Ez tényleg működik! – interjú Révész Lászlóval a Komplex Alapprogramról
A Komplex Alapprogram tavaly szeptemberben lépett harmadik tanévébe, immáron nagyszámú iskolában tanítanak az újfajta, élménypedagógiával fűszerezett módszertan alapján. A programról Révész László szakmai vezető beszélt.
Ez a program a meglévő iskolai gyakorlatra épül. Jellemzően a heterogén tanulócsoportokban megvalósuló oktatás a fő cél, mivel a tanulók eltérő képességekkel, szociális háttérrel és motivációval is rendelkeznek. A programban ezért a differenciálásra helyezzük a hangsúlyt – véli Révész László, a program szakmai vezetője. Az EFOP-3.1.2. kiemelt projekt egyik fő célkitűzése, hogy a korai iskolaelhagyók száma jelentősen csökkenjen. Ennek érdekében az ún. prevenciós célú stratégiákat alkalmazzuk; célunk a megelőzés. Tehát nálunk nem az a fő cél, hogy a lemorzsolódott tanulót segítsük vissza az oktatásba, hanem azokkal foglalkozunk, akik ezen folyamat előtt állhatnak, és éppen az a célunk, hogy ez ne történjen meg – teszi hozzá a szakmai vezető.
A másik célkitűzésünk az volt, hogy a tanulót aktívan vonjuk be a tanítási órákba, és ne passzív résztvevője legyen azoknak. Itt lényegében az élménypedagógia módszereit alkalmazzuk olyan – alapvetően játékos – óraszervezési módokon keresztül, amelyek segítik őt abban, hogy pozitív élményei legyenek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy játékkal váltjuk ki a tanulást, hanem csupán azt, hogy olyan környezetbe ágyazzuk a tanulási folyamatot, amitől szeretni fogja a tanórákat, ráadásul a tanuló tudásszintéjéhez, képességeihez mért feladatokat kap. Kidolgoztunk egy technikát, ez tekinthető az egyik alappillérünknek. E szerint első körben csoportmunkában dolgozzák fel a tananyagot a diákok. A foglalkoztatási forma második részében egyéni feladatot kapnak a tanulók. Lényegében itt jelenik meg a differenciálás, hiszen jelentősen tudásszintfüggő, hogy ki milyen feladatot kap. Még ennél is fontosabb, hogy a feladat végén személyre szabott visszajelzést, értékelést is kap a tanuló, ami abban segíti, hogy lássa, mely területeken szükséges még fejlődnie, kiemelve, hogy mi az, amiben jól teljesített – hangsúlyozza Révész László.
A programba eddig bevont iskolák számát a járványhelyzet ellenére is sikerült a tervek szerint alakítanunk, ennek köszönhetően ma nagyjából 650 iskola szervezi meg tanóráit a Komplex Alapprogram szerint. Nagyobb arányban főként hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű térségekben elhelyezkedő iskolák vannak, ugyanakkor egy országos lefedettségű programról beszélünk, ennek megfelelően az Eszterházy Károly Egyetem a Közép-Magyarországi régióban is képez. Emellett elismerjük azon iskolákat is, ahol a program elemeit maradéktalanul alkalmazzák; ők nyerhetik el az Élménysuli címet. A 2019-es 14 Élménysuliból tavaly 11 iskola meg is újította a címet, tehát jelenleg 25 Élménysuli van az országban – teszi hozzá a szakmai vezető.
Akinek felkeltettük az érdeklődését, annak ajánlom figyelmébe a komplexalapprogram.hu oldalt, az Országos Pedagógusképző és -továbbképző Központunk pedig várja a jelentkezést! Első lépésnek javaslom, hogy végezzék el módszertani képzéseinket, hiszen ezek alapozzák meg a programot. Eredendően blended képzéseink voltak, melyek két kontakt és egy távoktatásos alkalmat foglaltak magukba, viszont az elmúlt időszakban a veszélyhelyzet, illetve az iskolákban lévő korlátozások miatt képzéseinket átdolgoztuk távoktatásos formára, ezeket akkreditáltattuk is. A képzések elvégzése után azonnal hozzáférést kapnak Tudástárunkhoz, ahol már több mint 4000 olyan dokumentum, óraterv és foglalkozásterv található meg, amelyek segítik munkájukat. Emellett 95 nyomtatott kiadványunk jelent meg ezidáig, úgyhogy arra biztatok mindenkit, próbálja ki a módszert, hiszen a saját tapasztalatain keresztül fogja érezni, hogy ez tényleg működik! – zárta gondolatait Révész László.
„EFOP-3.1.2-16-2016-00001 A köznevelés módszertani megújítása a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése céljából”