Sok változást hoz az új NAT ősszel

asztalon lévő könyvek, ceruzák és egy Föld gömb

Sok változást hoz az új NAT ősszel

Nem igazak az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint azok a sajtóhírek, amelyek arról szólnak, hogy szakmai viták miatt elakadtak volna az új Nemzeti alaptanterv (NAT) munkálatai. A tervezett módosításokat biztosan bevezetik 2020 őszén.

Alaposabb lesz az iskola-előkészítés és megváltozik a tankönyvrendelés is az új NAT nyomán, továbbá új tantárgy és új kötelező olvasmányok lesznek – olvasható a Magyar Nemzetben (linkek a cikk végén). Nem új NAT készül, hanem a korábbinak egy átdolgozott változata.

Pedagógiai paradigmaváltás

Pedagógiai paradigmaváltást, hangsúlyosabb iskola-előkészítést, csökkenő óraszámokat, korszerűbb nyelvoktatást és a fejlesztő típusú értékelés előtérbe helyezését ígéri az új Nemzeti alaptanterv, amit napokon belül nyilvánosságra hoz a minisztérium.

Úgy tudni, a tankönyvrendelési eljárásban is várhatók változások a gyors bevezetés miatt.

Több lényeges változást is hoz az új NAT

A hazai oktatás alappillérét jelentő dokumentumban sok lényeges változás lesz, módosul a tantárgyi struktúra, és korszerűbb pedagógiai módszertan kerül előtérbe. Biztosan újdonságok várhatók például az idegen nyelvi oktatásban, és változni fognak az iskolai oktatás infrastrukturális feltételei is, miután szeptembertől újraszabják a kötelező eszköz-, felszerelés- és helyiségjegyzék előírásait (…)

Az irodalmi műveltségre vonatkozó tananyagban sok módosítás van, új költők, írók kerültek be a kánonba. Csukás István és Herczeg Ferenc és az angol krimiszerző, Aga­tha Christie is helyet kapott a korszerűsített, hamarosan megjelenő Nemzeti alaptantervben. Bekerült még Jókai Mórtól A nagy­enyedi két fűzfa című elbeszélés, Mikszáth Kálmántól pedig három további mű.

A korábbinál többször szerepel a tantervben Wass Albert és Szabó Magda, előkerülnek Reményik Sándor művei, de megjelenik ajánlottként az angol krimiíró, Agatha Christie is. Bekerült a tantervbe továbbá Kecskeméti Vég Mihály, Kittenberger Kálmán, Gyóni Géza, Széchenyi Zsigmond, valamint Kós Károly és Romhányi József munkássága is.

Új tantárgy, eggyel kevesebb óra

Az ígéretek szerint enyhíteni fogják a diákok terhelését, ám nemcsak óraszámcsökkentéssel, hanem olyan szemléletbeli változással is, mint például hogy nem a kötelező minimum óraszámokat írják elő, hanem a túlterhelés elkerülése érdekében a maximumot, aminél kevesebb idő alatt is megtaníthatja a tanár az anyagot. Ugyanezen elv mentén a szabadon felhasználható órakeretet sem kellene feltétlenül megtölteni.

A lap szerint önálló műveltségterületként jelenik meg a Technológia, amin belül létrejön a technológia és tervezés nevű új tárgy. Ez lényegé­ben a jelenlegi technika, illetve informatika tárgyak modernebb szemléletű, továbbfejlesztett összeolvadása.

A legfrissebb információk szerint van óraszámcsökkenés is az átszabott NAT-ban, de nem számottevő: a korábbi 35 helyett hetente legfeljebb 34 órája lehet a diá­koknak még a középiskola legfelső évfolyamán is.

Szülőkkel való partnerség

Az új pedagógiai szemlélet a szülőkkel való partnerséget is szorosabbra fűzné. A tananyag összességében valamivel kevesebb lesz, és egyes témaköröket más évfolyamba telepítenek át, a természettudományos tantárgyak komplexebb megközelítést kapnak, a minősítő értékelés helyett pedig a fejlesztő értékelésre helyezik a hangsúlyt (…)

A teljes cikkek a Magyar Nemzet oldalon olvashatók, ITT és ITT.

Felelős Szülők Iskolája
  • Felelős Szülők Iskolája

Felelős Szülők Iskolája

A Felelős Szülők Iskolája 2010 óta működő aktív szakmai és civil közösség, mely keretén belül az ideális gyermeknevelésre, az „elég jól” működő családra és a felelős szülői attitűdre keressük a válaszokat.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.