Taníts játszva! – Mozaik Múzeumtúra az iskolákban
Idén harmadik alkalommal indult útjára a Mozaik Múzeumtúra iskolai edukációs program. A kezdeményezést 2017-ben a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a Néprajzi Múzeum és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet hívta életre azzal a céllal, hogy a múzeumokat népszerűsítse a 10-14 éves gyerekek és tanáraik körében. Az azóta eltelt időszakban 17 iskola diákjához jutott el a múzeumtúra. A 2019-es tanév tavaszán pedig újabb 8 fővárosi és vidéki iskolába érkezik a programsorozat, amelynek szakmai lebonyolítója a Felelős Szülők Iskolája. Így a tavaszi eseményekkel együtt már 5000 diák vehet részt az edukációs roadshow-n. Az Újbudai Petőfi Sándor Általános Iskola múzeum túráját 2019. május 8-án L. Simon László országgyűlési képviselő, az Országgyűlés Kulturális bizottságának alelnöke nyitotta meg, míg a programot Dr. Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója ismertette. Élménybeszámoló a Napocska oldaláról.
Vajon tényleg létezik élvezetes múzeumlátogatás iskolásokkal? Úgy, hogy divatos legyen, ne legyen kötelező program, s még a gyerekek is élvezzék? Ezzel a kihívással kell szembenézniük a Mozaik Múzeumtúra szervezőinek, akik megfordították az eseményt, s a múzeumokat viszik el az iskolákba. Bízva abba, hogy újra divat lesz múzeumba járni.
Múzeum másképp
Ötödikesek, hatodikosok sorakoznak a budapesti XI. kerületi Petőfi Sándor Általános Iskola csarnokában. Mindegyikük készült egy kis bemutatkozóval, egymást biztatva, hajrázva indulnak el a múzeumtúrára. Kihívás, tanóra, vagy megmérettetés ez számukra? Egy kicsit ez, egy kicsit az. A Mozaik Múzeumtúrának pont ez a lényege. Hiszen magunktól, családostul, valljuk be, nagyon kevesen vesszük a fáradtságot, hogy elmenjünk a gyerekekkel múzeumokba. Inkább az iskolai kirándulásokon találkoznak a múzeumokkal, s akkor is sokan úgy vélik, hogy unalmas, nem lehet hangosan beszélni, csak vitrinekben nézhetik meg a kiállított tárgyakat. S valljuk be, hogy melyik kiskamaszt kötné le egy ilyen program? Itt viszont minden fordítva van. A
program lényege, hogy a múzeumok jönnek el az iskolákba, programokkal készülnek, egy kis betekintést mutatnak meg a kiállítása
ikból. Itt mindent meg lehet fogni, ki lehet próbálni, s ha kedvük van a gyerekeknek, akkor később ténylegesen ellátogathatnak az adott múzeumba.
Az iskolai program másik része az interaktív játék. A gyerekeket Jocó bácsi – Balatoni József, történelem tanár várta, aki egy kis bemelegítésképpen játékra invitálta a tanulókat. A túra első állomása tehát egy kvízzel indult. Betűrejtvényekkel, szójátékokkal, anagrammákkal indult a nap, s a játékos bemelegítés után máris egy interaktív órába csöppenthettek a gyerekek. A Leskowsky Hangszergyűjtemény vezetője nemcsak megmutogatta az érdekes hangszereket, hanem a gyerekekkel együtt zenélt. A gyerekek kipróbálhatták a didzseridut, belefújhattak egy igazi havasi kürtbe, együtt doboltak, csörgődoboltak és kolompoltak, mini koncertet varázsolva az iskola falai közé.
