Később kezdődhet a tanítás az iskolákban
Nincs akadálya annak, hogy nyolc óra helyett később kezdődjön a tanítás – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma azzal kapcsolatban, hogy a tinédzserek számára ez a megoldás esetleg komfortosabb lenne.
A Pénzcentrum a 9 órai iskolakezdésről készített összeállítást. Mogyorósi Rebeka iskolapszichológus szerint kisgyermekkorban talán még nem is akkora probléma a koránkelés, ám egy kamasz szervezetét, idegrendszerét már komolyan meg tudja viselni, gyakran fáradtak, kialvatlanok a gyerekek, ami kihat a teljesítményükre is – írta az InfoRádió weboldala.
Más a kamaszok bioritmusa
Több, alvással foglalkozó tudományos kutatás is alátámasztotta, hogy a tizenévesek többsége kialvatlan, és egy kis extra pihenéssel sokkal jobban teljesítenek az iskolában. Az Egyesült Államokban egy mozgalomnak köszönhetően már sok helyen 9 órakor kezdődik az oktatás, és kifejezetten jótékonyan hatott a fiatalok teljesítményére ennek a lépésnek a bevezetése. Ezért sokak szerint jó lenne itthon is kicsit később kezdeni a napot.
Ennek elviekben nincs is akadálya
“Magyarországon az iskolakezdés pontos időpontját nem határozza meg jogszabály. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 16. § (1) bekezdése szerint az első tanítási órát reggel nyolc óra előtt – az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével – legfeljebb negyvenöt perccel korábban lehet megkezdeni. Tehát már az is alapvetően helyben, a köznevelési intézményben eldöntendő kérdés, hogy legyen-e nulladik óra, ez nem kötelező, de a jogszabály megadja a lehetőségét azzal, hogy egy bizonyos időpontnál előbbi kezdést megtilt. Amennyiben az iskola később szeretne kezdeni, erre is van lehetősége. Országos, egységes iskolakezdési szabályozás bevezetését nem tervezi a minisztérium” – válaszolta az Emberi Erőforrások Minisztériuma a Pénzcentrum megkeresésére.
Mindez a gyakorlatban
Az iskolapszichológus szerint azonban sok változásra lenne szükség rendszerszinten ahhoz, hogy ez megoldást jelenthessen. Akkor lenne működőképes, ha ez a szülők munkahelyével is összhangba kerülne, ami megint nem könnyű kérdés. Másrészt, az lenne az ideális, ha nem kellene ugyanennyivel tovább bent maradniuk a gyerekeknek az iskolában.
A cikk folytatódik, a teljes változat az infostart.hu oldalon olvasható.