Óvodai etikett – 13+1 alapszabály

Óvodai etikett – 13+1 alapszabály

Írta: Tibenszky Moni Lisa

ovodaiillem_ovodataroldalarol Végig gondoltátok már valaha, hogy milyen 8 órát tőletek távol, máshol, más szabályok között tölteni gyermeketeknek? Tudjátok, hogy mit várnak el Tőlük, miben térnek el az óvodai környezet adta szituációk, elvárások az otthonitól? Felkészítettétek Őket, magatokat arra, hogy képesek legyenek alkalmazkodni a közösségi élethez, együttműködni, de akár nemet is mondani vagy megvédeni magukat. Lépésenként az önállóság útjára kell lépniük, íme 13+1 tipp a boldoguláshoz:

  1. Mutass példát, köszönj hangosan mindenkinek, érkezz pontosan, légy megértő, de mindig a gyereked érdekét védd és mellé állj! Amennyiben hibázott kizárólag négyszemközt beszéld meg vele.
  2. Ne vidd a gyereket náthásan, betegségre utaló jelekkel közösségbe, mert neki és másnak is rosszat teszel! A levert, csillogó szemű, kicsit taknyos gyerek általában egy- két nap múlva lázas beteg lesz és Őt követik a társai is, ha megfertőzi Őket! Légy tekintettel mások gyerekeire is!
  3. Tanítsd meg az alapvető higiénés dolgokra – használt zsebkendő a kukába való, wc használat után kezet mosunk, fésűt , törölközőt és fogápolási kellékeket nem osztjuk meg a társunkkal! Téli időszakban hasznos a váltócipő használatát is hangsúlyozni, továbbá a tiszta tornacucc is fontos szerepet játszik a higiénés szükségletek elsajátításában.
  4. Tanítsd meg rendet rakni a saját holmija között! – a ruha összehajtása, a benti és kinti ruha külön tétele, a cipők párosítása
  5. Közösség – ahol a játék közös, amennyiben oda beviszi a sajátját, azt mindenki használni fogja! Beszélgessünk a tulajdon, a csere és a lopás fogalmáról!ovodaiillem_peterpal
  6. Intimitás – illemhelyiséget „szemérmesen” kizárólag a cél érdekében használjuk! A testünkön lévő alsóruházat az intim testrészeket takarja, amihez nincs köze senkinek!  Ne mutogassuk magunkat! Ha bárki zaklatná, azonnal szóljon nekünk!
  7. Tisztelet magukkal, társaikkal és a pedagógusokkal szemben! –engedelmesség, szófogadás, a nem és igen szavak értelme és elfogadása, amit a gyermek is használhat
  8. Hibázni lehet, de be kell vallani! Légy őszinte!
  9. Tanítsuk meg bocsánatot kérni!

10. Ezt a legjobban akkor fogja megérteni és elsajátítani, ha mi is tudunk bocsánatot kérni Tőle és megbocsátani neki, ha kéri!

11.Az intézmény területét elhagyni szigorúan tilos!

12.Idegenekkel semmilyen körülmények között se menjenek el! Itt esetleg hasznos lehet egy családi „jelszó”, amit megtanítunk a gyereknek és vész esetén használhatunk.

13. Működjünk együtt a pedagógus személyzettel, hisz így érhetünk el közös sikereket a gyermek szeretetteljes és edukációs fejlesztésében is. Konzultáljunk, menjünk fogadóórára, szülői értekezletre és vegyünk aktívan részt a közösségi életben.

+1      Minden nap beszélgessetek, hisz nagyon sok időt töltötök el egymás nélkül;

Kik a barátai? Kivel játszott, mit? Ki volt kedves hozzá, ki bántotta meg?

Legyen idő és alkalom arra, hogy a közösségben a gyermek számára kedves, szimpatikus barátokat meghívjátok vagy náluk vendégeskedjetek. Lássátok, figyeljétek gyermekeitek testi-lelki fejlődését, úgy, mint amikor együtt töltöttétek a mindennapokat! Az érzelmi biztonságot, az ölelést Tőletek fogja megkapni, amire nagyon-nagy szüksége is van egészen felnőtt koráig.

képek: ovodata.hu és peter-pal.hu

  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.