Sok változást hoz az új NAT ősszel
Nem igazak az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint azok a sajtóhírek, amelyek arról szólnak, hogy szakmai viták miatt elakadtak volna az új Nemzeti alaptanterv (NAT) munkálatai. A tervezett módosításokat biztosan bevezetik 2020 őszén.
Alaposabb lesz az iskola-előkészítés és megváltozik a tankönyvrendelés is az új NAT nyomán, továbbá új tantárgy és új kötelező olvasmányok lesznek – olvasható a Magyar Nemzetben (linkek a cikk végén). Nem új NAT készül, hanem a korábbinak egy átdolgozott változata.
Pedagógiai paradigmaváltás
Pedagógiai paradigmaváltást, hangsúlyosabb iskola-előkészítést, csökkenő óraszámokat, korszerűbb nyelvoktatást és a fejlesztő típusú értékelés előtérbe helyezését ígéri az új Nemzeti alaptanterv, amit napokon belül nyilvánosságra hoz a minisztérium.
Úgy tudni, a tankönyvrendelési eljárásban is várhatók változások a gyors bevezetés miatt.
Több lényeges változást is hoz az új NAT
A hazai oktatás alappillérét jelentő dokumentumban sok lényeges változás lesz, módosul a tantárgyi struktúra, és korszerűbb pedagógiai módszertan kerül előtérbe. Biztosan újdonságok várhatók például az idegen nyelvi oktatásban, és változni fognak az iskolai oktatás infrastrukturális feltételei is, miután szeptembertől újraszabják a kötelező eszköz-, felszerelés- és helyiségjegyzék előírásait (…)
Az irodalmi műveltségre vonatkozó tananyagban sok módosítás van, új költők, írók kerültek be a kánonba. Csukás István és Herczeg Ferenc és az angol krimiszerző, Agatha Christie is helyet kapott a korszerűsített, hamarosan megjelenő Nemzeti alaptantervben. Bekerült még Jókai Mórtól A nagyenyedi két fűzfa című elbeszélés, Mikszáth Kálmántól pedig három további mű.
A korábbinál többször szerepel a tantervben Wass Albert és Szabó Magda, előkerülnek Reményik Sándor művei, de megjelenik ajánlottként az angol krimiíró, Agatha Christie is. Bekerült a tantervbe továbbá Kecskeméti Vég Mihály, Kittenberger Kálmán, Gyóni Géza, Széchenyi Zsigmond, valamint Kós Károly és Romhányi József munkássága is.
Új tantárgy, eggyel kevesebb óra
Az ígéretek szerint enyhíteni fogják a diákok terhelését, ám nemcsak óraszámcsökkentéssel, hanem olyan szemléletbeli változással is, mint például hogy nem a kötelező minimum óraszámokat írják elő, hanem a túlterhelés elkerülése érdekében a maximumot, aminél kevesebb idő alatt is megtaníthatja a tanár az anyagot. Ugyanezen elv mentén a szabadon felhasználható órakeretet sem kellene feltétlenül megtölteni.
A lap szerint önálló műveltségterületként jelenik meg a Technológia, amin belül létrejön a technológia és tervezés nevű új tárgy. Ez lényegében a jelenlegi technika, illetve informatika tárgyak modernebb szemléletű, továbbfejlesztett összeolvadása.
A legfrissebb információk szerint van óraszámcsökkenés is az átszabott NAT-ban, de nem számottevő: a korábbi 35 helyett hetente legfeljebb 34 órája lehet a diákoknak még a középiskola legfelső évfolyamán is.
Szülőkkel való partnerség
Az új pedagógiai szemlélet a szülőkkel való partnerséget is szorosabbra fűzné. A tananyag összességében valamivel kevesebb lesz, és egyes témaköröket más évfolyamba telepítenek át, a természettudományos tantárgyak komplexebb megközelítést kapnak, a minősítő értékelés helyett pedig a fejlesztő értékelésre helyezik a hangsúlyt (…)
A teljes cikkek a Magyar Nemzet oldalon olvashatók, ITT és ITT.