Házi feladat helyett – Jocó bácsi 3 alternatív módszere
Örök téma az oktatásban a házi feladat. Ennek a létjogosultságában sokszor még a tanárok sem értenek egyet. Íme néhány példa az ország töritanárától, Balatoni Józseftől.
A saját gondolataimról és a saját tantárgyamról, a történelemről tudok csak véleményt alkotni – írta Jocó bácsi a wmn.hu oldalon. A klasszikus értelemben vett házi feladatban egyáltalán nem hiszek. Évek óta nem használom a munkafüzetet, és a tankönyv által adott gyakorló kérdéseket sem.
Ugyanis sokszor én sem értem, valójában mire gondolhat a feladat szerzője, és azt sem, hogy milyen választ vár el a diáktól.
Akkor meg minek is használjuk, ha nem jó, és semmit nem fejleszt? Mert igenis azt vallom, hogy olyan házi feladatot lehet, sőt kell is adni, ami valamilyen képességet, kompetenciát fejleszt a gyerekben. Most vegyünk sorra néhányat, mik is lehetnek ezek. (Nem fontossági sorrendben!)
1. Önálló jegyzet készítése
Valahogy meg kell nekik tanítani, hogyan tudják ők maguk kiemelni egy szövegből a lényeget, és saját maguknak használható jegyzetet készíteni. Mert sajnos azt nem tudnak. Nagyon nem. Az iskolában ugyanis legtöbbször a tanárok által készen kapnak egyféle jegyzetet, amit csak le kell írni a tábláról.
Aztán amikor meg otthon kellene jegyzetet csinálni, akkor sok esetben csak kimásolják a tankönyv mondatait. Annak aztán végképp semmi értelme.
2. Projekt
Ez az a házi feladat, aminek van értelme, hasznos és még élvezetes is tud lenni. Itt olyan feladatokra gondolok, amelyeket viszonylag hosszabb idő alatt, saját kutatómunkát végezve tudnak a gyerekek elvégezni. Ilyen nálam például a saját családfa vagy az iskolatörténet kutatása, interjúk készítése, oktatóvideók forgatása, reklámfilm gyártása, képregény rajzolása, stb…
Fontos, hogy ne adjunk nagyon konkrét feladatokat, utasításokat, hagyjuk meg a diákok döntési szabadságát. Határozzuk meg a korszakot, de azon belül ők választhassák ki a témát és a feldolgozás módszerét. Közösen, együtt tűzzük ki a határidőket, így sokkal motiváltabbak lesznek a diákok, és jóval lelkesebben fogják elvégezni a feladatot.
A cikk folytatása, teljes változata a wmn.hu oldalon olvasható.