Változtassunk, vagy ne változtassunk a sorrenden?

sorrendmódosítás

Változtassunk, vagy ne változtassunk a sorrenden?

A középiskolai felvételi eljárás utolsó fordulójához értünk és ezekben a napokban, hiszen idézem az Oktatási Hivatal oldaláról:

,,A középfokú felvételi eljárásban 2022. március 21-23. között lesz lehetőség a módosított jelentkezések megküldésére.”

  • “A módosítás során a tanulmányi területek eredetileg beírt sorrendje megváltoztatható (de tanulmányi terület nem törölhető). Emellett új tanulmányi terület felvétele is lehetséges, ám csak olyan középfokú iskolában, amely a tanulói adatlapon már korábban is szerepelt, és csak az érintett középfokú iskola erre kijelölt képviselőjével történt előzetes egyeztetés alapján. Az egyeztetés tényét a középfokú iskolának az eredetileg benyújtott jelentkezési lapon fel kell tüntetnie.
  • Új iskolát (és annak tanulmányi területét) nem lehet a módosító tanulói adatlapon megjelölni. Nem lehetséges továbbá a tanulói adatlapon szerepelő tanulmányi terület törlése sem.
  • A módosító tanulói adatlap beküldésével a korábban beküldött tanulói adatlap érvényét veszti.”

 

Persze ettől még nem könnyű dönteni, változtassunk vagy ne?

Fussuk át, mi is történt eddig. Beadtuk az írásbelire való jelentkezési lapot. Aztán megírtuk az írásbeli felvételit. Rettegve vártuk – ki kevésbé, ki nagyon – a betekintést. Fellebbeztünk, ha úgy éreztük. Elkezdtünk készülni a szóbeli megmérettetésre, témaköröket dolgoztunk ki, motivációs levelet írtunk, volt, ahova portfóliót küldtünk. Aztán elérkezett a szóbelik ideje, majd az ott szerzett pontokkal kiegészülve kialakultak az ideiglenes sorrendek, amelyeket végig böngészve eljutottunk a célegyenesbe. Az osztályomba járó diákok és a saját lányom is. Mondhatom, hogy benne vagyok nyakig a folyamatban, ezért a többes szám első személy. Nagyon büszke vagyok rájuk mind egytől egyig, egy nagyon hosszú, szeptember óta tartó felkészülésen, megmérettetésen vettek részt, amelyet megküzdöttek tele a pandémia okozta bizonytalansággal.

 

 És most itt állunk az utolsó kanyarban. Módosítsunk vagy ne?

Akkor mindenképpen, ha korábban olyan iskolát jelölt meg valaki és azt a lista elejére tette, amelyikbe most már biztosan nem szeretne menni. Előfordul, hogy a szóbeli közben rájön valaki, hogy nem neki való egy szak. Vagy mostanra döbbent rá, hogy bonyolult oda a közlekedés, illetve egyéb külső körülmények miatt át kell gondolni a választást.

Esetleg, egy másik iskola lett a favorit, amelyet eredetileg hátrébb sorolt. Ezért jó, ha volt szóbeli és ott személyes benyomást is lehetett szerezni az iskola hangulatáról, a tanárokról. Nem egy diákom jött úgy vissza szóbeliről, hogy kifejezetten jól érezte magát egy olyan iskolában, amely korábban nem igazán tetszett neki, és most úgy dönt, hogy ott folytatná a tanulmányait. Ő változtat a sorrendjén.

Csak amiatt, mert az előrébb sorolt iskolák ideiglenes rangsorában hátrébb van a tanuló, ne változtasson senki! Hiszen, ha nem elég a pontja, megy tovább a papírja a következő intézményekbe. Az az iskolát tegyük hátrébb a sorban, amelyik nem tetszik és biztosan nem akarjuk, hogy onnan jöjjön az értesítés, fölvették a diákot.

Ne változtassunk ,,oda biztos nem jutok be” címszóval, mert ezt a rendszer megoldja magától és a következő intézménybe jut a diák kérelme. Ne latolgassa senki a bekerülés esélyeit a jelenlegi pontok alapján, hiszen senki nem tudja, hogy hányan esnek ki a rangsorból előle.

Ha felmerül a változtatás, akkor érdemes ismét leülni és átbeszélni a gyerekekkel közösen, akár listát is írni, ha nehéz a döntés, hogy milyen érvek szólnak egy-egy iskola mellett, illetve ellene. Mit éreztek a szóbelik alatt, mi volt a benyomásuk az intézményről. Ám vigyázzunk, csak a pillanatnyi benyomás, érzelmek alapján ne döntsünk! Mi szülők hozzunk racionális érveket is.

 

Hogy mit gondoljunk át?

– Mennyire bonyolult a közlekedés oda?

– Tudja-e folytatni a gyerek mellette a sportot, vagy egyéb hobbit?

 – A továbbtanulási tervekhez melyik iskola a legmegfelelőbb (Van-e tanárhiány az intézményben a számunkra fontos tantárgyakban? – szomorú, de ez fontos szempont)

 – A megszerezhető képzettség, szakma megfelelő-e a gyerekünk hosszútávú céljaihoz?

– Tud-e váltani iskolán belül, ha mégsem tetszene a most kiválasztott szakma?

A legfontosabb, hogy olyan döntés szülessen, ami nem okoz rossz érzést, csalódást a felvételizőben. Ne vegyük el annak örömét, hogy boldog és elégedett legyen, amikor megjön az értesítés a sikeres felvételről. Sok sikert mindenkinek!

 

  • magyar tanár, újságíró, sportszülő

Fülöp Bea

Újságíró, tanár és két sportoló gyerek anyukája. Sokévnyi rádiós riporteri munka után fiam születésével elindult egy olyan változás, amely sok újdonságot, fejlődést hozott.

Tovább

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.