Miért érdemes a természetben tanítani – télen is?

Miért érdemes a természetben tanítani – télen is?

A közoktatásban gyakran – tisztelet a kivételnek – “kihágásnak” minősül, ha egy tanár az osztályát a szabad levegőn igyekszik tanítani. Pedig ennél jobbat nem tehet az ember a téli hónapokban a gyerekekkel, mint hogy kiviszi őket a levegőre, és a játékot használja a tudásuk gyarapításához. Miért is?

Tihanyi Rita Szemléletváltás a pedagógiában alcímmel megjelenő oldalán arra mutat jó okokat, miért hasznos, akár a téli hónapokban is, a természetben tanítani.

1. Friss levegő – kevesebb betegség

Ha friss levegőn tanítjuk a gyerekeket, játék közben, akkor sokkal ellenállóbbak lesznek a betegségekkel szemben. A kicsi, fűtött tantermek védett közegként szolgálnak a baktériumoknak, vírusoknak, és alattomosan támadnak. Egyik köhintést követi a másik, a bacik orvul ellepik az elgyengült szervezetet. Hamarosan indul az orrfújás – az egyebekről nem is beszélve. A friss levegő és a hideg nem kedvez az alattomos kórokozóknak, és erősíti az immunrendszert is.

2. A természetes fény hangulatjavító

A természetes fény fokozza a jókedvet, impulzívabbá, erőteljesebbé teszi az enervált lurkókat még a leghidegebb időszakokban is. Javítja az általános közérzetet, természetes antidepresszáns.

3. A téli természet utánozhatatlanul gyönyörű és egyedi

Téli időben számos lehetőség van arra, hogy a gyerekek gyakorlatban is tanulmányozhassák a természet szépségeit, környezetük csodáit. Meg lehet vizsgálni mikroszkóppal a hópelyhet, összegyűjteni, megmérni a csapadékot, nyomon követni a hőmérsékletet, mérni az ingadozást, összefüggéseket keresni az időjárás állapota és a klímaváltozás között – millió lehetőség kínálkozik. Eközben a gyerekek a szabadban vannak, és úgy “tanulnak” , hogy szinte észre sem veszik.

De lehet így irodalmat, költészetet is tanítani, hiszen minden jelenséggel szinte minden költőnk foglalkozott. Lehet szóbeli fogalmazásokat szerkeszteni, hasonlatokat gyártani pusztán csak azzal, hogy körülnéznek, és megmondják, hogy pl. egy esőcsepp mihez is hasonlít. A metaforákról akkor már ne is beszéljünk….

És Tihanyi Ritának vannak még érvei a természetben való tanításhoz! Olvassátok el a teljes cikkét a tihanyirita.hu oldalon!

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.