Generációk különbségei: X, Y, Z és alfa az iskolában
Az iskolákban mindig természetes volt, hogy jelentős korkülönbség van a tanárok és a diákok között. A gyors technológiai változások megjelenésével azonban a generációk közti eltérések egyre markánsabbá váltak, amik hatást gyakorolnak a mindennapi pedagógiai munkára. Sokat hallottunk az X, Y, Z és alfa generációkról, mégis felmerül, hogy mennyire kezeljük „generáció tudatosan” tanítványainkat – írta a TanTrend.
Hasonló évben születettek jellemzői határoznak meg egy generációt. Bár minden kutatás más születési dátum sávokat jelöl meg, abban egyetértenek, hogy egy-egy időszak a maga infokommunikációs környezetével, nyomot hagy a benne felnövők szocializációján.
(Forrás)
Az X, Y, Z és alfa generációkat leginkább a technika fejlődéséhez és az internethez való viszonyuk alapján különítik el a szerzők. Az, hogy kit melyik életkori szakaszában szólított meg az internet, jelentős befolyást gyakorol arra, hogy általában hogyan dolgozza fel az információkat és milyen kommunikációs csatornákat preferál. Az X generáció tagjait, a mai 36-50 éveseket a „digitális bevándorló” névvel illetik, akik felnőtt korukban kerültek közel az internethez és még fel tudják idézni a betárcsázás jellegzetes hangját. Velük összehasonlítva, a Z generáció tagjai, a mai középiskolások, már „digitális bennszülöttek”, már úgy nőttek fel, hogy gyermekkoruktól elérhető volt az internet.
Mintha külföldre mennénk
Az egyes generációk más-más kommunikációs formát részesítenek előnyben, ami létrehozza a „generációs szakadékot”, mikor a szokásosan használt nyelvi kód már nehezen összeegyeztethető az életkori különbségek miatt, illetve a kulturális szocializációs alapok is mások.
A generációs szakadék olyan kulturális félreértésekhez vezethet, mint amikor egy külföldi emberrel találkozunk. Ezek a kulturális jellemzők nem feltétlenül tudatosak, ezért nagy rádöbbenésekhez vezethet, ha a másik fél eltérően értelmez egy számunkra, a maga nemében teljesen egyértelmű dolgot.
Folytatás, ábrák és videó a TanTrenden.