Hét múzeum egy helyen
A többi csoport eközben sorba járta a termeket, ahol megmérettethettek, mint pincérek, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum foglalkozásán. Majd a tányérok kivitele után, menüt állíthattak össze. A Magyar Olimpiai és Sportmúzeu
m foglalkozásán a magyar sport igazi aranykorát ismerhették meg a gyerekek, sőt még a vívást is kipróbálhatták. A Zsidó Kiválóságok Háza programján tabletten ismerhették meg a gyerekek a zsidó származású tudósok életét, de vendég volt itt
– igaz virtuálisan – Einstein és Zuckerberg is. A Reptár – Szolnoki repülőmúzeum termében a magyar katonai repüléstörténet különböző fejezeteit elevenítették fel VR szemüvegeken keresztül. A Bélyegmúzeum programján a múzeum 13 millió bélyegből álló gyűjteményének egy kis ízelítőjét nézhették meg. Az iskola udvarán pedig a Pákozdi Katonai Emlékpark munkatársai várták a gyerekeket, s az 1848/49-es szabadságharcról meséltek nekik, fából készült puskákat, kardokat tanultak meg forgatni a korhű ruhába öltözött katonától.
Élményalapú oktatás
Még leírni is sok, mennyi program várta a gyerekeket. Fárasztó délelőtt volt-e számukra? Én azt gondolom, hogy nem. Játszva tanultak, olyan témákba kaptak betekintést, amelyek valóban újak voltak számukra. Úgy tanulhat
tak, hogy élmény volt a délelőtt minden perce. Itt senki sem unatkozott, nem volt csengő, nem volt szünet, mégis minden gyerek arcáról a boldogságot, a kalandvágyat, az újonnan kapott tudás örömét tudtam kivenni. Ez az élménypedagógia lényege.
S, hogy valóban múzeumlátogatók lesznek ezek a gyerekek, nem tudhatjuk, de a kezdeményezés célja, hogy már gyerekkorban kell elkezdeni megismertetni velük ezt a különleges világot, mert később egyre nehezebb bevonni őket. S ezekben segítenek a játékos tanulás, az élménypedagógiai módszerek, ismeretterjesztő applikációk és a digitális, technológiai eszközök, amelyeket ilyenkor bevonnak az oktatásba.
C
sak ajánlani tudom, keressétek ezt a programot. Jelentkezzenek az iskolák rá, hogy minél több gyerekhez jussanak el a múzeumi élmények. A legjobb bizonyíték erre egy résztvevő kamasz véleménye:
Az Újbudai iskola 8.a osztályos tanulója, Halmos Bence állítja, hogy óriási élmény volt számunkra a Mozaik Múzeumtúra. Ezen a napon megtapasztalták, milyen jó is lehet múzeumba járni.
,,Nagyon sok olyan dolgot tudtunk meg, ami a mindennapi élethez is tartozik (pl.: Vendéglátóipari Múzeum), valamint olyanokat, amiket jó, ha tudunk (pl.: Híres zsidó emberek, milyen a katonaság). Kifejezetten tetszett az osztálynak, hogy modern eszközöket is kipróbálhattunk. Összehozta az osztályt a csapatnév, az induló, a vers és az osztálybemutató kitalálása. Ezután már más szemmel nézünk a múzeumokra.”
A 8.a osztályfőnöke – Varga Annamária szerint- igazán különleges ötlet, hogy a múzeumok házhoz jönnek. Az izgalmakat fokozta, hogy a vetélkedő fődíja egy kiválasztott múzeum meglátogatása volt.
,,Osztályom – igazi csapatként – nagyon komolyan vette a kérést: tablót készítettek, verset írtak, csatakiáltást találtak ki, bemutatkozó videót állítottak össze. A délelőtt folyamán a különböző helyszínek feladatai érdekesek, szórakoztatóak voltak. A legmodernebb technikai eszközök használata a feladatok megoldásánál külön élmény volt a gyerekeknek. A hagyományok ápolása és a modern kor kihívásainak ötvözése nagyszerű volt. Titkon reméltük, és sikerült: megnyertük a versenyt. Nagy örömmel látogatunk majd el a kiválasztott múzeumba. Köszönet a lehetőségért, a szervezésért, a lebonyolításért!