, hogy támogassuk őket különböző módszertanokkal. Mindezen szerepköreimben szakmailag és emberileg is tudtam gazdagodni a Rovinjban töltött 1 hetes Erasmus+ program során, ahol volt alkalmam  a „Tanári jóllét: tanártámogató tréning, coaching és mentorálás a modern kihívások leküzdésére” kurzusba is bepillantani és az egyik pedagógus résztvevővel interjút készíteni.

 

Nagyon örülök, hogy beszélgethetünk. Kezdjük az elején: hogyan kerültél kapcsolatba az Erasmus+ programmal, és miért döntöttél úgy, hogy részt veszel ezen a rovinji képzésen?

Ez volt az első alkalom, hogy részt vettem egy Erasmus+ program keretében szervezett képzésen. Régóta érdeklődtem már az ilyen jellegű lehetőségek iránt, és amikor egy kollégámtól megtudtam, hogy lesz egy olyan kurzus Rovinjban, amely a tanárok jóllétével, stresszkezeléssel és a modern kihívások leküzdésével foglalkozik, úgy éreztem, ez egy tökéletes alkalom lenne számomra. Augusztus 4. és 10. között vettem részt ezen a tréningen és minden várakozásomat felülmúlta.

 

Nagyszerűen hangzik! Hogyan zajlott a szervezés, és milyen volt a tréning felépítése?

A képzést a JUTAKI Kft. – Hungary Expert a Tanárokért és Diákokért szervezte és nagyon professzionális volt az előkészítés. Minden szükséges információt és támogatást megkaptunk időben, amit különösen értékeltem. A helyszínen Véghné Juhász Krisztina és Sávai-Viola Erika mindig elérhetők voltak, és folyamatosan segítettek minket. A kurzust Szász Ramóna tartotta, aki rendkívül magas szintű szaktudással és profizmussal vezette az oktatást. Nemcsak elméleti tudást kaptunk, hanem gyakorlati eszközöket is, amelyeket azonnal alkalmazhatunk a mindennapi életben és a munkánk során is.

 

„A tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak, ezért kiemelten fontos, hogy újra tudjanak töltődni” – interjú az Erasmus+ program egyik résztvevőjével

 

Milyen konkrét témákkal foglalkoztatok a tréningen?

Nagyon sok izgalmas és fontos téma került terítékre. Különösen hasznosnak találtam azokat a foglalkozásokat, amelyek az önismeretre, a stresszkezelésre és az asszertív kommunikációra fókuszáltak. Az érzelmi intelligencia fejlesztésével is sokat foglalkoztunk, valamint azzal, hogy hogyan tudjuk felismerni és kezelni a saját magunk és mások érzelmeit. A stressz különböző típusait, a burnout megelőzését, valamint a work-life balance fontosságát is részletesen átbeszéltük, dolgoztunk vele.

 

Melyik részét találtad a legérdekesebbnek vagy leghasznosabbnak?

Számomra az 5 perces történetmesélő záró gyakorlat volt az egyik legemlékezetesebb. Ez a gyakorlat segített megérteni, hogy milyen fontos az aktív figyelem és az értő visszajelzés. Emellett a stresszkezelés és az időmenedzsment is kulcsfontosságú volt. Megtanultuk, hogy hogyan ismerjük fel a különböző stresszforrásokat, és hogyan lehet ezeket kezelni, hogy ne vezessenek kiégéshez. A legvégén még a mindennapi időrabló tevékenységekről is szó esett, amelyek gyakran megakadályoznak minket abban, hogy hatékonyak legyünk.

 

Ez igazán hasznos lehet, különösen a tanári munkában. Szakmai szempontból hogyan járult hozzá a tréning a munkádhoz?

Több, mint tíz éve dolgozom diákokkal, és különböző szerepkörökben segítem a fejlődésüket. A rovinji képzés során sok új módszert és eszközt tanultam, amelyeket mind a diákokkal való munka, mind a saját fejlődésem terén alkalmazni tudok. Azt gondolom, hogy kiemelten fontos a tanári pályán a wellbeing, az önismeret, a jóllét, a határszabás, az asszertív kommunikáció, mert a tanárok a személyiségükkel tanítanak, folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákoknak és fontos nagy hangsúlyt fektetniük arra, hogy visszatöltődjenek, megtalálják az egyensúlyt, hogy újra tudjanak majd miből adni, miközben a saját fizikai, mentális, érzelmi egészségük is a helyére kerül. Én ebből kaptam nagyon sokat ezen a programon.

 

„A tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak, ezért kiemelten fontos, hogy újra tudjanak töltődni” – interjú az Erasmus+ program egyik résztvevőjével

 

Mennyire segített a tréning az önismeret fejlesztésében?

Ez egy rendkívül mély önismereti utazás volt számomra. A tréning során számos gyakorlat segített abban, hogy jobban megértsem magam, a saját működésemet, korlátozó hiedelmeimet, és azokat a készségeket, amelyek segítenek a mindennapokban. Különösen fontosnak tartom a jóllét és a belső egyensúly megőrzését, hiszen a tanárok folyamatosan önmagukból adnak egy-egy szeletet a diákjaiknak. Ahhoz, hogy újra és újra tudjunk adni, fontos, hogy legyen miből, és hogy megfelelően töltsük vissza magunkat.

 

Hogyan működött a csoportdinamika a tréning során?

A csoportdinamika fantasztikus volt. A résztvevők között voltak pedagógusok több országból, például Szlovákiából, Romániából és Szerbiából, ami nagyon sokszínűvé tette a közös munkát. Olyan élmények és tapasztalatok kerültek elő, amelyek mindannyiunk számára hasznosak voltak, és rengeteget tanultunk egymástól. A közös tudásmegosztás, a kapcsolódás és a más oktatási rendszerek megismerése rendkívül inspiráló volt számomra.

 

A szabadidőtökben is volt lehetőségetek felfedezni Rovinj környékét. Milyen élményekkel gazdagodtál?

Rovinj egyszerűen gyönyörű volt! A város felfedezése, a tengerparti séták, a Szent Eufémia-székesegyház, valamint a közös kirándulások, például a hajókirándulás Vrsarba és a kajaktúra a Red Island körül felejthetetlen élményt nyújtottak. Pulában is jártunk, ahol az ókori amfiteátrumot is megnéztük, ami különösen emlékezetes volt.

 

 

Összességében hogyan értékeled a képzést?

Ez a képzés nemcsak szakmailag, hanem emberileg is nagyon sokat adott. A tréning anyaga, a csoportos munka és a gyakorlati feladatok mind hozzájárultak ahhoz, hogy tudatosabban kezeljem a mindennapi kihívásokat, és jobban megértsem magam és másokat. Biztosan keresni fogom a jövőben is az Erasmus+ program hasonló lehetőségeit.

 

Nagyon köszönöm a beszélgetést és sok sikert kívánok a további munkádhoz!

Én köszönöm, és remélem, hogy mások is hasonlóan pozitív élményekkel gazdagodhatnak egy ilyen program keretében.

 

Tarts velünk személyesen október 15-én, Budapesten, találkozzunk a nemzetközi Erasmus+ Days keretében, kattints ide a részletekért. ⬇

 

  • Felelős Szülők Iskolája
  • ügyvezető

Vargacz Alexandra

sportszervező menedzser, online marketing szakember, a Felelős Szülők Iskolája ügyvezetője

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.